مواد معدنی برای کنترل هرچه بهتر فشار خون

یک رژیم غذایی سالم و متعادل که املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیوم و پتاسیم در آن گنجانده شده باشد، نقش مهمی در کنترل فشار خون ایفا می‌کند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل که املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیوم و پتاسیم در آن گنجانده شده باشد، نقش مهمی در کنترل فشار خون ایفا می‌کند.

افرادی که از غذاهای فرآوری شده و کنسروشده در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌کنند و به همان میزان افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید در خصوص عدم دریافت کافی این املاح معدنی احساس نگرانی کنند.

پتاسیم: میزان طبیعی پتاسیم بدن برای عملکرد عضلات از جمله انبساط دیوار رگ‌های خونی حائز اهمیت است. این ماده معدنی فشار خون را کاهش می‌دهد و از گرفتگی ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین سطح طبیعی پتاسیم برای هدایت پیام‌های الکتریکی در دستگاه عصبی و قلب دارای اهمیت است و از تپش‌های نامنظم قلب پیشگیری می‌کند. پتاسیم در بسیاری از غذاها نظیر آلو خشک، زردآلو، سیب زمینی شیرین و لوبیا یافت می‌شود.

منیزیم: منیزیم به تنظیم صدها عملکرد بدنی نظیر فشار خون، قند خون و عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. همانند پتاسیم، در اثر استفاده از داروهای ادرارآور مقدار زیادی منیزیم نیز از طریق ادرار دفع می‌شود و میزان آن در بدن کاهش می‌یابد. بهترین راه برای دریافت این ماده معدنی از غذا خوردن سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، غلات سبوس دار و حبوبات است.

کلسیم: کلسیم برای داشتن فشار خون طبیعی حائز اهمیت است چون به انقباض و انبساط رگ‌های خونی در زمان مناسب کمک می‌کند. ما به طور طبیعی این ماده معدنی را با خوردن ترکیبات لبنی، ماهی‌های با استخوان و سبزی‌های با برگ‌های تیره دریافت می‌کنیم. میزان کلسیم مجاز توصیه شده برای مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر بین هزار تا هزار و 200 میلی گرم و برای زنان ۵۱ ساله و مسن‌تر ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است.

منبع :