راهکار‌های مؤثر در دوران جمع‌بندی

در طول سال تحصیلی از کل مطالبی که برای کنکور لازم است هر یک به تناسب حال خویش بخشی را آموخته‌ایم و مقداری از مطالب را که ممکن است 50، 70 یا 90 درصد باشد، در چنته داریم.

راهکار‌های مؤثر در دوران جمع‌بندی

قبل از هر چیز باید خاطرنشان کرد که دوران جمع‌بندی بر چند پیش‌فرض بنا شده است که یادآوری آن‌ها ضروری است؛ زیرا در این سال‌ها با سؤال‌های متعددی مواجه شده‌ام که حاکی از فراموش کردنِ آن توسط دانش‌آموزان است. آن‌ها عبارت‌اند از:

1- در طول سال تحصیلی از کل مطالبی که برای کنکور لازم است هر یک به تناسب حال خویش بخشی را آموخته‌ایم و مقداری از مطالب را که ممکن است 50، 70 یا 90 درصد باشد، در چنته داریم.

2- نه این‌که در فاصله‌ی یک ماه (کم‌تر یا بیش‌تر) به کنکور نتوانیم مطالب جدیدی بیاموزیم، بلکه معتقدیم این کار بازده‌ی مطلوبی در مقابل جمع‌بندیِ آموخته‌ها ندارد؛ یعنی در این فاصله‌ی کوتاه بهتر است به جای آن‌که به دنبال آموختن مطالب جدید باشیم، آن‌چه را آموخته‌ایم «صددرصدی» کنیم یا به عبارت دیگر «از آن خود» کنیم. این اصطلاح به این معنی است که اگر از آن مطالب سؤالی در کنکور بیاید یقین داشته باشیم که پاسخ صحیح خواهیم داد.

3- دوران جمع‌بندی، به نوعی «بازیابی» و «مرور» آن چیزی است که تا کنون آموخته‌ایم نه مطالبی که هنوز فرصت نکرده‌ایم مطالعه کنیم یا به هر ترتیب معتقدیم با آن‌که مطالعه کرده‌ایم، نفهمیده‌ایم.

هدف از دوران جمع‌بندی چیست؟

برای فهم بهتر این هدف سؤالی طرح می‌کنم: اگر 65 درصد کل مطالب کنکور را آموخته باشم، اگر از این 65 درصد در کنکور سؤال بیاید به چند درصد پاسخ درست خواهم داد؟

هدف دوران جمع‌بندی آن است که این درصد را به 100 درصد نزدیک کنیم. چالش دانش‌‌آموزان همین است که در فرصتی کوتاه می‌خواهند آموخته‌های خود را به 100 درصد کل مطالب برسانند ولی ما می‌خواهیم پاسخ به سؤالاتی را که تا کنون آموخته‌اند صددرصدی کنند. ایمان داریم اگر دانش‌آموز به دنبال راهکار اول برود حتماً درصد پاسخ‌های درستش به سؤالات در کنکور پایین‌تر خواهد آمد.

سه روز یک‌بار یا دو روز یک‌بار؟

وقتی از خود آزمون می‌گیرید تعداد سؤالاتی که در پاسخ شک داشتید یا فراموش کرده بودید، غلط پاسخ دادید یا سفید گذاشتید به‌وضوح روشن می‌سازد که سه نیم‌روز برای مرور کافی است یا پنج نیم‌‌روز و به این ترتیب لازم نیست در این مورد به چانه‌زنی بپردازید.

پس از آزمون در 5 نیم‌روز چه کنیم؟

ما می‌خواهیم آموخته‌های خود را از آن خود کنیم؛ پس باید اول ببینیم کدام مطالب از آموخته‌های‌مان مطمئناً در ذهن تثبیت شده است و کدام‌ها کمرنگ و بی‌رنگ شده‌اند و باید پررنگشان کنیم. در زمان‌بندی‌های 3 تا 4 ساعته برای هر درس باید به سؤال‌هایی که غلط پاسخ داده‌ایم، شک داشتیم، فراموش کرده بودیم یا آن‌هایی که آموخته بودیم و اکنون پاسخ نداده‌ایم (بی‌رنگ‌شده‌ها) بپردازیم و آن‌ها را در ذهن تثبیت یا پررنگ کنیم.

از چه منابعی استفاده کنیم؟

بی‌شک کتاب درسی مرجع سؤالات کنکور است اما اگر کتاب خودآموزی خود را به‌درستی تکمیل کرده باشید، مرجعی مهم‌تر است؛ زیرا به بیان خود، نکته‌ی آموزشی کلیدی و پرباری را از میان مباحث بیرون کشیده و شاخص کرده‌اید؛ اما اگر خود را از این نعمت محروم کرده‌اید، جزوه‌ی خوب یک دبیر مسلط و DVD‌های کانون می‌تواند به کمک شما بیاید.

پس از آزمون رتبه‌ی خود را محاسبه کنم یا نه؟

هدف اصلی از آزمون‌ها تثبیت آموخته‌ها در ذهن و تعمیق آن‌هاست، اما رتبه نیز یک داده است که فقط باید به انگیزه‌ی ما برای مطالعه‌ی بیش‌تر و پربار کردن آن در نیم‌روز‌ها کمک کند. بعضی‌ها می‌گویند رتبه‌ی نامطلوب روی‌شان اثر منفی می‌گذارد، اما مگر از چندتا از ده‌تای خود بیخبرند؟ پس به هر حال از نتیجه‌ی آزمون خود خبر دارند و فرار کردن و بی‌خبری از این «داده» کمکی نمی‌کند. به قول مولانا:

جان نباشد جز خبر در آزمون                        هر که را افزون خبر، جانش فزون

پس با اطمینان و اعتماد پروژه‌ی دوران جمع‌بندی را اجرا کنید.                                                           

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب