چگونه منابع نامحدود مطالعاتی را در وقت محدود خود بگنجانیم؟

تا کنون در هیچ دوره‏ای این تعداد ناشر آموزشیِ فعال در کشور ما وجود نداشته است.

تا کنون در هیچ دوره‏ای این تعداد ناشر آموزشیِ فعال در کشور ما وجود نداشته است.

تا کنون در هیچ دوره‏ای حجم تولید و عرضه‏ی کتاب‏های آموزشی به اندازه‏ی امروز نبوده است.

هرگز متوسطِ حجم و قطر کتاب‏های آموزشی به پای آن چیزی که امروز هست نرسیده بود.

نکته‌سنجی طراحان آزمون‏های رسمی و توجه آن‏ها به مفاهیم و درون‏مایه ‏های عمیق کتاب درسی و پرهیز از اکتفا به صورت ظاهری متون آموزشی و طرحِ پرسش‏های حاصل از ترکیب دو یا چند مفهوم با یکدیگر، رو به فزونی است.

هر سال قطر جزوه‌‏ی معلمان خوب که دائماً تغییرات کتاب‏های درسی و تغییرات نگرش طراحان آزمون‏های رسمی را رصد می‏کنند، افزایش می‌‏یابد.

هر سال بر تعداد جلسات ضروریِ آموزشگاه‏ها برای به اتمام رساندن سیلابس درسیِ کلاس‏های کنکور اضافه می‏‌شود؛

اما وقت دانش‌‏آموزان نسبت به سال‏های گذشته افزایشی نداشته است!

برای این منظور باید در انتخاب منبع مطالعاتی و کتاب آموزشی ابتدا به پاسخ پرسش‏های زیر فکر کنیم:

چه‏‌قدر وقت داریم؟

هر هفته چه‌‏قدر وقت داریم؟ چه‌‏قدر برای درس خواندن فرصت داریم؟ چه روزهایی تعطیل است؟ کلاس‏های مدرسه تا چه ساعتی از روز وقت ما را می‌‏گیرد؟ کلاس‏های آموزشگاه چه‏‌طور؟ چه‌‏قدر زمان برای درس خواندن باقی می‌‏ماند؟

  • چه‌‏قدر توان مطالعه داریم؟

  • واقعاً چه‏‌قدر از این زمانی را که داریم، به درس خواندن می‌‏پردازیم؟ روزهای تعطیل چه‌‏قدر؟ روزهایی که به مدرسه می‏‌رویم چه‌‏قدر؟

  • پاسخ این پرسش‏ها و پرسش‏های قبلی در دفتر برنامه‌‏ریزی دانش‌‏آموزان نهفته است.

  • چه‏‌قدر بازده داریم؟

  • در واحد زمان چه‏‌قدر درس می‏‌خوانیم؟ مثلاً در هر یک ساعت در هر درس به طور متوسط چند تمرین حل می‏‌کنیم؟ چند صفحه از کتاب درسی زیست‏‌شناسی یا علوم اجتماعی را مطالعه می‏‌کنیم یا مثلاً هر درس کتاب دین و زندگی را در چه مدت مطالعه می‎کنیم؟

  • از طریق شناخت توان و بازده مطالعاتی، باید حجم فعالیت مثبت آموزشی را که می‌توانیم انجام دهیم برآورد کنیم.

