کسب جمعیت از آن زلف پریشان / ادب پارسی

دانش‌آموزان را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. البته این تقسیم‌بندی که بنده خدمت‌تان عرض می‌کنم، از لحاظ شیوه‌ی مطالعه است.

گر تفرج خواهي اندر باغ بسم‌اله درآي                هر ورق بين دفتري از حسن رحمان رحيم1

دانش‌آموزان را مي‌توان به چند دسته تقسيم كرد. البته اين تقسيم‌بندي كه بنده خدمت‌تان عرض مي‌كنم، از لحاظ شيوه‌ي مطالعه است. بعضي‌ها هنگام درس خواندن،‌ مطالب را سوا مي‌كنند. بايد به اين دوستان گفت: «عزيزان!‌ مگر درس، ميوه است كه سواکردني باشد؟ مطالب درسي عموماً به هم مربوط و وابسته‌اند و هنگام مطالعه نبايد آن‌ها را بد و خوب كرد و جدا كرد و بعضي مطالب را خواند.» بعضي‌ها همه چيز را مي‌خوانند ولي تمرين نمي‌كنند. اين‌ها به كسي مي‌مانند كه بلد است توضيح دهد چه‌طور قرمه‌سبزي بپزيم ولي هرگز پخت يك قرمه‌سبزي جاافتاده را تجربه نكرده است. بعضي‌ها همه چيز را مي‌خوانند،‌ تمرين هم مي‌كنند ولي مطالب را دسته‌بندي نمي‌كنند. اين دوستان هم مثل نقاشي هستند كه نازك‌كاري اثر هنري‌اش را فراموش مي‌كند.

بنده كه در خدمت شما هستم، ‌يكي از افراد همين دسته‌ي اخير هستم، يعني بودم. چون جديداً به اين كشف رسيده‌ام كه اگر مطالب پراكنده‌اي را كه به هم مرتبط‌اند، دسته‌بندي كنم، يادگيري آن‌ها كامل‌تر و آسان‌تر خواهد بود. در ادامه‌ي مطلب يكي از يافته‌هاي خود را در مورد شمارش تعداد جملات تقديم حضورتان مي‌كنم و به اين ترتيب شادي‌ حاصل از اين كشف را با شما قسمت مي‌كنم.

براي شمارش تعداد جملات، بايد به موارد زير توجه كنيم:

شمردن تعداد افعال موجود در جمله:

ما ‌آدميان، با شنيدن صداي نارساي خودمان كه همانند ناله‌اي است كه از دل برمي‌خيزد، هميشه احساس مي‌كنيم كه يا اشكي در ديدگانمان مي‌لرزد يا ناله‌ي غمي در گلوي‌مان خاموش مي‌شود. (5 جمله)

شمردن تعداد افعال محذوف در جمله:

بگفتا گر خرامي در سرايش (چه مي‌كني؟)                   بگفت اندازم اين سر زير پايش (5 جمله)

شمردن افعالي كه به صورت مخفف در جمله آمده‌اند:

كه (كاه) ني‌ام كوهم ز صبر و حلم و داد            كوه را كي درربايد تندباد (3 جمله)

«م» اسنادي= هستم

شمردن شبه‌جمله‌ها: شبه‌جمله‌ها به اقسام زير تقسيم مي‌شوند:

الف) ندا و منادا:

ملكا، مَها، نگارا، صنما، بتا، بهارا                       متحيرم ندانم ‌كه تو خود چه نام داري (9 جمله)

 نكته‌ی 1) پركاربردترين حروف ندا عبارت‌اند از: يا، ا، ايا، اي، ايها.

 نكته‌ی‌ 2) گاهي حرف ندا حذف مي‌شود كه در اين صورت، ‌هم‌چنان شبه‌جمله خواهيم داشت:

حافظ، از باد خزان در چمن دهر مرنج               فكر معقول بفرما، گل بي‌خار كجاست (4 جمله)

ب) شبه‌جمله‌هايي كه براي بيان عواطف به كار مي‌روند:

براي آرزو و دعا (كاشكي، آمين)/ براي تشويق (احسنت، مرحبا، آفرين)/ براي بيان تأسف (آه، واي، افسوس، دريغ)/ براي بيان تعجب (وه، عجب، شگفتا)/ براي تنبيه (زنهار، هان، هين)/ براي احترام و اطاعت (چَشم)/ براي امر و فرمان (ساكت، ياالله، بسم‌الله) و...

اين گونه بود كه بنده «كسب جمعيت از آن زلف پريشان كردم». حالا شما هم براي سنجيدن جمعيت خاطر خود، سعي كنيد در موارد زير تعداد جملات را بيابيد:

مرحبا اي پيك مشتاقان،‌ بده پيغام دوست              تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست2

الهي، ندانم كه در جاني يا جان را جاني؛ نه ايني نه آني3.

روزها گر رفت گو رو باك نيست                          تو بمان اي آن كه چون تو پاك نيست4

پاورقي:

1. سلمان ساوجي

2. چهار جمله

3. شش جمله

4. هفت جمله

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب