سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

معمولا در سوالات نظرخواهی، موضوعات یکی دوماه آینده را مطرح می‌کنیم و امروز روی سوالات نظرخواهی متمرکز خواهیم شد.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

معمولا در سوالات نظرخواهی، موضوعات یکی دوماه آینده را مطرح می‌کنیم و امروز روی سوالات نظرخواهی متمرکز خواهیم شد.

زندگی سراسر حل مساله هست. امسال یک مساله جدید مطرح است که عبارتست از این‌که کنکور شما یک ماه دیرتر برگزار می‌شود و این‌که شما در این یک ماه باید چه کار کنید مهم است. سال گذشته سه آزمون پایانی را در فاصله‌ی یک هفته‌ای برگزار می‌کردیم ولی امسال فاصله‌ی این آزمون‌ها دوهفته‌ای است. دانش‌آموزان سال‌های گذشته به دلیل نگرانی از زمان کم تا کنکور، بیشتر تلاش می‌کردند و آیا شما که زمان بیشتری دارید، زمان را تلف خواهید کرد؟

در بالای برگه‌ی نظرخواهی عکس کسانی را که جهش داشته‌اند قرار داده‌ایم. قطعا این افراد کارهایی انجام داده‌اند که منجر به موفقیت آن‌ها شده است. شما باید چه کار کنید تا جزو کسانی باشید که در نیم‌سال دوم پیشرفت تراز دارند؟

دانش آن چیزی است که وقتی ما همه‌ی چیزهایی را که در مدرسه و دانشگاه خوانده بودیم را فراموش کردیم برجای بماند. چون آن‌ها اطلاعات هستند و اطلاعات را فراموش می‌کنیم. امروزه معتقدند تنها چیزهایی که انسان‌ها باید به خاطر بسپارند هویت‌های ملی از جمله‌ی شعرهای سرزمینشان است. باید روش تفکر را یاد بگیرید. در مدارس جدید و در این‌جا من به طور مستقیم تلاش کرده‌ام روش فکر کردن را به شما یاد بدهم. یکی از موضوعاتی که با آن مواجه ایم این است که الان در نیم‌سال دوم هستیم و رتبه‌ها جابه‌جا می‌شوند و شما باید چه کار کنید. اولین نکته این است که از برنامه رها نشوید. نمونه‌ی این موضوع، مجید عابدی ثمرین است. تعدادی از دوستانمجید عابدی ثمرین رتبه 9 کنکور 81 رشته ریاضی،قبل از عید از او جلوتر بودند ولی ایشان توانستند از آن ها سبقت بگیرند. دوستان او بعد از عید از برنامه و مدرسه جدا شدند ولی ایشان تا انتها با برنامه آزمون‌ها و با مدرسه همراه بودند و موفق به کسب رتبه تک رقمی 9 کشور کنکور 81 شدند. ایشان جزء معدود کسانی بودند که از تهران رتبه تک رقمی کسب کردند یکی از کارهایی که سبب شد او از دوستانش متمایز شود پیوستگی او به برنامه بود و او توانست رتبه‌ی تک‌رقمی کسب کند.گفتگو با او که سال گذشته در یکی از جلسات نفرات برتر انجام شد در سایت کانون قرار دارد.

حساس‌ترین پروژه، پروژه‌ی هفتم است چون ممکن است دانش‌آموزان از مسیر برنامه‌ی راهبردی یا مدرسه رها شوند.

هوش به شرایط فرهنگی بستگی دارد و به شدت به خانواده‌ها و گفتگو کردن اولیا و دانش‌آموزان ربط دارد. گفتگو کردن والدین با فرزندان سبب موارد زیر می‌شود:

1-دامنه‌ی واژگان افزایش می‌یابد.

2- در پی افزایش دامنه‌ی لغات، تعداد مفاهیم ذهنی فرد افزایش می‌یابد

3- و در پی افزایش تعداد مفاهیم ذهنی، قدرت استدلال شخص افزایش می‌یابد.

البته نوع گفتگو نیز به سطح فرهنگی آن خانواده وابسته است.

آیا در خانواده‌هایی که گفتگو وجود دارد لزوما دانش‌آموزان موفق می‌شوند؟ نه به زحمت و تلاش بستگی دارد. آن‌چه که سبب موفقیت می‌شود مهم‌تر از تفکر، زحمت و تلاش است.

