وجود لایه دوم اطلاعات در DNA تایید شد

محققان موسسه فیزیک لایدن برای نخستین بار مدرک محکمی دال بر وجود یک لایه دوم از اطلاعات در رشته‌های DNA ( دی.ان.اِی) ارائه دادند.

وجود لایه دوم اطلاعات در DNA تایید شد

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این محققان در یک مطالعه جدید نشان می دهند دو لایه کد در رشته های دی.ان.اِی وجود دارد.

لایه اول تصمیمات آناتومیک را دستور می دهد؛ تصمیاتی که ساختار ما را تشکیل می دهد و اینکه چه پروتیینی و به چه کیفیتی تولید شود. و لایه دوم که بر اساس مطالعه جدید محققان موسسه فیزیک لایدن تایید شد، بر مکانیک دی.ان.اِی حکومت می کند.

بطور کلی برای هر جنبه از وجود فیزیکی انسان یک کد وجود دارد به طور نمونه یک کد برای چشمان آبی و یک کد برای موهای قرمز و مجعد.

از سوی دیگر سلول های مختلف نیز به طرق مختلفی دی.ان.اِی خود را در داخل هسته سلول تا می کنند که این الگوهای تا شدن بر دستوری که توالی دی.ان.اِی خوانده می شود، تاثیر می گذارند.

اکنون دانشمندان حدس می زنند دی.ان.اِی برای دستوراتی در زمینه نحوه تا شدن در سلول نیز دارای یک لایه دوم از کد است.

این محققان با کد کامپیوتری خود، تا شدن رشته های دی.ان.اِی را با سرنخ های مکانیکی تصادفی، شبیه سازی کردند. آنها متوجه شدند این سرنخ ها نحوه تا شدن دی.ان.اِی مولکول را در به اصطلاح نوکلئوزوم تعیین می کند.

آنها ارتباطاتی را میان مکانیک ها و ساختار واقعی تا شدن در ژنوم دو ارگانیسم به طور نمونه مخمر نانوایی و سلول مخمر پیدا کردند.

این اطلاعات جدید که در مجله PLOS ONE منتشر شده است نشان می دهد جهش های ژنتیکی می تواند به دو صورت بر دی.ان.اِی تاثیر بگذارد.

دی.ان.اِی یا 'دئوکسی‌ ریبونوکلئیک‌اسید'، نوعی اسید نوکلئیک دارای دستورالعمل‌ های ژنتیکی است که برای کار کرد و توسعه بیولوژیکی موجودات زنده و ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش اصلی مولکول دی.ان.ای ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی است.