کشف ژن جدید ضد هپاتیت در چین

تیمی از دانشمندان و محققان چینی موفق به کشف ژنی شده اند که به گفته آنها می‌تواند در کاهش بیماری هپاتیت «بی» و درمان آن کمک موثری به جامعه پزشکی نماید.

کشف ژن جدید ضد هپاتیت در چین

به گزارش ایرنا، این ژن که «آی ان تی اس 10» نام دارد در واقع یک ساختار ترکیبی ژنتیکی محسوب می شود که برای مقابله با هپاتیت در بدن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

بیماری هپاتیت «بی» یکی از امراض گسترده در چین به حساب می آید و اداره ملی بهداشت این کشور شمار بیماران مبتلا به آن را نزدیک به 120 میلیون نفر برآورد کرده است.

فعال شدن این ژن جدید به گفته دانشمندان و پزشکان چینی می تواند باعث جلوگیری از آلودگی بدن به ویروس هپاتیت «بی» شده و بدن را در برابر آن مقاوم سازد.

مجله پزشکی چین با انتشار گزارشی آورده است که این ژن از آلوده شدن بدن به ویروس، بیماری و میکروب های ریز و عفونی جلوگیری کرده و اصلی ترین نقش را در این مسیر پیشگیری ایفا می کند.

«جو گانگ چیو» استاد آکادمی علوم پزشکی ارتش چین که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته است، گفت: از این پس ما می توانیم درک بهتری از ساختار مولکولی ویروس عفونی کننده هپاتیت «بی» داشته باشیم و بر همین اساس می توانیم بیماری را بهتر شناسایی کرده و راه های پیشگیری و درمان آن را نیز بیابیم.

وی گفت: اگر این ژن در بدن فعال شود با استفاده از نقشی که ایفا می کند و همچنین روش های پزشکی دیگر می توانیم کاملا این بیماری عفونی را درمان کرده و ویروس را در بدن نابود کنیم.

«هپاتیت»؛ بیماری که مردم آن را بیشتر به نام زردی یا یرقان می‌شناسند، یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی است که مردم در مورد آن کمتر آگاهی دارند.

از این بیماری به عنوان «کشنده خاموش» هم یاد می‌شود. چون در مواردی هیچ نشانه‌ای از آن ظاهر نمی‌شود تا زمانی که کاملا به بیمار آسیب برساند.

هپاتیت یا التهاب کبد به پنج نوع A، B، C، D و E تقسیم می‌شود. نوع «بی» و «سی» آن به نام زردی سیاه نیز شناخته می‌شود. این دو نوع هپاتیت سبب سرطان کبد و سیروز کبدی نیز می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در آخرین گزارش خود به مناسبت «روز جهانی هپاتیت» اعلام کرده که این بیماری سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.