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند آینده‌ی انسان‌ها را پیش‌بینی کند گذشته‌ی آن‌هاست. مطمئن باشید کسی که پرتلاش و زحمت‌کش و سخت‌کوش است احتمال این‌که بعدها هم نتایج بهتری کسب کند بیشتر است. این مدل فقط هم برای دبیرستان نیست در دانشگاه نیز باید ادامه یابد. تمام کسانی که عملکردشان ضعیف است زحمت کم می‌کشند و هیچ چیز جای زحمت و تلاش را نمی‌گیرد.

نقش پدر و مادر از مدرسه مهم‌تر است. آمار جهانی نشان می‌دهد که به طور متوسط دانش‌آموزان 2 ساعت و 20 دقیقه در فضای مجازی هستند. در یک بررسی، فعالیت‌های افراد از جمله چت کردن، بازی چند نفره، تک‌نفره، خواندن را مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که در چت کردن فرقی بین افراد تراز بالا و پایین نیست. فرق این افراد در کسب اطلاعات از اینترنت است. پویا براهیم باستانی رتبه‌ی 1 کنکور تجربی 92 بیان می‌کرد که در زمان‌های فراغت به سایت کانون مراجعه می‌کرده و مطالب علمی زیست را مطالعه می‌کرده است. نقش پدر و مادر در آموزش غیررسمی خیلی زیاد است.

برگه‌ی نظرخواهی

در برگه‌ی نظرخواهی این آزمون، عکس کسانی را زده‌ایم که در رشته‌های مختلف در نیم‌سال دوم پیشرفت کرده‌اند و این موضوع مصداقی است که بدانید پیشرفت و افزایش تراز و جهش در نیم‌سال دوم ممکن است.

پس از موفقیت هم مهم است که موفقیت را به چه چیزی نسبت بدهید. تئوری اسناد بیان می کند که وقتی کسی موفق می شود به چه نسبت دهیم مردم آسیای شرقی آن را به تلاش نسبت می دهند مردم اروپا به نژاد و مردم آمریکا به شانس. هوش را همه کمی بالا و پائین همه دارند. زحمتی که می کشید سبب موفقیت می شود.

آزمون 3 اردیبهشت شامل مباحث پایه بود، علاوه بر این‌که از مباحث نیم‌سال دوم هم، 2 خانه پیشروی داشتید. در آزمون 31 اردیبهشت یک آزمون جامع از نیم‌سال دوم سال چهارم دارید.

در پروژه‌ی 8، سه آزمون دارید. کسانی که آزمون آخر جامع را به خوبی سپری نمی‌کنند در کنکور موفق‌تر می‌شوند چون غالبا قبل از کنکور ناراحتی‌هایشان را می‌کنند و فکر می‌کنند موفق نمی‌شوند و با آرامش و بدون استرس در کنکور شرکت می‌کنند و غالبا نتیجه‌ی بهتری هم می‌گیرند.

معین فلاحت‌گر رتبه 1 کنکور 88 با این مشکل در کنکور مواجه شد ‌که اولین سوالات درس اول یعنی ادبیات سخت بود ولی معین فلاحت‌گر خودش را نباخت و با این‌که درصد او در درس ادبیات 72 شد، رتبه 1 کشور شد و توانست خودش را کنترل کند و شما هم هروقت با سوال سخت مواجه شدید به جای این‌که خودتان را ببازید کنار سوال بنویسید معین فلاحت‌گر و مانند او رفتار کنید. معین فلاحت‌گر رتبه 1 شد چون آرامش داشت.

دوباره تاکید می‌کنم بعد از عید از برنامه جدا نشوید. همان کاری که مجید عابدی ثمرین انجام داد و رها نشد.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

در پروژه‌ی هفتم روی سه آیتم زیر تمرکز داریم و یک نوع ایستگاه جبرانی هم محسوب می‌شود:

1-نیمه‌ی دوم پیش 2

2- زوج درس‌های پایه

3- توجه بیشتر به عمومی‌ها

در این بازه‌ی زمانی، درس‌های عمومی را باید پررنگ‌تر از قبل بخوانید ولی نه به این معنا که بیشتر از اختصاصی‌ها، چون همواره باید اختصاصی‌ها را بیشتر بخوانید البته برای انسانی‌ها چون عمومی‌هایشان غالبا سخت‌تر است کمی وضعیت فرق می‌کند.

