توصیه هایی برای مراقبت از خود

مراقبت از خود به مجموع اقدامات وفعالیت هایی گفته می‌شود که افراد برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها و داشتن زندگی شاداب و سالم انجام می‌دهند.



به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از استرس های طولانی و شدید بپرهیزید، زمان کافی برای استراحت و خواب داشته باشید، از روش های کاهش دهنده استرس برای کم کردن اضطراب و تنش کمک بگیرید و به مسایل مثبت نگاه کنید.

**کنترل استرس

- از استرس های طولانی و شدید بپرهیزید

- زمان کافی برای استراحت و خواب در نظر بگیرید

- از روش های کاهش دهنده استرس برای کم کردن اضطراب و تنش کمک بگیرید

- بیاموزید که خود را با استرس های غیرقابل اجتناب سازگار کنید

- در موقعیت های مشکل از حمایت های اجتماعی استفاده کرده و بگذارید که دیگران به شما کمک کنند

- به مسایل، مثبت بنگرید

** ترک سیگار

- به طور قاطع و مثبت تصمیم بگیرید که سیگار را ترک کنید

- کشیدن سیگار را در منزل با اراده خود به مکان و زمانی خاص محدود کنید

- به جای کشیدن سیگار فعالیت سالم دیگر را جایگزین نمایید

- 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مساوی کسانی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند

** پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

- در طی روز هر 2 تا 3 ساعت مثانه خود را کامل تخلیه کنید و از نگهداشتن ادرار خودداری کنید

- قبل و پس از نزدیکی جنسی ادرار کنید

- از موادغذایی حاوی ویتامین «ث»، استفاده کنید

- از مصرف مواد غذایی مانند قهوه، نوشابه، الکل و ادویه پرهیز کنید

- لباس زیر نخی بپوشید، زود به زود عوض کنید و در آفتاب خشک کنید یا اتو بکشید

- به جای استفاده از وان، از دوش استفاده کنید

- هر گونه علامت و نشانه عفونت مکرر مجاری ادراری را پیگیری کنید

** پیشگیری از پرفشاری خون و بیماری های قلبی

- حفظ وزن طبیعی بدن

- کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی

- از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پرهیز کرده و سعی کنید غذاها را به صورت آب پز یا کبابی مصرف کنید

- حداقل 5 وعده در روزاز میوه و سبزیجات مصرف کنید

- انجام منظم ورزش های ایروبیک نظیر تند راه رفتن (تا 30 دقیقه در روز، 3 الی 4 روز در هفته)

- از ایجاد فشارهای عصبی و هیجانات روحی جلوگیری کنید

- در صورت نبودن منع پزشکی حداقل 8 لیوان آب طی روز بنوشید

** کنترل کلسترول، تری گلیسیرید و قندخون

- چاقی کار قلب را افزایش داده و به آن فشار می آورد

- کمتر از گوشت قرمز استفاده کنید؛ مصرف ماهی، ماکیان و جوجه را جایگزین آن کنید

- سعی کنید به جای غذا و گوشت سرخ کرده آن را به صورت بخار پز، آب پز یا کبابی مصرف کنید

- مصرف میوه تازه و سبزی را افزایش دهید

- مصرف روغن و غذاهای پرچرب را کاهش دهید و سعی کنید از روغن مایع گیاهی استفاده کنید

- برای نگهداری وزن خود در حد طبیعی، مصرف کل کالری دریافتی را کاهش دهید

- تعادلی بین فعالیت بدنی و کالری دریافتی خود برقرار کنید

- برنامه منظم ورزشی حداقل 3 الی 4 روز در هفته داشته باشید، با 5 دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید و به تدریج آن را به 30 دقیقه در روز برسانید.

- مصرف کربوهیدرات های مرکب (مانند: غلات کامل، ماکارونی، سبزیجات، میوه ها) را جایگزین کربوهیدرات ساده کنید.

** پیشگیری از سرطان

سرطان معده، مثانه، پروستات، کولورکتال و سرطان مری از شایع ترین سرطان ها در مردان است. هر چند درمان بیماری سرطان در مواردی ممکن است با دشواری هایی همراه باشد، مراجعه به موقع به پزشک متخصص می تواند موجب شناسایی به هنگام، بیماری سرطان شود.

** علایم هشدار دهنده سرطان

- تغییر در عادات دفع روده ای و ادراری یا پیدا شدن خون در ادرار یا مدفوع

- زخم های پوستی که پس از دو هفته بهبود و ترمیم نمی یابد

- توده یا برآمدگی در هر قسمتی از بدن

- اشکال در بلع غذا و سوء هاضمه

- تغییرات قابل ملاحظه در

منبع :