تصمیم و تدبیر در لحظات حساس (2)

آزمون، یک تجربه است؛ تجربه‌ی یاد گرفتن؛ البته نه‌فقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمون‌ها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر می‌کند.



در تجربیات ما، گاهی رازی نهفته است که باید آن را درون خود جست‌وجو کنیم، آن را روی کاغذ بیاوریم، به آن فکر کنیم و از آن یاد بگیریم. آزمون، یک تجربه است؛ تجربه‌ی یاد گرفتن؛ البته نه‌فقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمون‌ها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر می‌کند.

فائزه قائم‏‌دوست، رتبه‏‌ی 3 تجربی کشور

«نه گفتن» سخت است؟

من در کنکور به تمام 50 سؤال زیست پاسخ دادم که اگر به شک‌‏دارها جواب نمی‏‌دادم درصدم به 80 می‏‌رسید. سؤالات کنکور واقعاً چالش‌‏برانگیز است و بعد از تجربه‏‌ای که خودم داشتم همیشه به دانش‌‏آموزان توصیه می‏‌کنم به ظاهر ساده‏ی سؤالات نگاه نکنند و اگر شک دارند حتماً از آن رد شوند و بدانند که بقیه هم در این دام‏‌ها می‏‌افتند. دلیل این‏که در دام این نوع سؤالات می‌‏افتادم این بود که انتظار زیادی از خودم داشتم و البته اطرافیان هم به این موضوع دامن می‏‌زدند. گاهی مادرم از من می‏‌خواست که فشار زیادی به خودم نیاورم اما من خودم انتظار زیادی از خودم داشتم و این انتظار بیش از حد به من ضربه زد که یکی از آن‏ها در درس زیست بود. گاهی دانش‌‏آموز تمام تلاشش را می‏‌کند اما با سؤالی مواجه می‏‌شود که هدف طراح غلط زدن داوطلب است. در این شرایط باید مواظب باشد که در دام نیفتد.

چگونه از تست زدن به یادگیری می‌‏رسیدی؟

وقتی مجموعه تست را کار می‏‌کردم بعد از بررسی آن، سؤالاتی را که غلط زده بودم یا نزده بودم یا شک داشتم یا حتی نکته‌‏ی جالبی داشت بررسی می‏‌کردم و پاسخ تشریحی آن را کاملاً می‏‌خواندم و کنار سؤالات نکته‏‌دار علامت می‏زدم تا برای مرور کردن از آن‏ها استفاده کنم. تست‏‌های نشان‏‌دار من عاملی بود که در مورد آن مباحث تحقیق و مطالعه‌‏ی بیش‏تری کنم و اطلاعاتم را افزایش دهم. وقتی ایده‌‏های جالب و نکته‏‌دار را نشان‏دار می‌‏کردم در آزمون‌‏های بعد برایم عادی می‏‌شد و دیگر جدید نبود.