چند دلیل خوب برای مصرف بیشتر بادام

بادام با کلسترول و فشار خون بالا مقابله می‌کند، یبوست را از بین می‌برد، سرشار از کلسیم است و غیره.

چند دلیل خوب برای مصرف بیشتر بادام

بادام سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای قلب و معده‌ی شما فوق‌العاده است. البته فواید آن به همین جا ختم نمی‌شود. 

بادام با کلسترول و فشار خون بالا مقابله می‌کند، یبوست را از بین می‌برد، سرشار از کلسیم است و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم چرا باید بادام میل کنید.

بادام برای تنظیم کلسترول خون 

پايين آورنده کلسترول بد( LDL ) و کاهش دهنده بيماري هاي قلبي

بادام داراي مقدار زيادي چربي است، اما از نوع غير اشباع! اين چربي خطر بيماري هاي قلبي را کم مي کند. تحقيقات نشان داده است که تمامي مغزهاي خوراکي، بيماري هاي قلبي و کلسترول بد را دور مي کنند. 

مطالعه اي نشان داده است، افرادي که 5 بار در هفته آجيل مي خورند،50 درصد احتمال خطر براي بيماري هاي قلبي را از خود دور مي کنند.

مصرف روزانه‌ی بادام باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. دو سال پیش محققان کشورمان پژوهشی انجام دادند که نشان می‌دهد 4 هفته مصرف بادام باعث کاهش کلسترول بالا می‌شود.

متخصصان معتقدند این تأثیر بادام به فیبرهای موجود در آن مربوط می‌شود. در واقع بادام کلسترول را در لوله‌ی گوارش محبوس می‌کند. به این ترتیب اجازه نمی‌دهد کلسترول وارد جریان خون شود و از طریق مدفوع دفع می‌شود. توصیه می‌کنیم افرادی که از کلسترول بالا رنج می‌برند روزانه 30 گرم معادل یک مشت بادام میل کنند.

جلوگيري از سرطان 

بادام داراي مقدار زيادي کلسيم و پروتئين مي باشد. 100 گرم بادام تازه در حدود 20 گرم پروتين و 240 ميلي گرم کلسيم دارد. کلسيم و فيبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ مي باشد. اسيد فوليک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم مي گردد.

بادام برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند 

روغنی که در بادام وجود دارد جداره‌ی معده را می‌پوشاند و مانند یک لایه‌ی محافظتی عمل می‌کند که جلوی سوزش معده را می‌گیرد. در واقع مواد چرب بادام اسیدهای معده را به خود جذب می‌کنند. برخی از محققان بر این باورند که ترکیبات طبیعی بادام همچنین می‌تواند ترشحات بیش از حد معده را تنظیم کنند. 

برای افرادی که محصولات لبنی نمی‌خورند و دچار کمبود کلسیم هستند بادام یک جایگزین مناسب محسوب می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و بهبود آن حتماً بادام میل کنید

اما برای اثبات چنین نظریه‌ای مطالعات بیشتری نیاز است. اگر سوزش معده رهایتان نمی‌کند روزانه چند عدد بادام تازه یا خیس میل کنید. برخی افراد نسبت به پوست بادام حساس هستند. می‌توانید پوست آن را بکنید و به راحتی از خواص آن بهره‌مند شوید.

بادام برای مقابله با فشار خون بالا 

مصرف روزانه‌ی بادام فشار خون بالا را تنظیم می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که بادام سرشار از پتاسیم است که نمک بیش از حد خون را از بین می‌برد. البته برای این کار باید دور بادام‌های شور را خط بکشید. در غیر این صورت و با مصرف بادام شور نتیجه‌ی عکسی عایدتان خواهد شد. توصیه می‌کنیم روزانه 1 مشت بادام تازه یا خشک مصرف کنید. 

بادام برای رفع یبوست 

بادام یبوست را از بین می‌برد زیرا حاوی میزان زیادی فیبر است. بادام حاوی دو نوع فیبر است:

فیبرهای حلّال: این فیبرها پسمانده‌های غذایی را در روده نگه داشته و باعث دفع آن‌ها می‌شوند.

فیبرهای غیر حلّال موجود در بادام در لوله‌ی گوارش متورم می‌شوند و به دفع راحت کمک می‌کنند.

