استراتژی بازگشت برترهای کنکور

در زیر سعی کرده‌ایم کلکسیونی از استراتژی بازگشت رتبه‌های برتر سال‌های گذشته را برایتان جمع‌بندی کنیم؛

با توجه به اختصاص موضوع جلسه‌ی نفرات برتر 17 اردیبهشت 1395 به استراتژی بازگشت، در زیر سعی کرده‌ایم کلکسیونی از استراتژی بازگشت رتبه‌های برتر سال‌های گذشته را برایتان جمع‌بندی کنیم؛ به این امید که شما نیز با تفکر در مورد استراتژی خودتان، آن را مشخص کنید و بقدری استراتژی خودتان را در آزمون‌های باقی‌مانده تمرین کنید که به راحتی در کنکور آن را اجرا کنید. یادتان باشد استراتژی بازگشت هر کسی خاص خود اوست. در ابتدا توضیح مختصری از این تکنیک و دو تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر و منها ارائه شده است:

تکنیک استراتژی بازگشت

این تکنیک ویژه کسانی است که وقت اضافی بیاورند و به این اشاره دارد که در زمان ذخیره شده به روش زمان‌های نقصانی، به کدام درس و کدام سوال‌ها برگردید. همه باید با روش استراتژی بازگشت آَشنا باشند و آن را اجرا کنند.

برای این روش دانش‌آموزان باید سوالات وقت‌گیر هر درس را بشناسند و بدانند در بار اول کدام سوال‌ها را پاسخ نخواهند داد و این ویژه هر شخص است. مثلا برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مساله‌های شیمی را بار اول پاسخ نمی‌دهند یا در ادبیات برخی از دانش‌آموزان بار اول سوالات املا و آرایه (مثلا سوالاتی که باید هر گزینه را بررسی کنند.) و شمارشی را جواب نمی‌دهند یا در زبان، برخی از دانش‌آموزان، یکی از درک مطلب ها را بار اول پاسخ نمی‌دهند یا یک سوال از درک مطلب را که مربوط به حیطه‌های بالاتر شناختی است را بار اول پاسخ نمی‌دهند. پس دانش‌آموزان الان می‌توانند 80 درصد سوالات وقت‌گیر را تشخیص دهند و توصیه کاظم قلم‌چی این است که دانش‌آموزان از همین الان سوالات وقت‌گیری را که از زمان قانونی بیشتر زمان می‌برد و بار اول پاسخ‌گویی آن‌ها را پاسخ نخواهند داد را مشخص کنند. پس از ذخیره‌ی زمان اضافی، نبرد نابغه‌ها آغاز می‌شود؛ نبرد در این زمینه که دانش‌آموزان سراغ کدام درس و کدام سوالات بروند.

تکنیک زمان‌های نقصانی

این تکنیک زمانی برای شما فایده دارد که تکنیک ضربدر و منها را اجرا کرده باشید. در این تکنیک شما زمان هر درس را رند می‌کنید و از زمان هر درس بخشی را ذخیره می‌کنید تا در نهایت زمان ذخیره شده را صرف سوالاتی کنید که علامت ضربدر گذاشته بودید. مثلا در دروس عمومی در ادبیات به‌جای 18 دقیقه 15 دقیقه صرف آن می‌کنید یعنی 3 دقیقه ذخیره و در عربی و زبان با صرف 15 دقیقه برای هر کدام در هر کدام از آن‌ها 5 دقیقه و در دینی 2 دقیقه ذخیره می‌کنید در نتیجه در نهایت شما 15 دقیقه ذخیره کرده‌اید این 15 دقیقه صرف سوالاتی می‌شود که قادر به پاسخ هستید ولی زمان‌گیر بودند یعنی ضربدرها. این رند بودن (15 دقیقه) قابلیت کنترل و مدیریت زمان آزمون را فراهم می‌کند و مدیریت 15 دقیقه به دلیل رند بودن ساده‌تر است از مدیریت 18 دقیقه یا 17 دقیقه.

