چگونه بخوریم تا سالم بمانیم

عده‌ای چنین تصور می‌کنند که سلامتی فقط با خوردن غذاهای گوناگون، که سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و... باشد- به دست می‌آید، حال آن‌که چنین نیست و آن‌چه مهم است چگونه خوردن است نه چه چیز خ

شاید دیده یا شنیده‌اید که افرادی با داشتن سرمایه‌ی بسیار و بهره‌مندی از همه گونه امکانات رفاهی و استفاده از انواع غذاهای رنگارنگ، از نعمتی بزرگ یعنی سلامتی محروم‌اند و از زندگی هیچ لذتی نمی‌برند. برعکس افرادی با خوردن غذایی معمولی و ساده در کمال صحت و سلامت عمری طولانی می‌کنند و از زندگی خود لذت می‌برند. به‌راستی رمز و راز سلامتی در چیست؟

عده‌ای چنین تصور می‌کنند که سلامتی فقط با خوردن غذاهای گوناگون، که سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و... باشد- به دست می‌آید، حال آن‌که چنین نیست و آن‌چه مهم است چگونه خوردن است نه چه چیز خوردن.

درست خوردن اثر زیادی بر سلامت شما دارد و شما را از بیماری‌های مختلف و امراض گوناگون مصون می‌دارد.

چگونه بدن سالمی داشته باشیم؟

برای داشتن یک بدن سالم با وزنی مطلوب به نکات زیر توجه کنید:

  • قطع مصرف هله‌هوله

بسیاری از آب‌نبات‌ها و اسنک‌ها شامل گلیسیرین و شکر بالایی هستند و در معده به طور کامل هضم نمی‌شوند و این امر سبب می‌شود که شکم شما نفخ کند.

  • بدوید (در حدود 2 کیلومتر)

ورزش‌های سنگین، فشار و تنش فراوانی را به بدن شما وارد می‌آورند که موجب می‌شوند عضلات برای مدت طولانی نرم و سست باقی بمانند، اما نرمش ملایم و متعادل (مثل یوگا و پیاده‌روی) به آب شدن چربی‌ها سرعت می‌دهد.

  • در مصرف نمک و ادویه زیاده‌روی نکنید که سبب افزایش وزن می‌شود

مصرف بیش از حد انواع ادویه و نمک‌ها باعث می‌شود که شکم شما نفخ کند. یک‌چهارم فنجان سس کچاپ سه برابر مقدار سدیمی که بدن شما در طول روز نیاز دارد را فراهم می‌سازد. یک قاشق سوپ‌خوری سس سویا جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود.

  • پتاسیم مصرف کنید

این ماده‌ی طبیعی ادرارآور است و اثر نفخ‌آور نمک را از بین می‌برد. می‌توانید آن را در گوجه‌فرنگی، موز، ماهی قزل‌‌آلا، بادام و گیلاس پیدا کنید.

  • آب بیش‌تری مصرف کنید

نوشیدن آب به میزان لازم باعث می‌شود آبی که در بدن شما به دلیل وجود نمک جمع شده است به‌آسانی خارج شود و نفخ شکمتان از بین برود.

کی غذا بخوریم و چه بخوریم؟

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال هنگام شب، باعث سوزش معده و عصبانیت می‌شود، در حالی که نوشیدن همین لیوان آب‌پرتقال هنگام صبح به عمل هضم غذا کمک می‌کند و باعث تولید انرژی بیش‌تر می‌شود. تمام مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم می‌توانند در برخی از ساعات روز سودمندتر باشند. یک محقق فرانسوی به‌تازگی به دنبال پژوهش‌های طولانی خود، موارد جدیدی را در مورد نحوه‌ی جذب غذا در ساعات مختلف روز کشف کرده است. بر پایه‌ی این پژوهش‌ها برخی از مواد غذایی در روز و برخی دیگر در شب فواید بیش‌تری به بدن می‌رسانند. به اعتقاد وی برخی از مواد غذایی هنگام ظهر به‌خوبی جذب بدن می‌شود، در صورتی که اگر همین مواد غذایی در شب استفاده شوند جذب آن بسیار کم‌تر خواهد بود. برای مثال بدن ما نیاز اجتناب‌ناپذیری به ویتامین A دارد. شمار زیادی از بیماری‌ها از جمله امراض پوستی به دلیل کمبود این ویتامین پدید می‌آید. ویتامین A بعد از جگر در هویج یافت می‌شود. اگر هویج هنگام صبح یا نیمه‌ی روز خورده شود ویتامین‌های آن به طور کامل آزاد و جذب بدن می‌شود؛ اما اگر در نزدیکی شب خورده شود، جذب ویتامین A از آن بسیار مشکل خواهد بود، در حالی که استفاده از سیب برخلاف هویج است. خوردن سیب برای کیسه‌ی صفرا، کبد و پانکراس (لوزالمعده) بسیار سودمند است. سیب ترشحات اسیدی معده را افزایش می‌دهد. خوردن سیب در شب به هضم غذا کمک می‌کند، درنتیجه خواب خوشی را به همراه خواهد داشت.

طبق این مطالعات هر ماده‌ی غذایی حداکثر فواید خود را در ساعات خاصی به بدن می‌رساند. برای مثال استفاده از شیر و تخم‌مرغ که دارای ویتامین B هستند در شب، به‌مراتب بهتر از استفاده‌ی آن در روز است؛ زیرا این ویتامین هنگام شب به‌راحتی جذب بدن می‌شود.

بر اساس این یافته‌ها استفاده‌ی زیاد از تخم‌مرغ و شیر به همراه گوشت قرمز سبب ایجاد حالت خستگی دایمی در افراد می‌شود. برخلاف آن نیز استفاده‌ی زیاد از گوشت و غذاهایی که خوردن آن‌ها در روز پیشنهاد می‌شود باعث ایجاد انرژی بیش از حد و درنتیجه عصبانیت، تشویش، تحریک و هم‌چنین جوش زدن بیش از حد افراد خواهد شد.

خوردن مواد غذایی در ساعاتی که بیش‌تر مفید و قابل جذب بدن باشند، باعث حفظ وزن مناسب بدن نیز می‌شود. برای مثال اگر لبنیات در نیمه‌ی روز مصرف شوند به‌سختی جذب بدن خواهند شد و درنتیجه سبب پدید آمدن یک منبع انرژی استفاده‌نشده- که به چربی تبدیل می‌شود- می‌شوند، در صورتی که همین لبنیات اگر در ساعات ویژه‌ی خود مصرف شوند سبب ایجاد وزن اضافی نخواهند شد.

مطلب مهم دیگر این‌که هنگام شب باید آب بنوشید؛ زیرا آب هنگام شب بدن را پاکیزه می‌کند.