راه‌حل‌های عملی برای کاهش اضطراب امتحان

مطالعه و مرور بیش‌تر و تقویت بنیه‌ی علمی (مطالعه‌ی بیش‌تر دانش‌آموز موجب تقویت اعتمادبه‌نفس در امر یادگیری و پاسخ‌دهی او در امتحان می‌شود.)



۱ـ مطالعه و مرور بیش‌تر و تقویت بنیه‌ی علمی (مطالعه‌ی بیش‌تر دانش‌آموز موجب تقویت اعتمادبه‌نفس در امر یادگیری و پاسخ‌دهی او در امتحان می‌شود.)

۲ـ پایین آوردن سطح انتظار (هر چه انتظار پایین‌تر باشد، امکان درونی کردن آرامش و کاهش اضطراب و درنتیجه موفقیت بهتر در امتحان حاصل می‌شود.)

۳ـ پذیرش توانمندی‌های خود (ایجاد این احساس که من تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.)

۴ـ توجه به نکات مثبت و موفقیت‌های گذشته (آن دسته از موفقیت‌هایی را که در گذشته تجربه کرده‌اید، در ذهن خود بیاورید.)

۵ـ برطرف کردن ضعف بنیه‌ی علمی (تلاش برای برطرف کردن ضعف بنیه‌ی علمی از طریق کمک گرفتن از دوستان، معلم یا دانش‌آموزان زرنگ و کتاب‌های کمک‌درسی.)

۶ ـ مقایسه‌ی خود با خود (ایجاد این فکر که هر کسی توانمندی‌های مخصوص به خود را دارد.)

۷ـ پرسش و پاسخ‌های مکرر (پرسش و پاسخ‌های پی‌درپی از خود سبب آگاهی از فرایند یادگیری، پردازش اطلاعات مجدد و تقویت اعتمادبه‌نفس بیش‌تر و درنتیجه کاهش اضطراب می‌شود.)

۸ـ استراحت کوتاه بین زمان‌های درس خواندن (دانش‌آموز در حین مطالعه‌ی درس‌ها بین آن‌ها، فرصت کوتاهی را برای استراحت خود اختصاص می‌دهد. این امر سبب به‌یادسپاری بهتر مطالب خوانده‌شده در ذهن می‌شود و هم‌چنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و کاهش اضطراب می‌شود.)

۹ـ توکل بر خدا (یاد خداوند آرام‌بخش دل‌هاست. قبل از امتحان به خداوند توکل کنیم تا هر چه خوانده‌ایم به یاد آوریم.)

۱۰ـ تنفس عمیق (تنفس عمیق قبل از شروع جلسه‌ی امتحان موجب می‌شود تا اکسیژن بیش‌تری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری را به دست بیاوریم.

۱۱ـ نگاه کردن به یک یک سؤالات (اگر به یک‌باره به همه‌ی سؤالات امتحانی نگاه کنیم ممکن است در بین سؤالات به سؤالی برخوریم که یاد نگرفته باشیم و موجب اضطراب شود و درنتیجه در مورد سؤالات دیگری هم که یاد گرفته‌ایم، قدرت پاسخ‌گویی را از دست بدهیم.