برای مقابله با یبوست روزانه 10 عدد بادام میل کنید. توجه داشته باشید فیبرهای موجود در بادام نه تنها یبوست را از بین می‌برند بلکه باعث ایجاد احساس سیری نیز می‌شوند. برای همین یک مشت بادام یک میان وعده‌ی مناسب نیز محسوب می‌شود.

بادام سرشار از کلسیم 

بادام سرشار از کلسیم بوده و برای استحکام استخوان‌ها مفید است. کلسیم در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش موثری دارد. برای این که دندان‌ها و استخوان‌ها در سلامت بمانند به کلسیم کافی نیاز دارند. این ماده معدنی برای عضلات نیز مفید بوده و باعث انعقاد خون می‌شود.

روغنی که در بادام وجود دارد جداره‌ی معده را می‌پوشاند و مانند یک لایه‌ی محافظتی عمل می‌کند که جلوی سوزش معده را می‌گیرد. در واقع مواد چرب بادام اسیدهای معده را به خود جذب می‌کنند

برای افرادی که محصولات لبنی نمی‌خورند و دچار کمبود کلسیم هستند بادام یک جایگزین مناسب محسوب می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و بهبود آن حتماً بادام میل کنید. 

توصیه می‌کنیم روزانه 30 گرم معادل یک مشت بادام میل کنید. توجه داشته باشید برای این که بدن بتواند به خوبی کلسیم را جذب کند نیاز به ویتامین D دارد.  

بادام سرشار از منیزیم، منگنز، فسفر، آهن 

کلسیم و پتاسیم تنها مواد مغذی موجود در بادام نیست. این ماده‌ی غذایی خوشمزه همچنین سرشار از منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، گوگرد، روی، مس و ویتامین‌های B، A  و E می‌باشد. این مواد مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تعادل سیستم عصبی را بالا می‌برند. اگر دچار خستگی روحی یا جسمی شده‌اید به بادام اعتماد کنید.

بادام سرشار از آنتی اکسیدان 

بادام سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و به ویژه ویتامین E و روی می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مسئول پیری سلول‌ها و ابتلا به بعضی از سرطان‌ها هستند. 

ويتامين E در پوست بادام وجود دارد. اين ويتامين، يکي از انواع آنتي اکسيدان ها مي باشد. فوايد آنتي اکسيدان ها در بدن بسيار زياد است. آنتي اکسيدان ها جلوي برخي امراض را مي گيرد، از جمله: سرطان، بيماري قلبي، فراموشي، آلزايمر، خوب عمل نکردن سيستم ايمني، آب مرواريد چشم(کاتاراکت)، ضعيف شدن ماهيچه ها و هم چنين بر سلامتي پروستات اثر مي گذارند و از تخريب سلول ها و DNA جلوگيري مي کنند.

داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شود که قلب و عروق شما در سلامت بماند . اگر چه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام به اندازه‌ی میوه و سبزیجات رنگی نیست اما این ماده‌ی غذایی فوق‌العاده حاوی املاح و مواد معدنی مفیدی برای بدن است.

روغن بادام دوست پوستتان 

روغن بادام برای پوست بسیار مفید و مغذی است. برای مقابله با اگزمای خشک، سوزش‌های خفیف و همچنین برای نرم و مرطوب کردن پوست‌های خشک می‌توانید به روغن بادام اعتماد کنید. 

از آنجایی بادام حاوی آنتی‌اکسیدان است خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند باعث التیام پوست شود. همچنین باید بدانید که بادام سرشار از ویتامین E است که باعث بالا بردن خاصیت ارتجاعی پوست و التیام زخم‌های پوستی می‌شود.

از گرفتگي عضلاني جلوگيري مي کند

بادام داراي منيزيم و پتاسيم است. هنگامي که به مقدار کافي منيزيم در بدن باشد، در خون جريان مي يابد و اکسيژن و مواد مغذي را سريع تر حمل مي کند و جلوي افزايش ضربان قلب را مي گيرد. بادام بسيار بيشتر از جو يا حتي اسفناج، منيزيم دارد.

پتاسيم در انقباض عضلات، به جريان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.

4/1 فنجان بادام داراي 99 ميلي گرم منيزيم و 257 ميلي گرم پتاسيم مي باشد.

