کنگر، نوبرانه‌ی بهاری

از آن جا کهیبوستیکی از مشکلات شایع بیشتر افراد است و تداوم این ناراحتی می‌‌تواند بیماری‌‌های دیگری را به دنبال آورد، بنابراین مصرف سبزیجات تازه هر فصل به صورت خام، پخته یا در انواع خورش‌ها می‌تواند



از آن جا کهیبوستیکی از مشکلات شایع بیشتر افراد است و تداوم این ناراحتی می ‌تواند بیماری‌ های دیگری را به دنبال آورد، بنابراین مصرف سبزیجات تازه هر فصل به صورت خام، پخته یا در انواع خورش ‌ها می‌ تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند و از سوی دیگر مواد ارزشمندی را به بدن برساند.

یکی از سبزیجاتی که در فصل بهار می ‌روید و بسیار لذیذ و سرشار از ویتامین است، کنگر نام دارد.

اینسبزیرا معمولا به صورت خورش مصرف می‌ کنند و سرشار ازویتامین‌هایA، B،Eواملاح معدنیاست. قسمت مورد استفاده ی این سبزی، مانندکرفس، ساقه آن است که پس از جدا کردن تیغ‌ ها و کمی تفت دادن درروغنمی ‌توان برای طبخ خورش به کار برد.

بهتر است ساقه ‌هایکنگر، جوان و به کلفتی انگشت سبابه باشد و برای پاک کردن آن از قیچی و دستکش استفاده کنید.

خوردن برگ‌ های این سبزی افزایش‌ دهنده ادرار و محرککلیه‌ها وکبداست و بهترشح صفراکمک می ‌کند.

این سبزی موجب کاهشکلسترولوتری‌ گلیسیرید خونمی ‌شود و به دلیل داشتنپتاسیمیک کاهنده مفیدفشار خونبه حساب می‌آید؛ پس خوردن کنگر را به کسانی که از چربی و فشار خون بالا رنج می ‌برند یا مستعدبیماری ‌های قلبی ـ عروقیهستند، توصیه می ‌کنیم.

این سبزی به دلیل موادفیبری، قابلیت هضم کم و خاصیت مسهلی و ملینی دارد و میزان کالری آن بسیار محدود است.

این سبزی چون اینولین دارد باعث افزایش باکتری‌ های مفید روده می ‌شود و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می ‌کند و از خطر ابتلا به سرطان می ‌کاهد.

هورمون ‌های موجود در این سبزی ترشحات غدد را تقویت می ‌کند، ‌پس شهرت زیادی درتقویت غرایز جنسیدارد.

کنگر بادشکن خوبی است و به درمانمرض قندکمک می ‌کند و باعث هضم آسان غذا می ‌شود.

این سبزی در فصل بهار در تمام سبزی ‌فروشی‌ ها یافت می ‌شود و دارویی موثر برای جلوگیری از دل به هم‌ خوردگی زنان در زمان بارداری است و در کل از عوارضویارمی ‌کاهد.


توصیه‌ ها


از آن جایی که برگ ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا هستند اگر سابقه ابتلا بهسنگ کیسه صفرادارید از کنگر کمتری در خورش استفاده کنید، چرا که این موضوع می ‌تواند به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا منجر شود.

برای تهیه ی این خورش بهتر است سبزیجات را به جای سرخ کردن فقط کمی تفت دهید، چرا که سرخ شدن زیاد از ویتامین‌ هایC،E،B1وB2این خورش می‌ کاهد و در کل آن را فاقد مواد مغذی می ‌کند.

پخت طولانی و حرارت زیاد خورش‌ های سبزی ‌دار نیز می ‌تواند به تخریباسید فولیکو ویتامین ‌های A، C وB6سبزی‌ ها منجر شود.

به طور کلی خورش‌ ها کمی سنگین،‌ پُرحجم و دیر هضم هستند. آن ها را در وعدهشاممصرف نکنید و برای هضم و جذب بهتر موادپروتئینیو ویتامینی آن هاپیاز، سبزی‌ تازه یا ترشی بخورید. همچنین بهتر است برای سبک شدن این وعده غذایی به جایگوشت قرمزازگوشت سفیداستفاده کنید.

چون این سبزی حاویسدیماست از مصرفنمکخودداری کنید و برای مزه‌ دار کردن آن ازآبلیموکمک بگیرید. آبلیمو سرشار از پتاسیم است و می‌ تواند اثر نامطلوب سدیم را بکاهد و جایگزین نمک شود.