در دو سوال 264 و 265 نظرخواهی با گزینه‌ی 4 موافق نیستم در سوال 265 با این‌که شما به پیش 1 بیشتر توجه کنید موافق نیستم چون قبلا به اندازه‌ی کافی برای آن زمان صرف کرده‌اید.


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

شما در آزمون جمع‌بندی چه خواهید کرد؟

این تصمیم خود شماست ولی توصیه‌ی ما این است که در هیچ آزمونی غایب نشوید.

آیا شما در رشته‌ی هنر و زبان نیز شرکت خواهید کرد؟

 غالبا دخترها علاوه بر رشته‌ی خودشان در رشته‌ی دیگر هم شرکت می‌کنند و این در آینده، روی انتخاب رشته و تغییر رشته نیز آن‌ها را دچار چالش می‌کند. تصمیم خودتان را برای انتخاب رشته زودتر بگیرید.

هدف‌گذاری چند تا از ده‌تا را بعد از هر آزمون برای آزمون بعدی انجام دهید و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهم‌ترین هدف‌گذاری شما برای آزمون بعدی است یعنی 2 هفته‌ای و آن را در جائی ثبت کنید. نوشتن تعهد به همراه می‌آورد و شما باید این کار را انجام دهید به طور مثال باید هدف‌گذاری این آزمون را 2 هفته قبل انجام داده بودید. آینده را می‌سازیم و پیش‌بینی نمی‌کنیم، آجرهای آینده را یکی‌یکی روی هم می‌گذاریم. هر چیزی دوبار ساخته می‌شود یک‌بار در ذهن انسان و بعد در عالم واقعیت. حتی مربی فوتبال هم برای بازی بعدی چشم‌انداز دارد و برنامه ارائه می‌دهد چه برسد به درس خواندن.

دوران گذار یا انتقالی

دوره انتقالی زمانی است که در مدت 3 تا 10 روز (امسال می‌تواند تا 2 هفته هم باشد) 2 یا 3 کتابی را که احساس می کنید باید تکمیل کنید را باید بخوانید. این کتاب می تواند هم اختصاصی باشد و هم عمومی. پیشنهاد من بیشتر این است که در دوره انتقالی یا گذار سراغ یکی دو درسی بروید که بیشتر برایتان مهم است و چالشی است و کمتر خوانده اید و در عین حال زودبازده هم هستند.

همان‌طور که در برگه‌ی نظرخواهی سوال 275 مطرح شده است، شما باید بتوانید از زمان آزمون و به عنوان یک ناظر بیرونی خودتان را ارزیابی کنید.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

شرکت در جلسه‌ی 5 نفره

ما در جلسات بر همراهی آموزشی پدر و مادر خصوصا بر نقش پدر تاکید داریم و پدر ومادر هر دو باید مشارکت کنند و همراهی آن‌ها فارغ از این‌که نظراتشان با هم متفاوت یا یکسان باشد، نقش تعیین کننده‌ای دارد. از ویژگی‌های اولیای برترها این است که به فرزندشان افتخار و اعتماد می‌کنند و مطمئن باشید دانش‌آموزان هم پاسخ مناسبی به اعتماد شما می‌دهند. اولین کسی که باید به این دانش‌آموزان که درس می‌خوانند افتخار کنند، اولیای آن‌ها هستند.

منابع

کتاب زرد اختصاصی

حسن کتاب زرد اختصاصی چاپ امسال این است که در آن، برمبنای آمار آزمون‌های کانون، این‌که دانش‌آموزان به هر سوال چقدر پاسخ داده‌اند ذکر شده است.

توصیه‌ی اکید می‌کنم که مشابه کتاب زرد عمومی، این کتاب را تهیه و از آن استفاده کنید.

شما کنکور سال‌های 90 و 91 و بعدی را از این کتاب پاسخ می‌دهید و با تخمین رتبه‌ی این کتاب مشخص می‌کنید که اگر در آن سال کنکور می‌دادید رتبه‌ی شما چقدر می‌شد.