اگر کسی زمان‌های نقصانی را اجرا کند ولی ضربدر و منها را انجام ندهد دچار این آشفتگی می‌شود که نمی‌داند در یک ربع ذخیره شده‌ی عمومی به سراغ کدام درس‌ و کدام سوال‌ها برود و ممکن است سوالات راحت‌تر در آخر لیست او باشد و دوباره به آن‌ سوال‌ها نرسد. تکنیک زمان‌های نقصانی فقط برای دروس عمومی نیست و شما باید در تمام دروس از این روش بهره بگیرید.

تکنیک ضربدر و منها

برای مدیریت زمان با تکنیک ضربدر و منها دانش‌آموزان دوکار باید انجام دهند اول تشخیص و دیگری گذر از سوالاتی که علامت منها گذاشته‌اند. دانش‌آموزان باید سوالاتی را که بلد هستند و در زمان قانونی قادر به پاسخ‌گویی هستند را بلافاصله پاسخ دهند و سوالاتی که بلد هستند ولی زمان‌گیر است را با علامت ضربدر مشخص ‌کنند و سوالاتی که اصلا بلد نیستند یا سوالی که بلد نیستند ولی ابتکاری و جرقه‌ای هستند (کوششی نیستند) و ممکن است با یک جرقه در ذهنشان، بتوانند به آن پاسخ دهند را تشخیص دهند و در قدم دوم نباید زمان صرف این دو دسته سوال آخر کنند بلکه با علامت منها آن‌ها را مشخص کنند و از آن‌ها بگذرند.

پس اولین کار در مورد تکنیک ضربدر و منها تشخیص است. هدف ما این است که بعد از آزمون کسی نگوید نرسیدم درسی را پاسخ دهم. هدف این است که همه‌ی سوالات را ببینید و بخوانید و همه‌ی سوالات آسان را پاسخ دهید برای تقویت تشخیص یا اگر نمی‌توانید تشخیص دهید باید در منزل با تکنیک تست‌خوانی تمرین کنید.

تمرین تست‌خوانی در منزل

 به این صورت که به عنوان بازی، روزانه حداقل به مدت 10 دقیقه‌ به سوال‌ها نگاه کنید و بدون این‌که سوالات را حل کنید علامت ضربدر (سوالاتی است که بلدند و در زمان قانونی قادر به پاسخ‌گویی هستند) و منها (سوالاتی که اصلا بلد نیستند یا سوالی که بلد نیستند ولی ابتکاری و جرقه‌ای هستند (کوششی نیستند) و ممکن است با یک جرقه در ذهنشان، بتوانند به آن پاسخ دهند.) و مثبت (سوالاتی است که بلد هستند و در زمان قانونی می‌توانند پاسخ‌ دهند.) بگذارید. این مدیریت تفکر است. ولی مردم بیش از آن آن‌که نسبت به این موضعات آگاهی نداشته باشند، تنبل هستند و این مدیریت اراده است که سریع از سوالات علامت منها رد شوند. حتما با سوالات سخت مواجه خواهید شد پس از این تکنیک‌ها بهره ببرید و در زمان ذخیره‌شده‌ی خودتان به سوالات ضربدر برگردید.

استراتژی بازگشت از زبان رتبه‌های برتر کنکورهای گذشته:

فائزه قائم‌دوست رتبه‌ی 3 کشوری کنکور تجربی 94: اوایل فکر می کردم حتماً باید همه سؤالات را جواب بدهم ولی در سال چهارم، آزمون های کانون خصوصا در درس شیمی به من کمک کرد که بتوانم سؤالاتی را که بلد نیستم را جواب ندهم. از طرف دیگر سبب شد تکنیک‌های مختلف از جمله ضربدرو منها و زمان‌های نقصان را اجرا کنم و در کنکور هم همین کار را کردم 5-4 سؤال را ابتدا نزدم و بعد در استرات‍ژی بازگشت به آن ها برگشتم. من در استراتژی بازگشت، اول زیست بعد شیمی بعد ریاضی و بعد فیزیک را پاسخ دادم. در واقع من تکنیک‌های مدیریت زمان را در آزمون‌های کانون رعایت می‌کردم از جمله تکنیک ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت و هیچ آزمون کانون، زمان کم نمی‌آوردم و در کنکور هم توانستم نتیجه بگیرم.

.....................................................

