کشف کهکشان کوتوله تاریک

ستاره‌شناسان از طریق اثر همگرایی گرانشی موفق به شناسایی یک کهکشان کوتوله تاریک شدند که باعث بزرگتر دیده شدن نور تابیده شده از این جسم شده بود.

کشف کهکشان کوتوله تاریک

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این یافته‌ها با استفاده از رصدخانه آرایه بزرگ میلیمتری آتاکاما (آلما) در شیلی صورت گرفته است.

اثر همگرایی گرانشی پدیده‌ای است که نخستین بار توسط آلبرت انیشتین پیش‌بینی شد و زمانی رخ می‌دهد که نور از کنار یک جسم بزرگ عبور کرده و مسیر آن خم می‌شود. این اثر که مشابه عملکرد لنز است، گاهی اوقات برای بررسی کهکشان‌های دور استفاده می‌شود که مشاهده آن‌ها بطور عادی برای ستاره‌شناسان مشکل است.

در تصویر جدید رصدخانه آلما، نور این کهکشان دور که به رنگ قرمز دیده می‌شود به شکل کمان در اطراف یک کهکشان نزدیکتر دیده می‌شود که به رنگ آبی به تصویر کشیده شده است. انحراف‌های درون موج که به شکل یک نقطه سفید نمایش داده شده، وجود یک کهکشان کوتوله تاریک را آشکار می‌کند که حدود چهار میلیارد سال از زمین فاصله دارد.

تصویر گرانشی SDP.81 در مرکز یک تحقیق قرار داشت که ستاره‌شناسان در آن به آزمایش قابلیت‌های جدید وضوح بالای رصدخانه آلما پرداخته بودند. آن‌ها تا یک سال پس از ثبت این تصویر موفق به شناسایی کهکشان کوتوله تاریک پنهان شده در آن نشده بودند.

کشف کهکشان‌های کوتوله ماده تاریک بسیار سخت است. این جسم نسبتا کوچک حاوی نزدیک به 0.1 درصد از جرم کهکشان راه شیری است. روش‌های بکار رفته برای این کشف جدید می‌تواند به ستاره‌شناسان در شناسایی غلظت‌های مشابه از ماده تاریک در جهان کمک کند.

شناسایی ماده تاریک بسیار مشکل است اما به گفته فیزیکدانان، این ماده حدود 80 درصد جهان مرئی را در بر گرفته است.

این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

تدریس ویژه مناطق زلزله زده - حرکت نوسانی