کشف میکروب‌های نفت خوار توسط محققان ایرانی

محققان ایرانی موفق شدند با مطالعه محیط‌های پرشور و دریاچه‌های نمک ایران، میکروب‌های نفت خواری را شناسایی کنند.

کشف میکروب‌های نفت خوار توسط محققان ایرانی

محمدعلی اموزگار، عضو هیات علمی دانشگاه  تهران در خصوص مطالعه حیات میکروبی در محیط های بسیار شور و سخت ایران گفت: با این مطالعه توانسیتم بیش از ۴۵ میکروب را مورد شناسایی قرار دهیم.

وی افزود: این میکروب ها توانایی زیست فناوری و بیوتکنولوژی فراوانی دارند و میکروب هایی هستند که در حذف آلاینده های نفتی به عنوان نفت خوارها، حذف آلاینده های صنایع نساجی،  حذف فلزات سمی در طبیعت اهمیت دارند. همچنین از این میکروب ها می توان در صنایع دارویی و غذایی بهره برد.

وی با بیان اینکه تاکنون این میکروب ها در دنیا شناسایی نشده بودند، اظهار داشت: در دنیا ۱۲ هزار میکروب معرفی شده که اکنون ۴۵ نوع به این میکروب ها اضافه شده است.

آموزگار اظهار داشت: این میکروب ها از محیط های پرشور و دریاچه های نمک ایران ( دریاچه نمک آران و بیدگل واقع در کویر مرکزی ) شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه این ۴۵ گونه میکروبی در بانک ژن جهانی به ثبت رسیده است، گفت: اکنون این میکروب ها در مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ذخیره شده اند.