به کاهش وزن کمک مي کند

بسياري از افراد به خاطر افزايش وزن، بادام نمي خورند. در حالي که متخصصان تغذيه به اين نتيجه رسيده اند، افرادي که حداقل 2 بار در هفته آجيل مي خورند، نسبت به آنها که اصلا و يا به ندرت آجيل مي خورند، بيشتر وزن کم مي کنند. 

هر روز، بادام بخوريد تا انرژي داشته باشيد و از سلامتي خود لذت بريد

اين ماده غذايي به خاطر دارا بودن ويتامين ها و پروتئين و آهن ، انرژي مورد نياز بدن را افزايش مي دهد. 

همان طور که مي دانيد، آهن يکي از اجزاء مهم هموگلوبين مي باشد و نقش هموگلوبين، حمل اکسيژن در خون است. لذا آهن کمک مي کند که سلول ها اکسيژن مورد نياز خود را دريافت کنند و کمبود آن موجب خستگي و ضعف در انجام کارها مي شود.  

موسسه غذا و دارو براي حفظ سلامتي بدن دريافت روزانه 18 ميلي گرم آهن را توصيه مي کند. اما بايد توجه داشت که زيادي آهن خطرناک مي باشد و مي تواند قلب، کبد و لوزالمعده را از کار بيندازد.

منبع انرژي

بادام محتوي مقدار زيادي چربي هاي غير اشباع، فيبر، پروتئين گياهي، روي، مس و منيزيم مي باشد. بادام داراي انواع ويتامين ها مي باشد که به سوخت و ساز کربوهيدرات ها کمک مي کند و يکي از منابع انرژي براي مغز مي باشد. 

4/1 فنجان بادام، 45 درصد منيزيم روزانه و 20 درصد مس روزانه و 17.6 درصد ويتامين B2 روزانه را تامين مي کند. همچنين4/1 فنجان بادام، 7.62 گرم پروتئين بيشتر از پروتئين يک عدد تخم مرغ دارد.

تقويت عملکرد ريه 

به طور کلي، بادام جلوي برخي بيماي هاي تنفسي از قبيل: تنگي نفس، برونشيت مزمن و امفيزم( اتساع و بزرگي عضوي در اثر گاز) را مي گيرد.

سلنيوم، در بادام و آجيل يافت مي شود. سلنيوم نيز يک آنتي اکسيدان مي باشد.

استحکام استخوان ها

بادام محتوي مقدار زيادي چربي غير اشباع و بسياري از مواد مغذي مي باشد، از جمله: کلسيم و منيزيم. اين عناصر براي استحکام استخوان ها استفاده مي شوند. 

جلوگيري از سنگ کيسه صفرا 

کاهش دهنده قند خون و بيماري ديابت 

خانم هاي باردار توجه کنند!

اگر شما باردار هستيد و يا قصد بارداري داريد، بادام منبع اسيد فوليک است. همان طور که مي دانيد، اين ويتامين عمل ساخت و نگه داري سلول ها را برعهده دارد. اين وظيفه در هنگام تقسيم سلولي و رشد بسيار مهم است ، پس براي زنان باردار و نوزادان بسيار مهم است. اسيد فوليک در تکامل رشد جنين بسيار با اهميت مي باشد. رشد طناب نخاعي و مغز جنين در گرو وجود اسيد فوليک مي باشد.

اغلب زناني که مي خواهند باردار شوند و زنان باردار بايد مکمل اسيد فوليک مصرف کنند. پس بادام، يادتان نرود!

نکته:

در عيد، برخي از افراد بادام بوداده مصرف مي کنند. اين بادام به اندازه بادام خام مفيد نيست. انرژي بادام بوداده در 100گرم، 597 کيلوکالري، چربي در حدود 53 گرم و فيبر 12 گرم مي باشد. براي سوزاندن اين مقدار انرژي بايد 119 دقيقه پياده روي کنيد! 

به نظر شما کدام يک از بادام ها بهتر است، تازه يا بوداده؟

به راستي در همه نعمات خدا، فايده و ضرر وجود دارد. باز هم مي گويم، به مقدار کافي خوردن بهتر از هيچ وقت نخوردن است. 

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب