روش‌های رتبه‌های برتر برای جمع‌بندی زیست و شیمی

یکی از سؤال‌های متداول دانش‌آموزان در این روزها این ست که درس زیست و شیمی را چگونه جمع‌بندی کنیم؟




یکی از سؤال‌های متداول دانش‌آموزان در این روزها اینست که درس زیست و شیمی را چگونه جمع‌بندی کنیم؟

در مطلب زیر از چند نفر از رتبه‌های تک رقمی خواستیم روش کار خود را برای جمع‌بندی این درس‌ها توضیح دهند.

این مطلب ادامه خواهد داشت و از رتبه‌های دو رقمی و سه رقمی نیز روش جمع‌بندی این درس‌ها را خواهیم پرسید.


 

محمدرضا وطن‌خواه      رتبه 8 منطقه 1

در دوران جمع‌بندی اکثراً روی تست‌هایی که در طول سال زده بودم ، کار می‌کردم.

ویژگی مثبت این بود که تست‌هایی که خودم می‌دانستم، مهم هستند را می‌خواندم و اعتمادبه نفس من بالا می‌رفت.

درس زیست:

برای این درس به صورت نکته‌خوانی و آهسته‌خوانی کار می‌کردم.برخلاف درس‌های دیگر ، زیست‌شناسی را شمرده وآهسته و با زمان زیادی می‌خواندم.

در کل می‌توانم بگویم زیست را با همان روشی که طی سال تحصیلی می‌خواندم، کار کردم ولی با تمرکز بالاتر و نگاهی جامع‌تر.

درس شیمی:

من در درس شیمی دفتر نکته‌نویسی داشتم و در طول دوران جمع‌بندی نکته‌های تست‌های کنکور و کانون را مرور می‌کردم و هم‌چنین روش‌های سرعتی در ضرب و تقسیم مسائل را در آن می‌نوشتم. در دوران جمعبندی تمرکزم روی این دفتر و کتاب درسی بود.




معین علا                      رتبه 5 منطقه2

آزمون‌های مطابق با کنکور را جدی گرفتم و علاوه بر بررسی دقیق سؤال‌ها سعی کردم، سرعت خود را سر جلسه افزایش دهم و هم‌چنین به من نظم فکری می داد که با توجه به نتیجه آزمون، برنامه مطالعاتی خود را برای هر درس در دوران جمع بندی تنظیم کنم.

درس زیست:

در درس زیست روزانه حدود دو فصل از فصل‌های کتاب را می‌نوشتم.

تست‌های کنکور 6 سال اخیر را بررسی می‌کردم (تحلیل علت درستی و نادرستی تک تک گزینه‌ها)

هر هفته دو یا سه آزمون جمع‌بندی زیست کار می‌کردم.

درس شیمی:

روی بالا بردن سرعت و دقتم در حل سؤال‌های محاسباتی کار کردم و مدیریت زمان را در دوران جمع‌بندی برای این درس در دست گرفتم.




میثم فرج‌پور                رتبه 6 منطقه2

در تمامی درس‌ها استراتژی که به من خیلی کمک کرد، مرور خلاصه درس‌ها و تست زدن بر اساس روش سه (دو) روز یکبار بود که باعث طبقهبندی مطالب در ذهن من شد.

زیست:

روزی یک و نیم ساعت کتاب را مطالعه می‌کردم و در طی هفته تست‌های آزمون‌هایی که روی سایت کانون به صورت مجموعه‌ای می‌گذاشتند، کار می‌کردم.

شیمی:

یک روز در میان 18 تست حل مسئله با احتساب زمان حل می‌کردم.

برای مرور مطالب حفظی در ماه آخر دوبار کتاب درسی را مطالعه کردم.




مهسا دولتشاهی                       رتبه 3 منطقه 2

زیست:

از نظر من رفع اشکال آزمون‌ها و بررسی آزمون‌ها بسیار مفید است. من در اولین آزمون مطابق با کنکور زیست را خیلی بد زده بودم و متوجه اشکالات بنیادین در یادگیری خود شدم و سعی کردم در هفته بعدی این اشکالات را رفع کنم، به طوری که در کنکور بهترین درصد زیست عمرم را گرفتم!!!

برای جمع‌بندی زیست، سعی کردم تمام مطالب کتاب را یک بار دیگر بخوانم .

علاوه بر آن چندین مجموعه سؤال جامع حل کردم و نکته‌های آن‌ها را یادداشت کردم.