فاطمه گرجی رتبه‌ی 4 منطقه‌ی3 رشته انسانی کنکور 94 با میانگین تراز 7423:در عمومی ها سراغ عربی و تحلیلی ها می روم و به آن سوال ها پاسخ می دهم چند بار هم امتحان کرده ام و به نتیجه رسیده ام. چون برای من عربی زودبازده تر است. چون اگر گزینه ها را تحلیل کنم به یک گزینه درست می رسم ولی در ادبیات در بار دوم هم ممکن است اشتباه کنم. در اختصاصی ها مسائل اقتصاد را بار اول جواب نمی دهم بلکه در بار دوم برمی گردم.

.....................................................

مهسا دولت شاهی رتبه 4 کشور تجربی کنکور93: من در آزمون ها طبق زمان های نقصانی پیش می رفتم در کنکور هم همین کار را کردم. سوالات وقت گیر ادبیات مثل زبان فارسی یا سوالات سخت املا را جا می انداختم یا مثلا شمارشی ها را از قبل آزمون تصمیم گرفته بودم که بار اول جواب ندهم.

از قبل می دانستم در هر درس کدام را باید کنار بگذارم و برخی را هم سر آزمون تصمیم می گرفتم که کنار بگذارم از جمله مواردی که در جلسه کنکور تصمیم گرفتم کنار بگذارم یک سوال قرابت معنایی بود که تیپ جدیدی بود و من هم سعی کردم سریع از آن بگذرم و جواب ندهم.

آیا با دیدن آن تیپ جدید سوال به هم نریختید؟

نه

در عربی اصلا متن را نمی خواندم چون احساس می کردم وقت گیر است و سعی می کردم ریسک نکنم برای دینی سعی می کردم همه را جواب دهم به جز سوال هایی که در جلسه تشخیص می دادم سخت است روز قبل کنکور سوالات رشته ریاضی را بررسی کرده بودم و در زبان چون نقطه قوت من بود و با توجه به این که آخرین درسی بود که پاسخ می دادم، همه را پاسخ دادم.

این که در روش 3 روز یکبار این را تمرین کرده بودید برای تسلط شما تاثیر داشت؟

خیلی موثر بود و با حل سوال های بیشتر با ایده طراحان آشنا می شدم.

حدود 10 دقیقه زمان اضافه می آوردم. سراغ متن عربی می رفتم بعد ادبیات.

برای اختصاصی ها چه کار کردید؟

من زمین را قبلا جواب نمی دادم و اول سراغ ریاضی می رفتم و چون نقطه قوت من محسوب می شد سعی می کردم کل آن را جواب دهم که در کنکور 40 دقیقه زمان برد. زیست را با توجه به سختی زمانش متغیر می شد و اول شمارشی ها را جواب نمی دادم و از 50 تاسوال 40 سوال را جواب می دادم و در فیزیک اصولا 2 یا 3 نزده داشتم و در پایان آزمون 25 دقیقه زمان اضافی می آوردم که در کنکور این زمان کمتر شد و حدود 17 یا 18 دقیقه شد. در این زمان معمولا سراغ زمین و زیست و شیمی و فیزیک می زدم در کنکور می دانستم نزده هایم در زیست زیادتر از حد معمول است در نتیجه از زیست شروع کردم و بعد از زیست سراغ نزده های ریاضی رفتم.

.....................................................

فاطمه فاضلی فرد رتبه 6 کشوری رشته‌ی تجربی کنکور93: اول سراغ ادبیات و بعد درک مطلب عربی رفتم. در بار اول 14 دقیقه صرف ادبیات کردم و برای آن 3 سوال نزده داشتم و در عربی با سوالات متن در دور اول هرگز کار نداشتم و درک مطلب را نگاه نکردم چون بنظرم تمرکز می خواست و اولین آزمون جامع این کار را نکرده بودم و می دیدم بیشتر غلط هایم در این قسمت است تصمیم گرفتم این کار را انجام ندهم.

و برای دین و زندگی کامل در زمان خودش جواب دادم و برای زبان هم همین طور و چون در دوران جمع بندی خوب مرور کرده بودم. 15 دقیقه زمان را فقط صرف ادبیات و عربی کردم.

در اختصاصی ها سوالات را از ریاضی شروع می کردم و تصمیم داشتم 30 دقیقه اختصاص دهم که در آزمون ها 5 تا را نزده می گذاشتم ولی در کنکور 8 یا 9 نزده ماند و 30 دقیقه گذشته بود.

