کشف بیسابقه الکل و قند در فضا

تیمی بین المللی از محققان در کشفی بی‌سابقه دریافتند که دنباله‌دار لاوجوی با خود الکل و قند در فضا حمل می‌کند. این نخستین بار است که الکل اتانول در یک دنباله‌دار کشف شده است. این یافته‌ها به شواهد موجود در مورد این که دنباله‌دارها منبع مولکول‌های آلی پیچیده لازم برای ظهور حیات بوده‌اند، افزوده است.

اتانول و قند گلیکول‌آلدهید (glycolaldehyde) در اطراف ستارگان جوان که سیارات در آنجا شکل می‌گیرند، یافت شده است. کشف این مولکول‌ها بر روی دنباله‌داری که یک کپسول زمان منجمد از تولد منظومه شمسی است، نشان می‌دهد که آن‌ها از سال‌های شکل‌گیری خورشید حفظ شده‌اند.

اگرچه دنباله‌دارها احتمالا نقش مهمی در انتقال آب و مواد آلی به زمین جوان ایفا نکرده‌اند، اما اشتراکات زیادی با سیارکهای یخی که این مهم را به انجام رسانده‌اند،دارند.. این مسئله بسیاری را شگفت زده کرده است.کشف بیسابقه الکل و قند در فضا

محققان در تحقیقی تازه کشف کرده‌اند که دنباله‌دار لاوجوی مقادیر زیادی الکل و نوعی قند در فضا منتشر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد این دنباله‌دار الکل اتانول، قند گلیکول‌آلدهید و21 ماده ارگانیک دیگر را فوران می‌کند.

به گفته محققان در هر دقیقه چندین گالن از این مواد در فضا منتشر می‌شود. سی/۲۰۱۴ کیو۲ (لاوجوی) یک دنباله‌دار است که در ۱۴ اوت ۲۰۱۴ توسط تری لاوجوی بوسیله تلسکوپ اشمیت-کاسگرین در صورت فلکی کشتی‌دم کشف شده است.

این دنباله دار که با رنگ تقریباً سبز می‌درخشد یک تکه بزرگ یخ و غبار است که دور خورشید می‌گردد ولی دوره تناوب بسیار طولانی در گردش به دور خورشیددارد. هر ۱۱ هزار و ۵۰۰ سال یک بار این دنباله دار یک دور به گرد خورشید می‌گردد. البته اختلال مختصری که به واسطه جاذبه سیاره‌ها در مدار این دنباله دار ایجاد می‌شود، موجب شده تا مدت گردش بعدی این دنباله دار به دور خورشید حدود ۸۰۰۰ سال طول بکشد.