در دو هفته پایانی نکته‌هایی که از آزمون‌های کانون و آزمون‌های جمع‌بندی جمع‌آوری کرده بودم، مرور کردم.

شیمی:

برای جمع‌بندی شیمی مجموعه سؤال‌های کنکور ریاضی را در کنار سؤال‌های کنکور تجربی هر سال کار کردم.

نکات حفظی شیمی را در طول سال خلاصه‌نویسی کرده بودم و نکات مهم تست‌هایی که در طول سال کار کرده بودم را یادداشت کرده بودم ، این خلاصه نویسی‌ها در دوران جمع‌بندی خیلی به من کمک کرد.

در ضمن بعد از هر آزمون به سراغ رفع اشکال آن آزمون می‌رفتم و بعضی مبحث‌ها مانند اسید و باز را یک بار دیگر خواندم و تست زدم.




مهرداد فتحی کازرونی  رتبه 4 منطقه1

زیست:

از حدود یک و نیم ماه مانده به کنکور شروع به مرور درس زیست به صورت موضوعی و نه سال به سال کردم.(گیاهی، جانوری، بدن انسان، آغازیان، ژنتیک، قارچ و ...)

روزانه سه ساعت برای زیست وقت می‌گذاشتم و به صورت مرتب مرور می‌کردم.

منبع مطالعه ام در این درس کتاب درسی و نکته‌هایی که طی سال در کتاب یادداشت می‌کردم، بود.

هر چند روز یکبار مجموعه سؤال‌های 50 تایی جمع‌بندی را نیز از خودم آزمون می‌گرفتم.





مهدی برخوری مهنی                رتبه3 منطقه3

زیست:

مبحث‌هایی را که در آزمون‌های کنکورهای سال‌های قبل یا آزمون‌های کانون مشکل داشتم، می‌خواندم.

چند بار هر سه کتاب را از ابتدا مرور کردم.

در حین مطالعه مبحث‌هایی را که خوب حفظ نبودم را مشخص کردم و مجدداً تنها آن‌ها را خواندم.

تست‌های نشان‌دار خود را مرور کردم.

در طول سال سؤال‌های ترکیبی طرح کرده بودم و آن‌ها را مطالعه کردم.

شیمی:

مباحثی که در آزمون‌ها مشخص میشدکه تسلط ندارم، می‌خواندم.

چند بار هر سه کتاب را از ابتدا مرور کردم.

کل مبحث‌های حفظی را در یک دفتر نوشته بودم و آن‌ها را مرور می‌کردم.

تستهایی که از ابتدا نشاندار کرده بودم را در این دوران زدم.

روی سرعت حل مسئله کار می‌کردم.




احمد رحیمیان             رتبه10 منطقه3

روش کلی من که بسیار هم نتیجه داد و باعث شد در آزمون‌های جمع‌بندی پیشرفت کنم، این بود که تمامی آزمون‌های کانون را از ابتدای سال بررسی کردم. این کار باعث شد تمامی ریزموضوع‌ها برایم دوره شد.

 بازیابی قوی بعد از هر آزمون کانونی که در منزل کار می‌کردم، انجام می‌شد. همین بازیابی خود یک مرور دقیق در تمامی ریز موضوع‌ها بود.

زیست:

در وهله‌ی اول سعی می‌کردم مطابق با روش سه روز یکبار بازیابی خودم را درس زیست انجام دهم.هم‌چنین سعی می‌کردم در روز سوم این روش زیست را به طور ویژه مرور کنم.

شیمی :

در شیمی در کنار بازیابی سعی می‌کردم تست‌هایی را به صورت ویژه از استوکیومتری تمرین کنم.




حسن اسدی        رتبه 2 ایثارگران و رتبه 58 کشوری

درس زیست:

این درس را در دوران جمع‌بندی یک دور به طور کامل خواندم.

قبل از خواندن هر مبحث این درس، ابتدا از خودم آزمونی در آن مبحث می‌گرفتم.

به شکل‌ها توجه ویژه می‌کردم و متن کتاب را بر روی شکل پیاده می‌کردم.

یادداشت‌هایی که از نکته‌های ترکیبی سه کتاب جمع‌آوری کرده بودم، مرور می‌کردم.

درس شیمی:

علاوه بر روش سه روز یکبار ، به صورت مجموعه‌ای کنکورهای ریاضی را نیز در درس شیمی کار می‌کردم.

یادداشت‌هایی از مطالب حفظی تهیه کردم و بارها مرور کردم.

تست‌های نشاندار آزمون‌ها را که از ابتدای سال مشخص کرده بودم، مطالعه کردم.