کاظم قلم چی: این نشان می دهد شما روش ضربدر و منها را برای ریاضی اجرا نکرده بودید. هر موقع در یک درسی سوالات آخر ماند و شما هنوز آن ها را نخوانده بودید یعنی شما ضربدر و منها را اجرا نکردید. شما در ریاضی همه را سعی کردید پاسخ دهید ولی باید اول سوالات را نگاه می کردید و سوالات وقت گیر که بلد هستید را بار اول با زدن علامت ضربدر کنار بگذارید.

بله و دلیلش این بود که ریاضی نقطه قوت من بود و می خواستم همه را پاسخ دهم.

در زیست 12 سوال را بار اول نزدم.

این نشان از اراده قوی شماست. سوالات فیزیک آسان تر بود و نقطه قوت من هم بود و در نتیجه همه را در بار اول پاسخ دادم و در شیمی 3 سوال را نزده باقی گذاشتم و تصمیم گرفتم برنگردم سر آن ها چون مطمئن بودم نمی توانم آن ها را جواب دهم. برای ریاضی 3 یا 4 سوال را توانستم پاسخ دهم.

این افراد مصداق این هستند که ذهن واضح و شفاف دارند و با این که یک سال گذشته است ولی لحظه به لحظه آزمون خودشان را می دانند.

شما به کسانی که پشتیبان ویژه شان هستید چه می گویید؟

اول به دانش آموزان می گویم باید برنامه شما از قبل برای روز کنکور مشخص باشد و آن را بارها و بارها در این دوران تمرین کنید و استراتزی بازگشت شما براساس وضعیت تحصیلی خود شماست.

آیا با همان الگویی پاسخ دادید که در منزل آزمون می دادید؟

در ماه آخر حتی ساعتم را دیجیتالی کردم تا دقیق تر باشد و همین الگو را به طور مستمر اجرا کرده بودم و در کنکور هم عین آن را اجرا کردم.

کاظم قلم چی: هیچ کار جدیدی نکنید و آن را ادامه دهید.

.....................................................

سینا نادری رتبه 5 منطقه 1 کنکور93: در عمومی های کنکور در استراتژی بازگشت به ترتیب دفترچه پیش رفتم. در ادبیات شمارشی را کنار می گذاشتم و در یک درسی گاه تشخیص می دادم سر جلسه که کدام را جواب ندهم.

حدود 7 دقیقه در عمومی ها اضافی آوردم در ادبیات 2 و دینی 4 سوال نزده داشتم و 2 درس دیگر را کامل جواب داده بودم.

در اختصاصی ها به ترتیب سوالات زیست و شیمی و فیزیک و ریاضی را جواب می دادم که در کنکور هم همین روش را اجرا کردم. من از وسط سال این روش را اجرا کرده بودم که برایم نتیجه می داد.

کاظم قلم چی: دنبال کارهای غیرعادی نروید. ما تاکید داریم که به ترتیب دفترچه پاسخ دهید ولی اگر کسی سلیقه ی دیگری داشت که بیشتر در تجربی اتفاق می افتد نباید به دیگران تعمیم دهیم. جریان اصلی درست یک جریان دیگر است که در این مثال عبارتست از این که ترتیب دفترچه را تغییر ندهید.

حدود 15 تا 17 دقیقه زمان اضافی آوردم زمین و زیست را پاسخ دادم و بعد شیمی که 3 نزده داشتم که 1 سوال را درست جواب دادم و یک سوال دیگر را 1 دقیقه زمان گذاشتم که دیدم نمی توانم حل کنم دست کشیدم. بعد فیزیک را کار کردم.

به دانش آموزانتان چه می گویید؟

من به آن ها گفتم که بیشتر دانش آموزان به ترتیب دفترچه جواب می دهند ولی من اینطور جواب ندادم ولی شما ببینید کدام برای شما مناسب تر است که همه آن ها هم به ترتیب دفترچه پاسخ می دهند.

نکته ای که در روز کنکور به شما کمک کرد چه بود؟

آمادگی قبل از کنکور که در دوران جمع بندی پیدا کرده بودم خیلی کمکم کرد این که می دانستم در هر زمانی چه کار می خواهم بکنم.

