راههایی برای تشنگی کمتر در ماه مبارک رمضان

رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان میسر نیست مگر با رعایت تغذیه سالم و اصولی.

 از دست دادن مقدار کمی آب بدن می‌تواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود و تأمین آن در ماه مبارک رمضان میسرنیست مگر با وعده های افطار و سحر سالم و اصولی.

 نوشیدن 8 لیوان آب و مایعات خنک با فاصله یک ساعت بعد از افطار، آن هم  به مرور  و تا هنگام خواب و پرهیز از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها که سطح بالایی از کافئین و شکر دارند و باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند، به حفظ آب بدن تا لحظه افطار کمک می کند.

نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، چون بدن آب اضافی را دفع می‌کند. 

آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج  و با مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود. 

مصرف چند قطره لیموترش پس از صرف وعده غذایی هم در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.

میوه‌هایی مثل زردآلو و هلو در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می‌کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را هم جبران می کند.

مرکبات ، توت فرنگی، هندوانه و خربزه هم علاوه بر تامین آب، مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و همچنین ویتامین‌های c،b1  و b2 را تأمین می کنند.

مصرف شیرینی های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه که پای ثابت سفره های افطار است، غلظت مایعات بدن و در نتیجه احساس تشنگی را افزایش می‌دهند . بهتر است برای پیش‌گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده شود.

خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است این باور که چای پس از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر از کلیه را به همراه دارد.

منبع :