کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 7 پاسخ- 22 اردیبهشت 95

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...



یک سؤال، 7 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


هنگام درس خواندن اشتباهات علمی گذشته در ذهنم مانع ادامه‌ی درس خواندن می‌شود. چه‌کار کنم؟

پاسخ 1- به اشتباهات خود فکر کنید. آن‌ها احتمالاً بخشی از یادگیری‌های‌تان هستند که همیشه برای جبران آن‌ها وقت دارید. یک برنامه‌ی شخصی برای مطالعه‌ی اشتباهات خود تهیه کنید ولی همیشه سعی کنید هنگام درس خواندن و اجرای برنامه‌ی اصلی فقط تمرکز روی آن درس داشته باشید. می‌توانید اشتباهات گذشته‌ی خود را در دوران جمع‌بندی جبران کنید. از کارنامه‌ی بازیابی استفاده کرده و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید تا بدانید در چه مباحثی به سؤالات، اشتباه جواب داده‌اید و برای آن مبحث در زمان جمع‌بندی زمان بیش‌تری بگذارید. هدف‌گذاری نیز برای داشتن انگیزه و تمرکز بیش‌تر که تعهد را هم به همراه دارد، کمک زیادی خواهد کرد.

محمد تره‌باری

پاسخ 2- راهکار و پاسخ شما قطعاً فراموش کردن اشتباهات نیست. اشتباهات بهترین منابع یادگیری شخصی هستند. (نقش کتاب خودآموزی در افزایش یادگیری را مرور کنید.) بهترین راهکار این است که به‌خوبی اشتباهات علمی‌تان را بشناسید و با تحلیل دقیق آن‌ها، مباحث همه‌ی این اشتباهات را به‌وضوح مشخص کنید تا در آزمون‌هایی که این مباحث تکرار می‌شوند، به تکمیل یادگیری‌های ناقصتان بپردازید. به طور کلی امتحانات جامع بهترین زمان برای این کار است تا بعد از گذشت زمان، با افزایش فراشناخت و تجربه از پیشرفت و تکمیل یادگیری لذت ببرید.

حسام زینی لشکاجانی

پاسخ 3- دو گونه می‌توان با «شکست» برخورد کرد: تأسف و حسرت در جا زدن در گذشته یا کشف شکست و پرهیز از آن‌ها در آینده. به جای درگیر کردنِ ذهن خود با تأسف و حسرتِ اشتباهات علمی آزمون‌های گذشته، علل و چگونگی اشتباهات خود را کشف کرده و با مرتفع کردنِ آن‌ها، آزمون‌های با اشتباه علمی کم‌تر یا بدون اشتباه داشته باشید و به این ترتیب «شکست» را به «پیروزی» تبدیل کنید.

عطاءالله غبرایی

پاسخ 4- کسی که کاری انجام نمی‌دهد، اشتباه هم نمی‌کند و البته رشدی هم عایدش نمی‌شود. اولین قدم برای پیشرفت کردن، دست به کار شدن و عمل کردن است؛ اما باید بتوانید بعد از تشخیص اشتباهات خود، آن‌ها را طبقه‌بندی و مدیریت کنید تا مجدداً دچار آن‌ها نشوید. استفاده از کتاب اشتباهات متداول در مدیریت کردن این موضوع شما را کمک می‌کند.

فرناز طالبی

پاسخ 5- در برنامه‌ی مطالعاتی، ما ابتدا درس می‌خوانیم و سپس برای تسلط پیدا کردن بر مباحث مطالعه‌شده شروع به حل سؤال، تست زدن و شرکت در آزمون می‌کنیم. در این حالت مشخص می‌شود که ما چه‌قدر بر مطالب تسلط پیدا کرده‌ایم و چه مطالبی نیز قرار است مجدداً مورد مطالعه قرار بگیرند. وجود اشتباهات علمی باعث می‌شود که ما با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به سراغ آن قسمت‌ها برویم و وضعیت خود را بهبود بخشیم. پس پی بردن به اشتباهات را نوعی فرصت در نظر بگیرید نه یک نوع مانع؛ زیرا شما با مراجعه‌ی مجدد به آن مطالب، وضعیت خود را تغییر خواهید داد.

سیدمحمد حسینی

پاسخ 6- این امر طبیعتاً برای هر فردی پیش می‌آید. برای مدیریت کردن این موضوع سعی کنید بیش‌تر تمرکز خود را به همان جلسه‌ای که قرار است یک موضوع را مطالعه کنید متمرکز کنید و با استفاده از روش بازیابی تمرکز خود را در این زمان که تقریباً درس‌ها حالت دوره‌ای است و امکان پرش ذهن بیش‌تر است، افزایش دهید.

احمد مظفری

پاسخ 7- اشتباهات علمی نه مطلق هستند و نه غیر قابل حل که بخواهید ذهنتان را درگیر آن‌ها کنید. در حین درس خواندن اگر به یادگیری ناقصی از گذشته برخورد کردید، تا جایی که می‌توانید آن را مرتفع کنید. اگر هم برطرف نشد از آن مبحث رد شوید و تمرکز ذهنی‌تان را پیش آن جا نگذارید. حل تمرین تشریحی گام مهمی برای تکمیل یادگیری‌ها و جبران اشتباهات گذشته است. دیروز گذشته است و امروز، روز دیگری است؛ پس امروز را بسازید و به دیروز فکر نکنید.

سارا شفافی