کاظم قلم چی: هر چیزی دوبار ساخته می شود یک بار در ذهن شما و یک بار در دنیای واقعیت.

.....................................................

حسن اسدی گندمانی رتبه 2 شاهد کنکور93: اول سراغ ادبیات و بعد زبان رفتم. زبان 2 سوال را نزده گذاشته بودم. قدرت نه گفتن در کنکور خیلی به من کمک کرد. من به 10 سوال ریاضی بار اول نه گفتم و ازش گذشتم.

چند ثانیه زمان می کشید تا تشخیص دهید که سوال را باید کنار بگذارید؟ خیلی کم حدود 10 ثانیه، سید احمد عبدالهی پشتیبان من بود و او می گفت که اگر 10 ثانیه برای تشخیص سوال زمان بگذارید و سریع اگر بلد نیستید بگذرید بهتر است تا این که خیلی به یک سوال تاکید کنید. در استراتژی بازگشت به 2 یا 3 سوال از ریاضی ها برگشتم و درست پاسخ دادم. در آزمون های کانون ریاضی نقطه قوت من بود ولی در کنکور عکس این موضوع بود.

در اختصاصی به ما وقت کم دادند 5 دقیقه ولی در عمومی 5 دفیفه زمان بیشتر دادند که به دلیل این که تکنیک ها را اجرا کرده بودم به مشکل نخوردم.

ممکن است چنین اتفاقاتی در کنکور شما هم رخ بدهد که شما کاری نمی توانید بکنید.

.....................................................

محسن امیرسبتگی رتبه 5 منطقه 3 کنکور93 : در استراتژی بازگشت عمومی ها به ترتیب دفترچه پیش رفتم. زمان های نقصانی را شخصی سازی کرده بودم ادبیات را در 15 دقیقه پاسخ می دادم و برای عربی زمان کمی بیشتر و برای دینی کمتر صرف می کردم. هم‌چنین روشم را در دوران جمع بندی اجرا کرده بودم.

.....................................................

مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی کنکور 93: سر جلسه کنکور از روش ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی در دروس عمومی استفاده کردم. در آزمون های کانون زمان اضافی نمی آوردم ولی در آزمون های جامع تمرین کردم که وسواس را کنار بگذارم و زیاد زمان روی هر سوال نگذارم و توانستم در کنکور هم زمان اضافی بیاورم و سر سوالاتی که وقت‌گیر بودند رفتم سوالات وقت‌گیر را نیز اولویت بندی کردم و مثلا درس عربی برای من خیلی مهم بود و اول سراغ نزده‌های عربی می‌رفتم سپس ادبیات و بعدا زبان و معارف. هم‌چنین سراغ سوالاتی که نسبت به دیگر سوالات وقت‌گیر، وقت کمتری می‌گرفتند و در اولویت بنده بودند می‌رفتم. در سوالات اختصاصی وقت اضافی نیاوردم.

.....................................................

سینا نادری رتبه 5 منطقه 1 پزشکی تهران رشته تجربی کنکور 93: من در کنکور حدود 10 دقیقه زمان اضافی آوردم ابتدا سراغ دو سوال زیست‌شناسی که چندموردی بود و آن‌ها را نزده بودم رفتم و آن‌ها را جواب دادم که پاسخم هم درست بود و حدود دو دقیقه وقت برد و 5 دقیقه زمان صرف زمین شناسی کردم و 3 دقیقه بعدی را صرف 2 سوال شیمی (مبحث اسید و باز) کردم ولی فقط یک سوال را توانستم جواب دهم و یکی را نزده گذاشتم و سپس روی سه سوال ریاضی کار کردم ولی فقط توانستم به یکی از آن‌ها پاسخ درست بدهم سوال دیگری را نزده گذاشتم و سوال سوم را حل کردم ولی جواب من اشتباه بود. من به تمام داوطلبان توصیه می کنم سوالات شک دار را جواب ندهند.

کاظم قلم چی: برندگان جایزه نوبل کسانی نیستند که بیش از بقیه کتاب خوانده اند بلکه می دانند چه می خواهند.

.....................................................

