چگونه بادقت باشیم؟ (2)

در مقاله‌ی گذشته دو عامل بی‌دقتی و راهکار آن ذکر شد و ادامه‌ی آن را در این مقاله خواهید خواند.



در مقاله‌ی گذشته دو عامل بی‌دقتی و راهکار آن ذکر شد و ادامه‌ی آن را در این مقاله خواهید خواند.

بی‌دقتی‌های سر جلسه‌ی امتحان ریشه در عوامل زیادی دارد که به نوبه‌ی خود مهم هستند و یکی از آن‌ها یادگیری ناقص است؛ ولی قبل از آن باید بدانیم یادگیری ناقص چیست.

هنگامی که درس را مطالعه می‌کنید مراحل مختلفی لازم است تا تثبیت شود و بعد از آن یادگیری‌تان کامل شود. حالا اگر یک مرحله هم جا بماند بخشی از این کامل شدن معلق است.

تا به حال شده که گوشه‌ای از نکات پنهان در صورت سؤال را جا بگذارید؟

تا به حال شده که شکل صفحه‌ی کتاب را به خاطر بیاورید ولی جواب را نه؟

تا به حال شده بین دو گزینه دچار شک شوید؟

این‌ها همه از بی‌دقتی ناشی می‌شود و با استفاده از روش‌های بهتر درس خواندن و کامل کردن یادگیری می‌توان برطرفشان کرد.

راهکار‌ چیست؟

همان طور که می‌دانید پیش‌خوانی کردن دقت را افزایش می‌دهد؛ زیرا توجهتان سر کلاس بالاتر می‌رود و حس یادگیری را دوچندان شیرین می‌کند. این پیش‌خوانی زمینه‌ساز افزایش یادگیری است؛ زیرا سر کلاس با دقت درس را گوش می‌دهید و حواستان بیش‌تر جمع می‌شود.

‌روزخوانی هم راه میان‌بری برای یادگیری محسوب می‌شود. مطالعه‌ی هر درس در همان روز وقت را ذخیره می‌کند و در بالا بردن کیفیت یادگیری نقش مهمی دارد.

علاوه بر این‌ها حل تمرین فراوان پس از خواندن درس بسیار حیاتی است. همان قدر که نوشیدن آب برای بدن مفید است حل تمرین برای تثبیت آموخته‌ها نیز اهمیت دارد.

از هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است: حل تست به عنوان کامل‌کننده‌ی یادگیری به شمار می‌رود. یک تست حل می‌کنی و هزار نکته‌ و اشاره می‌یابی. اگر تست زیاد و به‌موقع و استاندارد حل شود مشکلی در جلسه‌ی امتحان پیش نخواهد آمد.

همیشه یادتان باشد درس باید طوری خوانده شود که مو لای درزش نرود.

همایش جمع بندی فیزیک بخش چهارم (موج های صوتی)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : حامد چقادی