نوروز 96

دو خبر کوتاه پزشکی

کشف سندرم ژنتیکی عامل معلولیت‌های رایج در کودکان و کشف پروتیینی که سلول‌های تهاجمی سرطانی را شناسایی می‌کند، عناوین دو خبر کوتاه پزشکی هستند.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، محققان در جریان یک مطالعه جدید متوجه شدند که دسته ای از نقص های مادرزادی که بر مغز، چشم، گوش، قلب و کلیه تاثیر می گذارد توسط جهش هایی در یک ژن منفرد ایجاد می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو و کالج پزشکی بایلور متوجه شدند، یک ژن به نام RERE مسئول طیف گسترده ای از معلولیت های تکاملی، فیزیکی و ذهنی است. این کشف گام مهمی در درمان و یا احتمالا جلوگیری از معلولیت به شمار می رود.

محققان در این مطالعه که در مجله آمریکایی Human Genetics منتشر شده است 10 کودک مبتلا به جهش های RERE را با 31 کودک مبتلا به سندرم حذف شدگی 1p36 مقایسه کردند و متوجه شدند که این علائم تقریبا یکسان بودند.

در گزارش دیگری که در پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی منتشر شده است محققان پروتیینی کشف کرده اند که به گفته آنها می تواند تشخیص دهد که کدام سلول های سرطانی در یک تومور تهاجمی می شود و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه برگن در نروژ متوجه شدند که میزان پروتیین PITPNC1 در سلول های تهاجمی سرطان که در روده بزرگ، سینه و پوست گسترش می یابند، بسیار بیشتر از سلول های غیرتهاجمی سرطان هستند.

بیش از 90 درصد مرگ های ناشی از سرطان بر اثر گسترش این بیماری به سایر قسمت های بدن (متاستاز) صورت می گیرد؛ در جریان متاستاز سلول های به اصطلاح تهاجمی سرطان، تومور اولیه را رها کرده و به سایر قسمت های بدن حرکت می کنند تا تومورهای جدیدی را بسارند.

هر گونه کشفی که در زمینه این رویه صورت گیرد به محققان در حفظ جان میلیون ها نفر کمک می کند.