پرسش، پاسخ، پیشرفت (1)

چیزی به امتحانات نیم‌سال دوم نمانده است و من هنوز سردرگم هستم. راه‌حل چیست؟



اعظم عابدینی

من قبل از عید حدوداً 20 درصد از زمان مطالعه‌ی خود را برای درس‌های عمومی گذاشته‌ام. آیا بهتر نیست کماکان همین روند مطالعاتی را در پروژه‌ی هفتم انجام دهم؟

درس‌های عمومی اهمیت بسیار زیادی در کنکور دارد. بهتر است زمان مطالعه‌ی درس‌های عمومی را به 35 درصد در اردیبهشت و 40 درصد در خردادماه افزایش دهید. در اردیبهشت‌ماه روی عربی و زبان تمرکز کنید و در خردادماه ادبیات و دین و زندگی را از بقیه‌ی درس‌های عمومی بیش‌تر بخوانید. استفاده از  DVD‌های جمع‌بندی در درس‌های عربی و زبان کمک بسیار زیادی در یادگیری این درس‌ها دارد. کلاس‌های فشرده‌ی عربی نیز تأثیر زیادی در فهم مطالب دارد.


مائده حسینی نوشری

آیا امتحانات نیم‌سال دوم هنرستان می‌تواند سکوی پرتابی برای کنکور کاردانی باشد؟

با این‌که معدل سال سوم در کنکور کاردانی تأثیری ندارد اما می‌توان به تأثیر درس‌های امتحان نهایی اشاره کرد. در امتحانات نهایی هنرستان، طبق برنامه‌ی اعلام‌شده از بین درس‌های عمومی، دین و زندگی 3 انتخاب شده که مطالعه‌ی دقیق آیات و ارتباط آن با متن درس تأثیر بسزایی دارد و درس‌های اختصاصی نیز اهمیت ویژه‌ی خود را دارند.

با توجه به این‌که نیمی از سؤالات کنکور از سال سوم است، پس مطالعه‌ی موبه‌موی درس‌های اختصاصی به منزله‌ی سکوی پرتابی برای هنرستانی‌هاست که می‌توانند در درس‌های اختصاصی با کتاب جامع مخصوص رشته‌ی خود به‌‌راحتی دانسته‌های‌شان را منسجم کرده و با سؤالات تشریحی بهتر آشنا شوند و مطالب را به حافظه‌ی بلندمدت خود انتقال دهند. با پایان امتحانات، با توجه به شروع دوره‌ی کارآموزی هنرستانی‌ها که بعضاً باعث کاهش ساعت مطالعه‌ی این گروه می‌شود، مطالعه‌ی دقیق مطالب در طول امتحانات می‌تواند ابزاری برای رفع این نقص احتمالی نیز باشد.


امیرحسین محمدنژاد

اولویت‌های کاری اصلی قبل از فرا رسیدن ایام جمع‌بندی چیست؟

با نزدیک شدن به پروژه‌ی آخر و دوران جمع‌بندی دو موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. کاهش دادن هر چه بیش‌ترِ مطالب مطالعه‌نشده و تثبیت هر چه بهترِ مطالب مطالعه‌شده. اصلی‌ترین راهکار برای تسلط بر مطالعه‌شده‌ها در این زمان، حل تست است. حل تستِ استاندارد در این بخش آن هم با توزیع مناسب در برنامه‌ی روزانه، هم به آمادگی تستی و مهارت پاسخ‌گویی سؤالات کمک می‌کند و هم با بازیابی مطالب فرایند تثبیت را قوی‌تر می‌کند. حل تست در درس‌های اختصاصی علاوه بر موارد بیان‌شده به موفقیت در آزمون‌های تشریحی پایان سال نیز کمک شایانی می‌کند و قطعاً نباید نقش بررسی تست‌ها پس از پاسخ‌گویی را نادیده بگیریم.


محمدعلی یوسفی

در برگزاری آزمون‌های 3 روز یک‌بارِ پروژه‌ی 8 چه نکاتی به افزایش کیفیت بازیابی منجر می‌شود؟

1- تعیین حجم مطالعه برای آزمون و 2.5 روز بعد از آن

2- مطالعه‌ی کتاب خودآموزی که در طول سال توسط خود دانش‌آموز تهیه شده است.

3- رعایت تعادل بین بازیابی درس‌های عمومی و اختصاصی


حسام زیّنی لشکاجانی

چیزی به امتحانات نیم‌سال دوم نمانده است و من هنوز سردرگم هستم. راه‌حل چیست؟

از یک نقطه وارد این چالش شو و متوقف نشو. از نظم و ترتیب دادن به برنامه‌ها شروع کن و برای 45 روز آینده تمام فعالیت‌های فوق برنامه را به کم‌ترین میزانِ ممکن کاهش بده. با یک تعادل اصولی بین پرداختن به نقاط قوت و ضعف، اشکالات درسی را به‌خوبی شناسایی کن و برای پوشش دادن آن‌ها تلاش کن. امتحانات مستمر در ماه‌های پایانی معمولاً فرصت بسیار ویژه‌ای، هم برای رسیدن به نمره‌ی مستمر مطلوب و هم پوشش دادن اشکالات درسی است. تسلط هر چه بیش‌تر به کتاب درسی و تمرینات آن را فراموش نکن. تا حد امکان شرایط آزمون را به کمک کتاب‌های دوسالانه شبیه‌سازی کن.