کنکور داخل کشور برای شما مهم‌تر است یا خارج کشور؟

خیلی از دانش‌آموزان به این نکته هنوز توجه نکرده‌اند ولی با توجه به این‌که شما قرار است کنکور داخل کشور را بدهید، سوالات داخل کشور برای شما مهم‌تر هستند.

برای کسانی که می‌گویند ما سوالات کنکورهای اخیر را قبلا دیده‌ایم شبیه‌ساز را پیشنهاد می‌کنیم و سوالات آن را پاسخ دهید.

نمایشگاه تهران

نمایشگاه‌های کتاب جای کشف کردن است و دانش‌آموزان زیادی برای تهیه‌ی کتاب به نمایشگاه می‌آیند.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

صحبت‌های دانش‌آموزان و برنامه‌ی آن‌ها

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی


شیما هدایت با میانگین تراز 6400 از رشته‌ی تجربی:

تا الان بیشتر به خواندن زمان می‌گذاشتم و بعد عید امید داشتم با زمان بیشتر بر تست زدن پیشرفت خواهم کرد. در عید هم برنامه‌ام این بود که تست بیشتری بزنم. تلاشم هم بیشتر شده است با نزدیک شدن به کنکور مصمم‌تر شده‌ام.

مائده بهادری رشته‌ی تجربی با میانگین تراز 6800:

1- امسال سال دومی است که کنکور می‌دهم هم آرامش دارم هم با جدیت بیشتری درس می‌خوانم و مهم‌تر از همه این‌که وضوح و شفافیت دارم.

 2- امسال هدف‌گذاری ام را انجام می‌دهم و چه پیشرفت و چه پسرفت کنم به تلاشم ادامه می‌دهم.

3- با برنامه راهبردی پیش آمده‌ام و هم حتی یک بار هم از برنامه جدا نشدم و والدینم از من خواستند که از برنامه جدا نشوم و من نیز به صحبت‌های آن‌ها توجه کردم.

مهدیه فیاضی رشته‌ی تجربی: 

حتما رشد تراز خواهم داشت به دو دلیل زیر:

1-چون با جدیت دروس عمومی را در برنامه‌ام نگنجانده بودم که الان به آن بسیار توجه دارم.

 2- تست زمان‌دار را در برنامه‌ی کارم می‌گنجانم و این سبب افزایش ترازم می‌شود.

کاظم قلم‌چی: تکنیک تست زدن با دو خودکار را اجرا کنید. در این روش ابتدا با یک خودکار در زمان استاندارد به سوالات پاسخ دهید پس از آزمون با خودکاری با رنگ دیگر به سوالات پاسخ دهید و دو درصد را محاسبه کنید و بررسی کنید که آیا به دلیل زمان نداشتن و عجله کردن تفاوت بین دو درصد زیاد است یا نه. پس از اجرای این روش، می‌توانید تصمیم بگیرید که استراتژی بهتری اتخاذ کنید. مهم‌ترین کاری که خواهید کرد استراتژی بازگشت است. شما باید بتوانید زمان اضافی بیاورید و بدانید که آن را به کدام درس و کدام نوع از تست‌ها اختصاص دهید.

سیده پردیس متولی‌منش فارغ‌التحصیل: میانگین ترازم 5500 بود و سال گذشته نمی‌توانستم افزایش تراز پیدا کنم حتی با این‌که ساعت مطالعه‌ام را تا 15 ساعت هم افزایش می‌دادم. امسال میانگین ترازم 6300 است. ابتدا بررسی کردم که چرا تلاش هایم منجر به نتیجه نشد اولین نکته این بود که کارنامه‌هایم را به خوبی بررسی نکرده بودم.

رتبه‌ی کنکورم هم با رتبه‌هایم در کانون یکسان شد.

من در آزمون‌ها غیبت داشتم.

با برنامه همسو نبودم و منابع‌ام را دقیق نمی‌دانستم و پدرم به من نسبت به زیادی منابع‌ام هشدار می‌داد و امسال به آن توجه کردم و منابع‌ امسالم را گلچین کردم و برنامه‌ی شخصی نداشتم و برنامه‌ی شخصی درست کردم و اوایل که حجم برنامه‌ی آزمون‌ها کم بود می‌توانستم نتیجه بگیرم ولی در آزمون‌های جمع‌بندی نیاز به برنامه‌ی مشخص و شخصی داشتم که آن را تهیه کردم.