اولویت‏ها و ضرورت‏های آموزشی چیست؟

دانش‌‏آموزان متوسط تصور می‌‏کنند کتاب‏های درسی برای خوانده نشدن نوشته شده‌‏اند و به خیال این‏که هرگز جملات کتاب درسی را نخواهند فهمید، از نیاز به وجود یک جزوه‌‏ی خوب می‏‌گویند. دانش‌‏آموزان قوی هم فکر می‏کنند کتاب‏های درسی برای خوانده نشدن نوشته شده‌‏اند و می‏گویند کتاب درسی که چیزی ندارد (در حالی که یک بار هم آن را نخوانده‌‏اند). تنها دانش‌‏آموزان بسیار قوی هستند که با وسواس و دقت تمام زوایای پنهان کتاب درسی را جست‏‌وجو می‏‌کنند. با این همه تقریباً همه‌‏ی معلمان اتفاق نظر دارند که اولویت اولِ تمرین و یادگیری، با مثال‏ها و تمرین‏‌های کتاب درسیِ آموزش و پرورش و نمونه‌سؤالات آزمون‏ها و امتحانات رسمی و سراسری است و اغلب به دانش‌‏آموزان خود یادآوری و تأکید می‏‌کنند که این سؤالات را در قالب مثال‏ها و تمرین‏‌های جزوه‌‏ی کلاسی یا کتاب آموزشی تألیفی خود آورده‏‌اند. آن‌چه فراموش می‌‏شود این است که اولاً این بخش از آموختنی‌‏ها که شایسته‏‌ی توجه و تمرکز بیش‏تر است در میان انبوهی از مطالب دیگر که جنبه‏‌ی گرایش و سلیقه‌‏ی شخصی دارد مغفول می‏‌ماند و مورد کم‌‏مهری قرار می‏‌گیرد؛ ثانیاً وجود نسخه‏‌ی واحد برای همه‌‏ی دانش‌‏آموزان نتیجه‏‌ی بلاواسطه‏‌ی بی‏‌توجهی به توان و بازده مطالعاتیِ طبعاً متفاوت آن‏هاست؛ حال آن‏که تعیین و تفکیک اولویت‏های آموزشی در دو یا سه سطح، این امکان را به همه‌‏ی دانش‌آموزان می‏دهد که در حد بازده و توان مطالعاتی خود ضروری‏ترین کارها را انجام دهند.

  • نقطه‏‌ی شروع کجاست؟

  • وقتی دانش‌‏آموزی از پس حل کردن تست‏های کنکور سراسری سال‏های گذشته برنمی‏‌آید اولین راه‏حلی که به ذهن خود دانش‌‏آموز و اولیا می‏‌رسد، پناه بردن به آموزشگاه یا کلاس خصوصی است. تقریباً هیچ‏‌کس به عقب‏‌تر بردن نقطه‏‌ی شروع فکر نمی‏کند؛ یعنی به مثال‏ها و ‌تمرین‏های کتاب درسی و نمونه‏‌ی پرسش‏های تشریحی کتاب درسی توجه نمی‌کند.

  • اغلبِ پرسش‏های تشریحی به تکرار نکات متعارف و اولیه‏ی آموزشی می‏پردازند و تست‏ها معمولاً هر کدام دست‏‌کم حاوی یک نوآوری کوچک یا یک نکته‌‏ی ترکیبی هستند. زیاده‏‌خواهی است اگر انتظار داشته باشیم دانش‌‏آموز قبل از تمرین کافی روی عمل مشتق‏‌گیری و فراگیری محاسبه‏‌ی مقدار مشتق تابع در یک طول مشخص، بتواند تست‏‌های پیچیده‌‏تر و گاه متنوع کاربرد مشتق یا بهینه‏‌سازی را به‌راحتی حل کند.

  • در هر زمان تنها یک منبع

  • در هر زمان تنها یک منبع! آن هم چیزی که بتوانیم تمامش کنیم. تعدد منابع مطالعاتی ایجاد آشفتگی می‏کند و نیمه‏‌کار ماندن منابع مطالعاتی آرامش ما را بر هم می‏زند.

  • چند توصیه به دانش‏آموزان:

  • در انتخاب منابع مطالعاتی به اندوخته‏‌های خود در دفتر برنامه‌‏ریزی توجه کنید. واقعاً چه‏‌قدر می‏توانید درس بخوانید و چند تمرین می‏توانید حل کنید؟

  • توجه به تمرین‏ها و مثال‏های کتاب درسی را مهم‏‌تر از هر فعالیت آموزشی دیگر بدانید.

  • اولویت دوم شما تسلط بر نمونه سؤالات آزمونی تهیه شده توسط مراجع رسمی اعم از پرسش‏های تشریحی امتحانات نهایی و تست‏های کنکور سراسری است.

  • یادگیری شما زمانی ارزشمند و ماندگار است که از طریق حل مسئله محقق و تثبیت شود. در این صورت می‌توانید با اتکا به آموخته‏‌های خود، موضوعات درسی را به هنگام نیاز به خاطر بیاورید و در آزمون‏ها و امتحانات به انتظارات ممتحن پاسخ دهید. در هر سطح آموزشی که هستید تمرین‏های متناسب با سطح آموزشی خود را شناسایی کنید و از طریق پایداری در حل و تحلیل آن‏ها پیشرفت کنید.

  • منابع آموزشی خود را طوری انتخاب کنید که مطمئن باشید در پایان یک دوره‌‏ی آموزشی قادر به اتمام آن‏ها هستید.

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب