استفاده از نانوذرات برای شناسایی زودهنگام سرطان

این نانوذرات در روش‌های شناسایی MRI و تصویربرداری نوری کاربرد دارند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه نانو، امروزه یکی از موارد اساسی در درمان سرطان، تشخیص زودهنگام و دقیق آن است که با روش‌های تصویربرداری مولکولی امکان پذیر می شود.

در تصویربرداری مولکولی، فرآیندهای سلولی و مولکولی در بدن موجود زنده‌ سالم، بدون انجام نمونه برداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با تصویربرداری‌های تشخیصی رایج، این نوع تصویربرداری، ناهنجاری‌های ملکولی راکه پایه و اساس بیماری هستند، به جای بررسی اثرات نهایی این تغییرات مولکولی جستجو می‌کند.

روش‌های تصویربرداری مولکولی همچون تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و تصویربرداری نوری، به طراحی ماده کنتراست (عامل افزایش وضوح تصویر) مناسب برای تشخیص سریع بیماری مورد نظر نیاز دارند.

دکتر حسن فتاحی محقق دانشگاه مالک اشتر گفت: هدف از این پژوهش، طراحی ماده کنتراست نانوساختار با حساسیت بالا به ‌منظور افزایش قابلیت تصویربرداری با روش های MRI و تصویربرداری نوری برای تشخیص زودهنگام سرطان است که برای این منظور نمونه‌‌ ماده کنتراست‌ نانوساختار طراحی و سنتز شده و عملکرد آن در راستای دستیابی به این هدف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در خصوص این روش در درمان سرطان خاطرنشان کرد: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یکی از روش‌های بسیار ایمن و غیرتهاجمی تصویربرداری است که به کمک مواد کنتراست بسیار حساس مانند نانوذرات سوپرپارامغناطیس اکسید آهن می‌تواند به ‌عنوان یکی از روش‌های تصویربرداری مولکولی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته فتاحی این روش قابلیت ترکیب با تصویربرداری‌های نوری مانند تصویربرداری فلوئورسانس را دارد که روش حاصله تحت عنوان تصویربرداری دوعامله احتمال تشخیص سرطان را در مراحل ابتدایی بیماری افزایش می‌دهد؛ نتایج تصویربرداری MRI و محاسبات مقادیر آسایش پذیری نشان داده است که ماده کنتراست دوعاملی تهیه شده از نانوذرات اکسید آهن، کارایی بسیار بالاتری نسبت به مواد کنتراست تجاری MRI دارد.

وی در مورد مزیت‌های استفاده از این روش نسبت به روش‌های تشخیصی متداول گفت: در این روش، خاصیت سوپر پارامغناطیسی ناشی از نانوذرات اکسید آهن از یک طرف و ماده فلوئوروفور متصل به نانوذرات از طرف دیگر، امکان تهیه‌ ماده‌ کنتراست دوعاملی را میسر کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: این نانوذرات اصلاح شده قابلیت ردیابی و شناسایی زودهنگام سرطان در دو روش تصویربرداری MRI و فلوئورسانس را ممکن کرده است؛ بنابراین شناسایی سرطان در مراحل اولیه و امکان درمان سریع‌تر و موثرتر آن را فراهم می‌کند در نتیجه این امر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های درمان، هزینه‌های مربوط به نگهداری از فرد مبتلا، از دست رفتن نیروهای کارآمد و از همه مهمتر کاهش میزان درد مبتلایان به سرطان شود.

نتایج این تحقیق در نشریه‌ Journal of the Iranian Chemical Society به چاپ رسیده و حاصل همکاری مشترک دکتر حسن فتاحی و دکتر یونس موسائی اسکوئی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پروین اقبالی دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی و محققان دانشگاه Mons بلژیک است.