کاظم قلم‌چی: وقتی کارها زیاد و زمان کم است شما به برنامه نیاز بیشتری دارید. ایشان به خوبی روایت می‌کنند که سال گذشته با برنامه همراه نبودند و در کنکور هم همان نتیجه‌ای را گرفتند که در آزمون‌ها می‌گرفتند و یکی از دلایل مهمی که می‌توان اطمینان کرد این است که ایشان تا کنون هم پیشرفت کرده‌اند. روایت ایشان هم متکی بر گذشته‌ی خودشان است. ایشان هم‌چنین ذهن واضح و شفافی دارند.

همه‌ی شما باید از نقاط قوت خودتان آغاز کنید برنامه‌ی آینده‌ی شما باید مبتنی بر دستاوردهای گذشته‌ی شما باشد. من با این مدل که کسی بگوید تا دیروز این کار را می‌کردم و از فردا کار دیگر را انجام خواهد داد و موفق خواهم شد موافق نیستم بلکه باید با خودتان بگویید من این کارها را انجام می‌داده‌ام که موفق بوده‌ام و از آن‌ها نتیجه گرفته‌ام و آن‌ها را تقویت خواهم کرد در نتیجه آن‌ها را ادامه خواهم داد.

مهسا جاهد با میانگین تراز 6800:

1-کارنامه‌ی بازیابی را دانلود کردم و با بازیابی آغاز کردم من همیشه فکر می‌کردم برخی از مباحث را کار نکرده‌ام و وقتی بازیابی می‌کردم اول سراغ آن‌هایی که درست زده بودم و بعد نزده‌ها و اشتباه‌ها می‌رفتم و برایم مفید بود و اگر نیاز بود به جزوه دبیر مراجعه می‌کردم.

2- کل کتاب نوروز را هم آزمونی از خودم گرفتم. در آزمون آخر به تراز 7800 رسیدم. من با تراز 6400 شروع کردم.

3- در شیمی خیلی سطحی درس می‌خواندم ولی الان این‌طور نیست و روش مناسب خودم را در این درس پیدا کردم.

4- آزمون غیرحضوری را هم قبل از هر آزمون می‌دهم.

آیدا محقق‌زاده:

1- مهم‌ترین دلیل رشد من افزایش ساعت مطالعه بوده است.

2- بعد از آن دیدم که ساعت مطالعه به تنهایی کافی نیست و از خودم در مورد روش دروسی که قبلا در آن‌ها بسیار قوی بودم پرسیدم مثلا در عربی قبلا 7 از 10 پاسخ می‌دادم و سعی کردم به خاطر بیاورم که آن موقع چه کار می‌کردم. متوجه شدم اولا آن موقع هم بیشتر می‌خواندم و هم با آمادگی بیشتری سر جلسه‌ی آزمون حاضر می‌شدم و روش‌های قبلی ام را اجرا کردم. عملا قبلا عربی را عمیق می‌خواندم.

3- در ریاضیات هم که همیشه خوب بودم به خاطر دارم قبلا بهتر از این بودم و بررسی کردم دیدم تمرینم قبلا بیشتر بوده است.

4- فاصله‌ی عمومی و اختصاصی من زیاد بود و 1000 اختلاف تراز داشتم و روی عمومی‌هایم کار کردم. من فکر می‌کنم راهم درست است و آن را ادامه خواهم داد.

کاظم قلم‌چی: این مطالب را بنویسید و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید و نتیجه‌ی شما بهتر خواهد شد.

دکارت می‌گوید یادگیری چیزی نیست جز طبقه‌بندی.

زهرا فامینی‌نژاد: 6800 بودم روند پیشرفت در مهر و آبان داشتم در دی‌ماه پیشرفت خوبی داشتم و جمع‌بندی کردم و در اواخر بهمن  و اسفند به علت این‌که درس‌ها جدید بود افت کمی داشتم. کاری که براساس آن من امیدوارم رشد خوبی خواهم داشت کاری است که در عید کرده بودم و در دو آزمون عید ترازم خیلی بالا رفت.

