کشف شواهدی از علائم حیات در یک ستاره دنباله دار

کاوشگر اروپایی روزتا موفق شد شواهدی را دال بر وجود مولفه‌های زیرساخت حیات در یک ستاره دنباله دار کشف کند.

کشف شواهدی از علائم حیات در یک ستاره دنباله دار

به گزارش گروه علمی ایرنا از ایندیپندنت، روزتا علائمی واضحی از آمینو اسید گلیسین -یک ترکیب اصلی از پروتیین ها- و فسفر معدنی که به ساخت دی.ان.ای کمک می کند، پیدا کرده است.

دانشمندان از این کشف هیجان زده شده اند زیرا موید این تئوری است که ستاره های دنباله دار، مواد خام حیات در سیارات را تامین می کنند.

روزتا اوت 2014 بعد از یک سفر چهار میلیارد مایلی از فضا که 10 سال به طول انجامید، به ستاره دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko رسید.

ماموریت روزتا از زمانی در سرفصل خبرها قرار گرفت که یک کاوشگر انگلیسی به نام 'فیلائه' که توسط این فضاپیما حمل می شد، در نوامبر 2014 بر سطح این ستاره دنبال دار فرود آمد. این اولین بار یود که یک شیء انسان ساز فرود کنترل شده ای روی هسته یک ستاره دنباله دار انجام داد.

فیلائه شماری از ترکیبات ارگانیک را در مواد سطح این ستاره دنباله دار کشف کرد اما مهمترین کشف این کاوشگر آمینو اسید بود.

گلیسین کوچکترین اسید آمینه از 20 اسید آمینه (موجود) است که 'الفبای' پروتیین را تشکیل می دهد. آنها در زنجیره هایی بهم ارتباط می یابد و پروتیین ها را تشکیل می دهند که مولکول هایی بزرگ و مهم برای ساختار و عملکرد سلول های زنده هستند.