نقش لبنیات در جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان عارضه ای مهم و در عین حال شایع است که به طور معمول در افراد بالای پنجاه سال دیده می‌شود.

نقش لبنیات در جلوگیری از پوکی استخوان

معمولا ابتلا به بیماری را می توان از عوارض نمایان شدهبر فرد بیمار حدس زد و با مراجعه ی به موقع به پزشک و انجام آزمایشات احتمالی لازمبرای تشخیص به پیشگیری یا درمان آن پرداخت. برای مقابله با این دسته از بیماری هاکافیست حواسمان به خودمان باشد و با دیدن علایم مشکوک، بدون فوت وقتو پیش از این که بیماری بخواهد به خودش بجنبد،با در پیش گرفتن روند درمان، مسیر جولانش راسدکنیم.

اما خدا نکند یکی از آن بیماری های مرموز و بی سروصدا بهسراغمان آمده باشد. این دسته از بیماری ها زمانی نشانه های خود را رو می کنند کهفرد بیمار دیگر شانسی برای پیشگیری یا حتا درمان ندارد.

پوکی استخوان بیماری شایعی است که به دلیل قرار گرفتن دردسته ی دوم به«مرگ خاموش»معروف شده و هر ساله تعداد زیادی از افرادجامعه را با عوارض غیرقابل جبرانی غافلگیر می کند.

پوکی استخوان را شکست دهید

در سال های اخیر، بر مبنای شواهد آماری موجود، با افزایش تعداد مبتلایان به پوکی استخوان، متوسط سن مبتلایان به این عارضه نیز کاهش یافته است.

پوکی استخوان عارضه ای مهم و در عین حال شایع است که به طور معمول در افراد بالای پنجاه سال دیده می شود. اما به گفته ی دکتر محمد تکبیری، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، این روزها سن شیوع این بیماری به 35 سال رسیده و درصد زیادی از افراد جامعه را گرفتار کرده است. تکبیری کم تحرکی و مصرف نکردن لبنیات را مهم ترین دلیل ابتلا به پوکی استخوان و پیامد اصلی آن را برای فرد مبتلا، دچار شدن به عارضه هایی می داند که باعث کاهش کیفیت زندگی می شوند.

دکتر رستمیان، رییس سومین کنگره ی آموزش بیمار و خود مراقبتی معتقد است طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی با مصرف صحیح و به اندازه ی لبنیات و ویتامین ب در سن 10 تا 19 سالگی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان به بالای هفتاد سال می رسد. در حالی که اگر تا پیش از 20 سالگی به تراکم استخوانی و ذخیره سازی کافی کلسیم در آن پرداخته نشود، سن بروز بیماری به کمتر از 65 سال کاهش خواهد یافت.

دکتر رستمیان با تاکید به لزوم خود مراقبتی در سنین جوانی برای پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی، سبک زندگی درست، مصرف صحیح مواد غذایی سالم از جمله لبنبات و فعالیت بدنی را تضمین کاهش خطر ابتلا به بیماری های استخوان و البته افزایش 30 درصدی تراکم استخوان می داند.

در سنین بالا حتا یک درصد از این کلسیم ذخیره شده در دوران جوانی می تواند نقش مهمی در حفظ توده ی استخوانی فرد ایجاد کند .

یک کیلو تراکم استخوان لطفا...

در صورت بروز ضایعات استخوانی، بدن به ذخیره از پیش آماده شده ی کلسیم برای ترمیم و بازسازی استخوان نیاز دارد. تراکم استخوان محل نگه داری این کلسیم است و هنگامی که از این ذخیره استفاده شود، میزان کلسیم تراکم استخوان پایین می آید. اگربرداشت کلسیم بیش‌تر ازانباشتآن دراستخوان هاباشد،استخوان استحکام خودرا از دستداده، نرم،ضعیف و شکننده می‌شود و با یک ضربه‌ی خفیف، احتمال شکستگی استخوان به خصوص درمناطقی مانند لگن و مهره‌هاافزایشمی‌آید.

به این ترتیب باید جهت تامین و یا جبراناینکمبود،به میزان کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمود. لبنیات، مخصوصا لبنیات تخمیری مثل ماست، بهترین منبع دارای کلسیم قابل جذب توسط بدن در بین مواد غذایی به شمار می آید.به تازگی ماست هایی با تکنولژی جدیدی « Stirred Yogurt » یا ماست هم زده به بازار جهان وارد شده که غلیظ و خوشمزه است و حتی در کشور های اروپایی برای صبحانه نیز مصرف می شود.

بتنی به نام ماست!

ماست منبعی غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین های گروه ب محسوب می شود که مقدار قابل توجهی پروتئین قابل هضم دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های ماست این است که مواد معدنی و کلسیم را در یک ترکیب اسیدی با قابلیت دسترسی بالا به بدن می رساند تا امکان جذب کلسیم به بالاترین میزان برای بدن فراهم شود. از سوی دیگر، اسید لاکتیک موجود در ماست به هضم کلسیم شیر کمک نموده و با فراهم کردن محیط بیولوژیک مناسب برای جذب کلسیم و ویتامین ها، ماست را به منبع مناسبتری از شیر برای ذخیره ی تراکم استخوان تبدیل می کند.


پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب