نوروز 96

راه‌حل‌های عملی برای آرامش در امتحان

اگر به یک‌باره به همه‌ی سؤالات امتحانی نگاه کنید ممکن است در بین سؤالات به سؤالی بربخورید که یاد نگرفته باشید و موجب اضطراب شود.



۱ـ مطالعه و مرور بیش‌تر و تقویت بنیه‌ی علمی (مطالعه‌ی بیش‌تر دانش‌آموز موجب تقویت اعتمادبه‌نفس در امر یادگیری و پاسخ‌دهی او در امتحان می‌شود.)

۲ـ پایین آوردن سطح انتظار (هر چه انتظار پایین‌تر باشد (گرفتن نمره‌ی بیست) امکان درونی کردن آرامش و کاهش اضطراب و درنتیجه موفقیت بهتر در امتحان حاصل می‌شود).

۳ـ پذیرش توانمندی‌های خود (ایجاد این احساس که من (دانش‌آموز) تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.)

۴ـ توجه به نکات مثبت و موفقیت‌های گذشته (آن دسته از موفقیت‌هایی را که در گذشته تجربه کرده‌اید، به یاد بیاورید.)

۵ـ برطرف کردن ضعف بنیه‌ی علمی (تلاش برای برطرف کردن ضعف بنیه‌ی علمی از طریق کمک گرفتن از دوستان، معلم یا دانش‌آموزان زرنگ و کتاب‌های کمک‌درسی.)

۶ ـ مقایسه با خود (ایجاد این فکر که هر کس توانمندی‌های مخصوص به خود را دارد.)

۷ ـ پرسش و پاسخ‌های مکرر (پرسش و پاسخ‌های پی‌در‌پی از خود سبب آگاهی از فرایند یادگیری، پردازش اطلاعات مجدد و تقویت اعتمادبه‌نفس بیش‌تر و درنتیجه کاهش اضطراب می‌شود.)

۸ ـ استراحت کوتاه بین زمان‌های درس خواندن (دانش‌آموز در حین مطالعه‌ی بین درس، فرصت کوتاهی را برای استراحت خود اختصاص می‌دهد. این امر سبب به‌یادسپاری بهتر مطالب خوانده‌شده در ذهن و هم‌چنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و کاهش اضطراب می‌شود.)

۹ـ توکل به خدا (یاد خداوند آرام‌بخش دل‌هاست. در زمان قبل از امتحان به خداوند توکل کنیم تا هر آن‌چه را خوانده‌ایم به یاد آوریم.)

۱۰ـ تنفس عمیق (تنفس عمیق قبل از شروع جلسه‌ی امتحان موجب می‌شود تا اکسیژن بیش‌تری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری را به دست بیاوریم.)

۱۱ـ نگاه کردن به تک تک سؤالات (اگر به یک‌باره به همه‌ی سؤالات امتحانی نگاه کنید ممکن است در بین سؤالات به سؤالی بربخورید که یاد نگرفته باشید و موجب اضطراب شود و درنتیجه قدرت پاسخ‌گویی به سؤالات دیگری را هم که یاد گرفته‌اید، از دست بدهید.

هورمون‌ ها ، دستگاه درون ریز از زیست شناسی سوم تجربی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم تجربی)
دبیر : مازیار اعتمادزاده