اول این‌که بیشتر درس خواندم و درس‌ها را جمع‌بندی کردم. همین‌که این آزمن‌ها را خوب داده‌ام و نیم‌سال اول پیش را و پایه را خوب جمع‌بندی کرده‌ام به من آرامش خوبی می‌دهد. هم‌چنین این آرامش را دارم که می‌رسم باقی درس‌ها را می‌توانم جمع‌بندی کنم.

با برنامه‌ی مدرسه و کانون پیش خواهم آمد و برنامه‌ای تقریبی برای خودم دارم که هنوز مکتوب نکرده‌ام که انجام خواهم داد.

نفر بعدی: از یک هفته قبل از عید برنامه نوشتم و پیشرفت تراز داشتم و از تراز 6300 به 6800 رسیده‌ام. در شیمی و فیزیک و ادبیات روش‌های موفقیتم را پیدا کردم. برای دو ماه آینده با توجه به آزمون عید برنامه‌ی خودم را پیدا کرده‌ام. از آزمون 7 فروردین یاد گرفتم اول آزمون بگیرم بعد درس بخوانم و این کار خیلی نتیجه داد به عنوان مثال در درس دینی که آن را تقریبا تمام کرده بودم از طرفی استرس داشتم که یادم رفته باشد از طرفی حوصله‌ی دوباره خواندن نداشتم و علاقه به خواندن مجدد هم نداشتم چون فکر می‌کردم زمانم تلف می‌شود در نتیجه بازیابی بسیار موثر بود.

مهرنوش لک از رشته‌ی تجربی: از 7400 به 7700 رسیدم ومهم‌ترین دلیل آن را این می‌دانم که از نیم‌سال دوم جدی‌تر دفتر برنامه‌ریزی را پر کردم.

در منابع مشکل داشتم آن را رفع کردم در برخی از دروس فقط یک یا دو کتاب استفاده می‌کنم.

بعد از این هم می‌دانم خیلی بهتر می‌توانم باشم اگر کم‌کاری نکنم و تاکیدم بر تلاش بیشتر است چون روش‌هایم را دارم و درست هستند. من جمله‌ی شما که می‌گویید "بهترین خودتان باشید" را روی برگه‌ای نوشته‌ام و به دیوار اتاقم نصب کرده‌ام.

فاطمه فرخ مقدم رشته ی ریاضی:

قبل از عید نوسان داشتم و درس‌ خواندنم تناسب نداشت و زمان بیشتر صرف دروسی که دوست داشتم می‌کردم. هم‌چنین عمومی‌ها را اگر مجبور بودم می‌خواندم در عید درس‌هایی را که نگران بودم را جمع کردم و آرامش دارم. دقیق می‌دانم در هر درس هر بخش را وضعیت تسلط من در آن‌ها چگونه است.

مینا ملکوتی از 6200 آغاز کرده‌ام و به 6400 رسیدم و می‌دانم که رشد می‌کنم:

می‌دانم نکات مهم را در زمان‌های نزدیک به امتحان، سریع یاد می‌گیرم موقع امتحان‌ها نکات را سریع‌تر به خاطر می‌سپارم، قبلا هم همین‌طور بودم و از این‌ ویژگی و شناخت خودم بهره بردم.

هم‌چنین این نکته را تجربه کرده‌ام که کتاب‌های آبی برای شروع بهترین هستند و اول کتاب‌های آبی را کار می‌کنم.

بازیابی به جای بازخوانی برای من جواب داد به طور مثال به جای خواندن دوباره‌ی ادبیات، تست زدم.

بعد از آزمون به خوبی بررسی نمی‌کردم و فکر می‌کردم باید تمام سوالات را به طور کامل بخوانم و بعد امتحان بدهم ولی در آزمون قبلی بررسی آزمون و سوالات را انجام دادم و مفید بود.

وجه مشترک همه‌ی این سه مورد این بود که گرایش وسواسی داشتم و آن را سعی کردم کنترل کنم.

هم‌چنین سه نکته از لحاظ روانی داشتم:

اول این‌که خودم را ارزیابی می‌کردم خصوصا اگر آزمونی را بد می‌دادم.

با خودم همواره فکر می‌کنم لایق این هستم که نتیجه‌ی خوبی بگیرم و وضعیت بد تحصیلی خودم را نمی‌پذیرفتم لذا صفحه‌ی 182 را پر نمی‌کردم ولی آن را تکمیل کردم و نتیجه گرفتم در واقع خودم را آن گونه که هستم پذیرفتم.

