پیشگیری از آلزایمر با مصرف چای سبز

دم‌نوش‌چای سبز بدون شکر، یک نوشیدنی بدون کالری و منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.



تمام چای‌ها در 4 نوع خلاصه می‌شوند. چای سیاه، سفید، سبز و اولانگ که هر چهار نوع از گیاه کاملیا سینسیس(sinesis) سرچشمه می‌گیرند.  

همه چای‌ها منشا یکسان دارند اما در برداشت و پردازش آنها تفاوت‌هایی وجود دارد.  

بر طبق این گزارش چای سیاه 2 تا 3 برابر کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد یک فنجان چای سفید و سیاه (معادل 237 گرم) حاوی 2 واحد کالری، 1 گرم کربوهیدرات و 26 درصد نیاز روزانه‌ منگنز و همچنین مقدار کمی ریبوفلاوین، فولات، منیزیم،‌ پتاسیم و مس در بدن انسان را فراهم می‌کند. 

در پی مطالعات انجام شده و در رابطه با مزایای سلامتی نوشیدن چای، قابل ذکر است دم نوش چای سبز بدون شکر یک نوشیدنی بدون کالری محسوب می‌شود و چای حاوی مقدار کمی کالری، منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. 

 این آنتی اکسیدان های یافت شده در چای سبز، برای داشتن خواص ضد التهابی و ضد سرطان مفید شناخته شده الست. 

به گونه‌ای که مطالعات نشان می‌دهد چای در از بین بردن رادیکال های آزاد موثر بوده و باعث کاهش رشد تومور می‌شود. 

در این گزارش به سودمندی چای در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، مثانه، تخمدان، روده‌ی بزرگ،‌ مری،‌ ریه ، پروستات، پوست، معده و پانکراس به خصوص در زنان اشاره شده است.  

مقالات منتشر شده در مجله انسان شناسی فیزیکی به اثرات چای سبز نگاهی کرده است 

. این پژوهش ها نشان می‌دهد هر دو چای سبز و سفید تاثیر کمی در سطح استرس دارد، با این حال چای سفید اثر بهتری دارد اما برای تاثیر این مزیت باید مطالعات در سطح بزرگتری انجام شود.   

در ادامه بیان فواید نوشیدن چای می‌توان گفت: نوشیدن چای باعث کاهش خطر زوال عقل و حتی افزایش عملکردهای شناختی مغزها، به خصوص حافظه، کاهش کلسترول و کاهش آسیب‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش می‌شود.  

در پایان گزارش با توجه به آمارها اشاره می‌شود افرادی که حداقل 5 فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، با خطر مرگ کمتری نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشند،‌مواجه هستند.  

منبع :