موفقیت محققان در شفاف کردن چوب!

محققان دانشگاه مریلند موفق به گرفتن رنگ و مواد شیمیایی از یک قطعه چوب شده و توانستند آن را به یک جسم فوق العاده نازک و بی‌رنگ تبدیل کنند.

موفقیت محققان در شفاف کردن چوب!

به گزارش سرویس علمی ایسنا، نتیجه به دست آمده از این پژوهش یک ماده است که هم عایق قوی‌تری نسبت به شیشه بوده و قابلیت تجزیه بیولوژیکی بهتری نسبت به پلاستیک دارد.

محققان این پژوهش از میزان شفافیت بالای این چوب بسیار شگفت زده شدند.

این محققان اولین محققانی نیستند که به تولید چوب شفاف اقدام کرده اند. محققان سوئدی نیز در اقدامی مشابه قادر به شفاف کردن خمیرهای مرئی و جایگزین کردن آن با یک پلیمر شفاف بوده اند. تکنیک‌های هر دو روش بسیار مشابه بوده و دارای یک فرآیند دو مرحله‌ای است.

محققان در ابتدا چوب را در آب، هیدروکسید سدیم و دیگر مواد شیمیایی به مدت حدود دو ساعت جوشاندند که این عمل باعث از بین رفتن لیگنین شد. لیگنین مولکولی است که به چوب رنگ بخشیده و بعد از سلولز، لیگنین رایج‌ترین ترکیب در ساختار گیاهان آلی چوب است. این تیم سپس چوب را در اپوکسی قرار داده که این کار باعث تقویت چهار تا پنج برابری آن می‌شود. اگرچه این روش از سازگاری چوب با محیط زیست می‌کاهد.

به گفته محققان، این فناوری در صورت توسعه بیشتر و رفع نواقص موجود می‌تواند در مواردی اعم از پنجره‌ها، مصالح ساختمانی و مبلمان به کار برده شود.

این پژوهش در مجله Advanced Materials منتشر شده است.