متوحه این نکته شدم که گاهی یک درسی را می‌خوانیم و اول نتیجه نمی‌گیریم ولی در آینده نتیجه‌ی آن مشخص می‌شود مثلا در دیفرانسیل من در نیم‌سال اول با این که تلاش می‌کردم نتیجه نمی‌گرفتم ولی وقتی این اواخر کارنامه‌ی بازیابی سوالات را بررسی کردم دیدم خیلی پیشرفت کرده‌ام و بسیاری از مباحث را یاد گرفته‌ام.

در ماه‌های بعدی وسواسم را کنار می‌گذارم و بیشتر از بازیابی به جای بازخوانی استفاده می‌کنم.

کاظم قلم‌چی: ابتدا کتاب‌های آبی بعد سه‌سطحی‌ها را استفاده کنید.

هانیه ساعی رشته ی تجربی: اولین تراز تابستان من 6400 بود به 7400 رسیدم.

در تابستان فقط آزمون می‌دادم خیلی خوش‌بین بودم و تست کار نمی‌کردم و میانگین ترازم به 7000 نمی‌رسید هر وقت هم 7000 می‌شدم مغرور می‌شدم و افت می‌کردم. در نیم‌سال دوم بر بازیابی و تست بیشتر تمرکز کردم. یکی از اشتباهاتم این بود که از سوالات سه‌سطحی برای دیفرانسیل آغاز کردم و بعد متوجه شدم اول باید سوالات کتاب آبی را کار کنم بعد سه‌سطحی. برای آینده هم تصمیم دارم تست‌های روزانه را در برنامه‌ام بگنجانم خصوصا برای شیمی و زبان.

قبلا نمی‌توانستم در فضاهای شلوغ به راحتی درس بخوانم ولی الان تمرکز بیشتری دارم چون کوشا جافریان در یکی از جلسات برترها بیان کرد که به هیچ وجه سروصدا آرامش و تمرکز او را به هم نمی‌زد و من هم تلاش کردم و الان می‌توانم به خوبی تمرکز کنم.

کاظم قلم‌چی: باید تمرکز را به صورت آگاهانه برای خودتان ایجاد کنید.

نفر بعدی:واقعیت این بود که نمی‌خواستم بپذیرم باید نظم ذهنی وجود داشته باشد و بازیابی هم نمی‌کردم چون فکر می‌کردم من خیلی بیشتر بلد هستم. با این اوصاف از خودم می‌پرسیدم پس چرا نتیجه نمی‌گیرم و تصمیم گرفتم کمی به حرف‌های دیگران توجه کنم و به تلاش توجه کردم و سعی کردم از همه یاد بگیرم. توانستم از تراز 6300 به 7100 برسم.

در دوماه بعدی هم باید روی تسلطم کار کنم و روی زرد اختصاصی. هر کنکور را باید 2 بار بزنم من امروز متوجه تخمین رتبه‌ی ضمیمه‌ی کتاب زرد اختصاصی شدم و از آن استفاده خواهم کرد.

کاظم قلم‌چی: از تمام دانش‌آموزان می‌خواهم در منزل مشابه این دانش‌آموزان، برای اولیای خودشان یا دوستانشان، توضیح دهند که چه کار کرده‌اند و در آینده چه کار خواهند کرد. در این ارزیابی و برنامه‌ریزی برای آینده، 70 درصد توجه به گذشته باشد و با اتکا بر دستاوردهای گذشته‌، برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

عکس دانش‌آموزان امروز به صورت دسته‌جمعی به همراه پدر و مادر آن‌ها گرفته شد.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

دانش‌آموزان دختر رشته‌ی تجربی به همراه پدر و مادرهایشان- جلسه‌ی نفرات برتر 3 اردیبهشت 1395

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

دانش‌آموزان دختر رشته‌ی ریاضی و انسانی به همراه پدر و مادرهایشان- جلسه‌ی نفرات برتر 3 اردیبهشت 1395

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 اردیبهشت 95 + فایل صوتی

دانش‌آموزان پسر به همراه پدر و مادرهایشان- جلسه‌ی نفرات برتر 3 اردیبهشت 1395 


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب