نوروز 96

فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست

آزمون به مثابه‌ی یادگیری فرایند‌محور است و نتیجه‌گرا نیست. فرایندمحور یعنی اصل را بر اجرا می‌گذارد و نفس حضور و کیفیت حضور در جلسه‌ی آزمون، هدف اصلی است.



آزمون به مثابه‌ی یادگیری فرایند‌محور است و نتیجه‌گرا نیست. فرایندمحور یعنی اصل را بر اجرا می‌گذارد و نفس حضور و کیفیت حضور در جلسه‌ی آزمون، هدف اصلی است. نتیجه- اعم از نمره، رتبه و تراز- به امری ثانوی تبدیل می‌شود؛ به همین دلیل برخلاف امتحان، در آزمون‌های برنامه‌ای دغدغه‌ی رد شدن یا قبولی مطرح نیست. زمان در آزمون‌های برنامه‌ای «دایره‌ای» است؛ یعنی هیچ آزمونی، آزمون اول یا آخر نیست و هر دانش‌آموزی که با این نگاه در آزمون‌ها شرکت می‌کند همیشه آرامش خاطر دارد؛ چون می‌داند چه می‌خواهد؛ ازاین‌رو حتی در مواجهه با نقاط ضعف خود ناامید یا سرخورده نمی‌شود، بلکه آن را در حد یک کشف می‌نگرد که برایش لذت و هیجان به بار می‌آورد. به جای توقف در ایستگاه نتیجه، به تفکر و تحلیل می‌پردازد و نیروی منطق و عقلانیت را برمی‌انگیزد و هم‌صدا با حافظ به خودش تذکر می‌دهد که: «فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست؟» در «آزمون به مثابه‌ی یادگیری» توقف وجود ندارد. فقط حرکت و بازحرکت وجود دارد.

فکر معقول، خیز دوباره‌ای است که برمی‌داری.

احتمال از ریاضی چهارم تجربی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : عباس اسدی