سلامت دستگاه گوارش با تغذیه سالم

چاقی و اضافه وزن مهمترین عاملی است که سلامت سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



بیست و نهم ماه مه ( 9 خردادماه ) به منظور افزایش آگاهی در زمینه بیماری های گوارشی، روز جهانی سلامت دستگاه گوارش نام دارد. این مناسبت هر سال روی یکی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش تمرکز می کند تا با افزایش آگاهی عمومی، از بروز بیماری پیشگیری شود.

روز جهانی گوارش در سال 2016 با تمرکز بر چهار محور چاقی، مشکلات رایج دستگاه گوارش، باکتری های پروبیوتیک و پری بیوتیک و یبوست و با شعار رژیم غذایی و تاثیر آن بر باکتری های روده برگزار می شود.

***چاقی

آنچه در حال حاضر نگران کننده است، افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان است.آمار نشان می دهد که در حال حاضر 41میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان چاق هستند و این آمار تا سال 2025 به دو برابر افزایش خواهد یافت.

***مشکلات رایج دستگاه گوارش 

سندرم روده تحریک پذیر، سوزش سر دل، سوء هاضمه، نفخ و یبوست از شایع ترین مشکلات دستگاه گوارش هستند. سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع گوارشی است که با علایمی مانند اسهال، یبوست، شکم درد، استرس، خستگی مزمن و نفخ همراه است. 

حدود 10 تا 23 درصد از جمعیت جهان به این اختلال مبتلا هستند. هزینه های ناشی از این عارضه شامل درمان، مراقبت های پزشکی، کاهش بهره وری و غیبت در محل کار حدود 21 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. 

معمولا برای درمان این عارضه، از قرصی به نام linaclotide استفاده می شود که در سال 2012 به تایید سازمان غذا و دارو آمریکا رسید. کمبود ویتامین D علایم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می کند.

***باکتری های پروبیوتیک و پری بیوتیک

پروبیوتیک (Probiotics) یک خانواده خاص از باکتری ها است که در حین فرآیند هضم زنده می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. پری بیوتیک (prebiotics) یک نوع خاص از باکتری ها هستند که یک رابطه همزیستی سالم ایجاد می کنند. برای رسیدن به حداکثر سلامتی، استفاده از هر دو نوع مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک نیاز است.

این باکتری ها باعث جلوگیری از انواع عفونت می شوند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش، سلامتی را تضمین می کنند. تحقیقات دیگری نشان می دهد که این باکتری ها به سوزاندن چربی کمک می کنند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت موثر هستند. 

ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. علاوه بر ماست، سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز حاوی این باکتری هستند.

منبع :