سینا اکبری رتبه 5 رشته ریاضی کنکور 93 و قبولی رشته‌ی برق دانشگاه صنعتی شریف: استراتژی بازگشت: قبل از هر چیز، در خانه سعی می‌کردم سوالات عمومی را در 15 دقیقه بزنم (زرد عمومی)، این سوالات عمومی را با این‌که مثلا 23 دقیقه یا 20 دقیقه وقت داشتند، سعی می‌کردم خودم در خانه آن سوالات را در 15 دقیقه تمام کنم.

سر جلسه، با همان ترتیب دفترچه شروع می‌کردم و برای هر کدام از دروس عمومی، 15 دقیقه زمان می‌گذاشتم. سعی می‌کردم سوالات وقت‌گیر مثل سوالات تک‌واژ و واژه را رد کنم تا در آخر جواب دهم. بعد از 15 دقیقه، حتی اگر تعدادی سوال باقی مانده بود رد می‌شدم و سراغ درس بعدی می‌رفتم در نتیجه در پایان سوالات، 15 دقیقه وقت اضافی داشتم تا سراغ سوالاتی بروم که نزده‌ام و یا شک‌ دارم.

یکی از دروس عمومی یعنی زبان، نقطه قوت پایدارم بود و به راحتی می‌توانستم به جای 20 دقیقه تست‌های آن را در 12 یا 13 دقیقه جواب دهم.

در 15 دقیقه پایانی ابتدا سراغ درسی می‌رفتم که احساس می‌کردم بهتر بلدم و مسلط تر بودم و تست‌های باقیمانده آن را می‌زدم سپس به ترتیب بقیه درس‌ها را می‌دیدم تا وقت عمومی تمام شود. سعی می‌کردم اولویتم درسی باشد که می‌دانم بهتر از بقیه بلدم ولی به نحوی متعادل زمان را بین درس‌ها تقسیم می‌کردم نه این‌که تمام وقت را فقط صرف یک درس کنم.

در سوالات اختصاصی هم، برای ریاضی 75 دقیقه در نظر می گرفتم که هم زمان رند باشد و هم بخشی از زمان را ذخیره کنم. برای فیزیک 45 دقیقه و برای شیمی 30 دقیقه صرف می کردم که 25 دقیقه وقت در پایان باقی بماند و کنترل زمان نیز راحت‌تر بود. پس از تمام شدن سوال‌ها، باز هم سعی می‌کردم از درسی شروع کنم که بهتر بلدم و سوالات آسان آن را جواب دهم و سپس به سوالات سخت بپردازم.

سینا اکبری: این که قبل از اتمام زمان آزمون، تمام سوالات را دیده بودم به من آرامش می داد که زودتر از پایان آزمون، من سوالات را تمام کرده‌ام و تقریبا مطمئن می‌شدم که وقت کم نمی‌آورم. هم‌چنین موقع بازگشت، چون سوالات را دیده بودم به راحتی تشخیص می‌دادم که کدام سوال آسان‌تر و یا سخت‌تر است‌.

کاظم قلم چی: روش هر کدام از این دانش آموزان که همگی نیز موفق شده اند خاص خودشان است.

.....................................................

زهرا حسینی رتبه‌ی 17 منطقه‌ی 1 کنکور 94 با میانگین تراز 7630: اولین جلسه که آقای قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر، در مورد استراتژی بازگشت صحبت کردند فکر کردم استراتژی بازگشت دارم ولی در گفتگو با پدرم متوجه شدم ندارم. سپس این استراتژی ساده را در نظر گرفتم که از ابتدای دفترچه تا آخر بروم و آن را اجرا کردم.

.....................................................

فایزه عباس پور رتبه 21 منطقه 1 رشته تجربی: با استفاده از تکنیک ضربدر و منها در مدت زمان معین (که آن هم براساس تکنیک زمان‌ نقصانی تنظیم شده) به تمام سوالاتی که بلد هستیم پاسخ می دهیم. از بین تمام سوالات یک درس تعدادی سوال دشوار، باقی می‌ماند (به تفکیک، تعدادی خیلی دشوار هستند و تعدادی دشوار و باقی قابل حل هستند) بعد اتمام زمان تعیین شده برای درس مورد نظر سوالات دشواری که پاسخ نداده‌ایم را کنار می‌گذاریم و سراغ درس بعدی می‌رویم و همین مراحل را تکرار می‌کنیم. در پایان،‌ در دروس عمومی 15 دقیقه و در دروس اختصاصی 30 دقیقه زمان ذخیره می‌کنیم در این زمان برمی‌گردیم و سوالات دشواری که پاسخ نداده ایم را بررسی می‌کنیم.

