خودشناسی / ادب پارسی

چند روز پیش دبیر محترم، آگهی ویژه‌ای را به دیوار کلاس چسباندند که از دانش‌آموزان خواسته شده بود در جلسه‌ی خودشناسی که در روز و ساعت مشخصی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

خودشناسی / ادب پارسی

خوش بيا اي يار بسم‌الله بگو                         هر چه مي‌جويي ز بسم‌الله بجو

چند روز پيش دبير محترم، آگهي ويژه‌اي را به ديوار كلاس چسباندند كه از دانش‌آموزان خواسته شده بود در جلسه‌ي خودشناسي كه در روز و ساعت مشخصي برگزار مي‌شود، شركت كنند.

همه‌ي ما از عنوان اين جلسه تعجب كرديم. آخر تا آن روز، جلسات بسياري داشتيم كه عنوان‌هايي مثل: برنامه‌ريزي براي خواندن ادبيات، چيستي ادبيات، چگونگي تست‌زني در درس ادبيات و... داشت؛ ولي اين يكي عجيب و غريب بود.

خلاصه روز موعود همه دور هم جمع شديم و دبير گرامي از ما خواست كه در طول مطالعاتمان براي ادبيات كنكور، هر چيزي را كه در وجود خودمان شناخته‌ايم، بيان كنيم.

من تند تند مواردي را كه در خودم كشف كرده بودم، نوشتم و از بس دلم پُر بود به عنوان اولين نفر دستم را بالا بردم و شروع كردم به خواندن يادداشت‌هايم:

 استاد، ما فهميده‌ايم هر چه بيش‌تر ادبيات بخوانيم، تست‌هاي‌مان را بدتر مي‌زنيم!

اوايل سال تست‌هاي املاي‌مان را خوب و درست مي‌زديم و با اين‌كه مرتب به تخته هم مي‌زديم كه چشم نخوريم، بعد از مدتي اين روند تغيير كرد و حالا براي اين‌كه نمره‌ي منفي بيش‌تر از اين‌ها آزارمان ندهد، از خير تست‌هاي املا مي‌گذريم.

ما فهميده‌ايم كه در هر بيتي كلمه‌ي «نگران» و «بو» باشد، آن بيت حتماً آرايه‌ي ايهام دارد. اصلاً بوي ايهام كه مي‌آيد ما نگران مي‌شویم كه مبادا به جاي ايهام كه ما اين همه آن را بلديم، يك دفعه در سؤال، استعاره را بخواهند كه عمراً بتوانيم تشخيص دهيم.

ما در پاسخ دادن به تست‌هاي قرابت معنايي اصولي داريم. اصلاً اين موضوع براي ما حق‌اليقين شده است كه بايد براي تست‌زني، اصولي داشته باشيم. آن هم اين است كه نگاه كنيم ببينيم چه كلمات كليدي در بيت صورت سؤال هست. اگر همان كلمات در همه‌ي بيت‌ها بود و در يكي نبود، آن يكي‌يكدانه، پاسخ است.

استاد، ما قبول داريم كه واژه‌نامه نبايد از دستمان بيفتد؛ يعني هر روز واژگان ستاره‌دار كه در آخر‌آخرهاي كتاب معني شده را مي‌خوانيم. براي اين‌كه سرعتمان بالا برود، از هر واژه يك معني مي‌خوانيم؛ ولي نمي‌دانيم چرا اين سؤال لغت با ما سرِ لج دارد. انگار در هر آزمون مي‌خواهد مچ ما را بگيرد و بگويد: «بي‌وفا، باز هم كه لغت نخوانده‌اي!»

به اين‌جا كه رسيدم، كم‌ كم نغمه‌هاي ملايم اعتراض بچه‌ها از پرحرفي‌هايم را مي‌شنيدم؛ ولي به روي خودم نياوردم و ادامه دادم:

استاد، راستش را بخواهيد ما حوصله نداريم زبان فارسي بخوانيم. دوستمان به ما گفته از طريق ردّ گزينه به سؤالاتش پاسخ بدهد. ما اين را هم امتحان مي‌كنيم‌‌ها ولي نمي‌شود كه نمي‌شود.

اين‌جا كه رسيدم ديگر نغمه‌ي اعتراض تبديل شد به فرياد اعتراض. وقتي برگشتم چشم‌هاي خشمگين هم‌كلاسي‌هايم، پشتم را لرزاند. اين شد كه روي نيمكت وارفتم، در حالي كه زير لب مي‌گفتم: «با اجازه، بقيه‌‌ي خودشناسي‌هايم را بعد از صحبت دوستان عرض مي‌كنم.»

جواب‌هاي دبير محترم، همه كليدي و كوتاه بود اما پرمغز:

- مطالعه‌ي زياد به‌تنهايي كارساز نيست. بايد متناسب باشد و به تناسب هم تست كار شود.

- براي تقويت املا، مطالعه‌ي واژگان هم‌آوا به همراه معني آن‌ها، مطالعه‌ي گروه‌‌كلمات املايي و واژگان دشوار متون بايد سرلوحه‌ي امور باشد، همراه تست‌زني مداوم.

- حفظ كردن آرايه‌هاي ادبي راه‌حل تست نيست. براي قدرت ‌يافتن در آرايه بايد معني اشعار را درك كنيم، تعريف آرايه‌ها را بدانيم و با تست‌زني در تيپ‌هاي مختلف سؤال و نحوه‌ي ورود به تست، در اين زمينه تجربه و  تبحر پيدا كنيم. البته تحليل تست پس از پاسخ‌گويي فراموش نشود.

- در تست قرابت معنايي چند اصل مهم وجود دارد: درست خواندن شعر، درك مطلب و يافتن پيام محوري. در اين نوع سؤالات، ظاهربيني به هيچ‌ وجه كار نمي‌كند.

- واژه‌ها را پي‌در‌پي مي‌خوانيم و دوره مي‌كنيم، همه‌ي معاني واژه را مي‌خوانيم، به واژه‌هاي ستاره‌دار بسنده نمي‌كنيم، پس از مطالعه‌ي دقيق، تست مي‌زنيم. اين‌ها اصول خواندن لغت است.

- بهتر است مباحث زبان فارسي را به‌دقت بخوانيم و ياد بگيريم و از طريق تست‌زني و تحليل سؤالات، تجربياتمان را افزايش دهيم. سعي كنيم فنون تست‌زني مثل ردّ گزينه و ديگر تكنيك‌ها را از كاربلدان  بياموزيم و به‌جا استفاده كنيم.

جواب‌هاي دبيرمان باعث شد به اين فكر بيفتم كه روش‌هاي مطالعه‌ام را بهبود بخشم و بعضي از آن‌ها را اصلاح كنم. راستي شما تا به حال چه‌قدر خودتان را شناخته‌ايد؟

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
حرکت نوسانی ( قسمت دوم ) از فیزیک چهارم ریاضی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم رياضي)
دبیر : شهاب الدین هاشمی