ابداع شیوه ای جدید و ارزان برای خالص سازی مواد بیولوژیکی

محققان ایرانی اخیرا موفق به ابداع شیوه ای جدید به منظور جداسازی و خالص سازی مواد بیولوژیکی به طور خاص برای آنزیم آلفا آمیلاز با استفاده از نانوذرات شدند

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه درباره این پروژه تحقیقاتی گفت: استفاده از نانوذره سیلیکا برای جداسازی و خالص سازی آنزیم آلفا آمیلاز اولین بار است که در کشور انجام می شود و در دنیا نیز این روش فقط در ابعاد آزمایشگاهی و نه در مقیاس صنعتی تجربه شده است.

دکتر 'غلامرضا پازوکی' افزود: علاوه بر این، خالص سازی مواد بیولوژیکی در یکی از دانشگاه های آمریکایی تجربه شده و در آن نانو ذره طلا استفاده کرده اند که روشی گرانقیمت است ولی در روش ما از مواد بسیار ارزان تر استفاده شده است.

وی به کاربردهای متنوع مواد بیولوژیکی و آنزیم ها در صنایع مختلف ازجمله صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: خالص سازی مواد بیولوژیکی در صنایع غذایی و دارویی، اهمیت زیادی دارد زیرا هم با سلامت افراد سر و کار دارد و هم اینکه درصورت نداشتن ضریب خلوص بالا، اجازه تولید دارو داده نمی شود.

پازوکی ادامه داد: بنابراین اثبات اینکه به درجه خلوص تعیین شده و استاندارد در زمینه مواد بیولوژیکی دست یافته ایم کار دشواری بود که خوشبختانه موفق به انجام این کار با فرآیند ساده تر و ارزان تر شدیم.

این پژوهشگر تصریح کرد: تقریبا دو سوم از هزینه های ساخت و تولید مواد بیولوژیکی در مرحله جداسازی و خالص سازی هزینه می شود و هرچقدر، فرآیند تخلیص کم هزینه تر باشد، تولید این مواد اقتصادی تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تحقیقاتی حاصل دو سال تلاش مشترک با دکتر 'منوچهر وثوقی' استاد دانشگاه صنعتی شریف و 'سید محسن دهنوی' است که در قالب یک پروژه دکتری اجرا شده است.

پازوکی نتایج این پروژه تحقیقاتی را در قالب مقاله علمی ارائه کرده که این مقاله در تاریخ 14 دسامبر 2015 از سوی انتشارات 'نیچر' و در مجله 'ساینتیفیک ریپورتس' Scientific Reports به چاپ رسید.

مجله Scientific Reports به شماره ISSN: 2045-2322 یکی از مجلات Open Access و معتبر این انتشارات است که از سال 2011 شروع به نمایه در ISI کرده است.

ضریب IF این مجله در این چهار سال همواره در حال افزایش بوده و با ضریب IF (2014): 5.578 و MIF (2014): 0.734 دارای رتبه Q1 است.