چون در ابتدا با تکنیک ضرب‌در منها مشخص کرده‌ایم که کدام سوال قابل حل است و کدام سوال خیلی دشوارتر، ابتدا در این زمان اضافی ذخیره شده سراغ سوالاتی می‌رویم که احتمال پاسخ‌دهی به آن‌ها بالاست که آن‌ها را با علامت ضربدر مشخص کرده‌ایم عجله نمی‌کنیم و به همان سوالات به دقت پاسخ می‌دهیم. در صورتی‌که در زمان ذخیره شده زمان بیشتری هم می‌ماند یا به بررسی سوالات شک‌دار می‌پردازیم یا یک دو سوال دشوارتر را بررسی می‌کنیم که اگر کاملا استاندارد زمان‌بندی کرده باشیم و حین سوالات عجله نکرده باشیم زمان برای بررسی مجدد وجود نخواهد داشت.

تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی را خانم حمیدی پشتیبان من از تبریز به من یاد داد و من چون از پنجم دبستان به کانون آمده بودم برایم عادی بود و آن را اجرا کردم. در اختصاصی ها 20 دقیقه زمان اضافی آوردم و صرف زیست و فیزیک کردم. دو فاکتور در نظر گرفتم یکی این‌که ضریب درس بالا باشد و دیگر این‌که در آن درس از تسلط بالایی برخوردار باشم و بتوانم بهتر نتیجه بگیریم. با این شرایط، برخی از سوالات زیست و فیزیک را برای پاسخ دادن انتخاب کردم ولی حتی با استراتژی بازگشت باز هم سوالاتی در زیست بود که جواب ندادم. در عمومی ها سراغ درسی که تسلط بالا داشتم و می توانستم بهتر جواب دهم رفتم یعنی عربی.

.....................................................

فایزه عباس پور رتبه 23 منطقه 1 کنکور93: در کنکور در زمان عمومی ها وقتی زمان اضافی آوردم سراغ عربی و زبان انگلیسی رفتم. سراغ درسی که فکر می کردم بیشتر تسلط دارم می رفتم مثلا ادبیات را چون نگران بودم نتوانم قطعا درست جواب دهم سراغ آن نرفتم.

تکنیک ضربدر و منها و تلفیق آن را با زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت را اجرا می کردم و پشتیبان من خیلی خوب این روش ها را به من توضیح داده بود و حتی به منزل ما می آمد و تاکید داشت این تکنیک ها را اجرا کنم. من هم انجام دادم. به دلیل استرس و عدم مدیریت زمان کنکور در درس ریاضی و ادبیات استرس گرفتم (اولین درس های عمومی و اختصاصی) و درصدم پایین آمد و به ترتیب که جلو رفتم درصدهایم بهتر شد. توصیه می کنم دانش آموزان روشی را که تا الان انجام می دادند را دنبال کنند.

.....................................................

مهران ربانی رشته تجربی: در دروس اختصاصی، اگر خیلی از سوالات زیست را کنار گذاشته باشم اول سراغ این درس می‌روم. در کل استراتژی من این است که هر درسی که نزده زیاد داشته باشم سراغ آن درس می‌روم به جز زمین‌شناسی. بارها این روش را اجرا کرده‌ام و ضریب رشد من هم مثبت است و استراتژی هر آزمون هم متفاوت است. من صحبت‌های کاظم قلم‌چی در جلسات نفرات برتر را پیگیری می‌کنم و از آن‌جا با این روش آشنا شده ام.

.....................................................

کوثر حاجیان رتبه‌ی 465 منطقه‌ی 1 کنکور 94 رشته ی ریاضی: سراغ سوال های وقت گیری که بارها مشابه آن ها را دیده ام و ایده حل سوال در ذهنم هست ولی فقط وقت گیر هستند، می روم. من به این نوع سوالات علامت خاصی می زنم. بعد از این سوال ها هم سراغ سوال های نزده ریاضی می روم تا آخر آزمون.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب