کپلر از وضعیت اضطراری خارج شد

مقامات سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کردند که تلسکوپ فضایی کپلر از وضعیت اضطراری خود در 75 میلیون مایلی زمین بیرون آمد.

به گزارش  گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این شکارچی سیاره های ناشناس که در وضعیت اضطراری مقادیر عظیمی از سوخت خود را به سرعت مصرف می کرد، به حالت مصرف کمترین میزان سوخت بازگشته و در حال ارسال داده به زمین است.

نقص فنی هفته گذشته کپلر اولین نقص فنی این تلسکوپ فضایی در جریان هفت سال حضور آن در فضا بود.

پس از قرار گرفتن کپلر در وضعیت ثابت، آنتن ارتباطاتی آن به سمت زمین هدایت شد تا داده های تله متری و تاریخی به زمین ارسال شود.

سپس گروه تحقیقاتی کپلر این داده ها را مطالعه خواهند کرد تا تصمیم بگیرند که آیا این تلسکوپ در وضعیتی است که به حالت علمی بازگردد یا خیر.

این نقص فنی زمانی بروز کرد که کپلر برای بررسی یک خوشه متراکم از ستارگان در مرکز کهکشان راه شیری آماده می شد.

قرار بود کپلر در کنار مجموعه ای از تلسکوپ های زمینی و با استفاده از فناوری جدیدی به نام 'میکرولنز' برای کشف سیارات فراخورشیدی کار کند.

دانشمندان امیدوارند که این روش به کشف سیارات بزرگ فرا خورشیدی که دور از ستارگان خود قرار دارند و نیز به کشف سیاراتی کمک کند که آزادانه میان سیستم های خورشیدی شناور هستند.

مهندسان عملیات کپلر هفته گذشته در جریان آخرین تماس برنامه ریزی شده خود با این فضاپیما متوجه شدند که کپلر در حالت اضطراری قرار دارد؛ وضعیتی که مقادیر عظیم سوخت را به سرعت مصرف می کرد. کپلر همچنین در پایین ترین وضعیت عملیاتی خود قرار داشت.

این وضعیت 36 ساعت قبل از آغاز عملیات یک مانور برای هدایت این فضاپیما به سمت مرکز راه شیری شروع شد. برقراری ارتباط میان کپلر و مرکز تحقیقات آمس در کالیفرنیا حتی با سرعت نور، 13 دقیقه طول می کشد.

کپلر در حالت اضطراری منابع انرژی خود را سریعتر می سوزاند و حداقل داده را ارائه می دهد که این موضوع تعمیر این فضاپیما را در اولویت قرار می دهد.

اولین ماموریت کپلر در سال 2012 کامل شد. کپلر حدود پنج هزار سیاره فرا خورشیدی و سیاراتی را که به دور ستارگانی به غیر از خورشید می گردند، کشف کرده است.

ماموریت بعدی کپلر که K2 خوانده می شود، در سال 2014 آغاز می شود و در این ماموریت کپلر تحقیقات در مورد سیارات فراخورشیدی و مطالعه ستارگان جوان، ابرنواخترها و سایر پدیده های نجومی را ادامه می دهد.