تصمیم و تدبیر در لحظات حساس (5)

آزمون، یک تجربه است؛ تجربه‌ی یاد گرفتن؛ البته نه‌فقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمون‌ها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر می‌کند.

در تجربیات ما، گاهی رازی نهفته است که باید آن را درون خود جست‌وجو کنیم، آن را روی کاغذ بیاوریم، به آن فکر کنیم و از آن یاد بگیریم. آزمون، یک تجربه است؛ تجربه‌ی یاد گرفتن؛ البته نه‌فقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمون‌ها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر می‌کند.

معین علا، رتبه‌ی 8 تجربی کشور

در کنکور و آزمون‌های برنامه‌ای همیشه با تعدادی از سؤالات جدید و بسیار خلاقانه مواجه می‌شوید. عکس‌العمل تو در برابر این سؤالات چه بود؟

قبل از آزمون سعی می‌کردم اطلاعاتم را افزایش دهم. هر شب قبل از خواب با خودم مرور می‌کردم که هر درس را در چه مدت‌زمان جواب بدهم. سعی می‌کردم نمره‌های قبلی‌ام را در آزمون‌ها حفظ کنم و همیشه در ذهنم جایی برای سؤالات جدید می‌گذاشتم. اولویت پاسخ‌هایم با سؤالاتی بود که نمره‌های قبلی‌ام را حفظ می‌کردند. در آزمون به سراغ سؤالاتی که برایم سخت یا جدید بود نمی‌رفتم و با استفاده از تکنیک زمان‌های نقصانی با توجه به اهمیت درس و درصدهایی که از قبل داشتم به سؤالات جواب می‌دادم و در فرصت بازگشت، به باقی‌مانده‌ی سؤالات جواب می‌دادم. مهم نبود که به همه‌ی سؤالات جواب بدهم بلکه مهم این بود که بتوانم به سؤالاتی که می‌توانم جواب بدهم.