روزه داری موجب کنترل بهتر قندخون دیابتی‌های کنترل شده، می‌شود

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان ساری گفت: روزه داری برای افراد پیش دیابتی و بیماران مبتلا به دیابیت نوع 2 نه تنها ضرر ندارد ، بلکه موجب کنترل بهتر قندخون می‌شود.



عالمه فرجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به طور کلی افراد عادی در ماه رمضان دچار کاهش میزان قندخون می شوند و بعد از گذشت چند روز این وضعیت به حالت اولیه برمی گردد ، افزود : تغییرات زیادی در سطح گلوکز خون در افراد روزه دار پیش دیابت و دیابت کنترل شده دیده نمی شود.

وی ادامه داد : این افراد پس از هشت ساعت از آخرین وعده غذایی وارد حالت روزه داری می شوند.

این کارشناس تغذیه توضیح داد : روزه داری سبب می شود تا بدن از ذخیره گلوکز و قند و سپس از چربی های ذخیره به عنوان انرژی استفاده کند و این ساز و کار در افراد مبتلا به دیابت کنترل شده سبب کاهش وزن می شود که نه تنها برای آنان ضرر ندارد ، بلکه موجب کنترل بهتر قندخون می شود.

** تنظیم وعده های غذایی افطار و سحر بیماران دیابتی

فرجی درباره وعده های غذایی افطار و سحر بیماران دیابتی هم گفت : افطاری این افراد بهتر است با مایعاتی مانند شیر ، آب و چای ولرم آغاز شود که میزان حرارتشان برابر حرارت بدن است.

وی افزود : بیماران دیابتی روزه دار هنگام افطار بهتر است پنیر و سالاد ، فرنی کم شیرین ، آبگوشت کم چرب و سوپ مصرف کنند و از خوردن غذاهای چرب و شیرین مانند زولبیا و بامیه و شربت های غلیظ و همچنین از نوشیدن آب سرد پرهیز کنند، چون علاوه بر ایجاد تشنگی در فرد ، موجب رقیق شدن اسید و آنزیم های گوارشی می شود و هضم و جذب مواد غذایی را مختل می کند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر خوردن وعده شام با فاصله یک تا 2 ساعت از افطار ، گفت : بیماران دیابتی روزه دار در وعده غذایی شام خود باید غذاهایی چون آش ، خوراک لوبیا ، ماکارونی ، خوراک مرغ ، ماهی و غذای دریایی به همراه سبزیجات بخورند.

وی دلیل مصرف ماهی و غذای دریایی را وجود ' امگا 3 ' در این نوع مواد غذایی دانست که موجب کنترل قندخون می شود.

فرجی از بیماران دیابتی خواست تا از خوردن مایعات همراه با وعده غذایی شام اجتناب کنند ولی تاکید کرد : اما در فاصله بین شام و سحر باید حتما آب بنوشند تا آبی بدنشان که در طول روزه داری از دست رفته ، تامین شود.

وی بر ضرورت مصرف میوه بعد از شام و همچنین خوردن وعده سحری تاکید کرد و گفت : بیماران دیابتی روزه دار حتما وعده سحری را در وعده های غذایی خود داشته باشند و در غیر این صورت نباید روزه بگیرند.

او اضافه کرد : برای پیشگیری از ضعف جسمی ، عدم تمرکز ، سردرد ، افت قند و فشار خون ، عصبانیت در طول روز و بی حوصلگی و تحریک پذیری از حذف وعده سحری جدا خودداری شود.

فرجی در عین حال از دیابتی های روزه دار خواست تا از مصرف غذاهای دارای پروتئین تهیه شده در روغن زیاد خودداری کرده و از مواد غذایی با هضم طولانی تر مانند ترکیبی از غلات و حبوبات از جمله استانبولی پلو، لوبیا پلو، عدس پلو و خورشت قیمه استفاده کنند.

منبع :