سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 94 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 1394 را در زیر بخوانید



موضوع جلسه: چگونه در نیم‌سال دوم می‌توانید پیشرفت کنید. چه کسانی در نیم‌سال دوم پیشرفت می‌کنند و چه کسانی پسرفت می‌کنند یا ثابت می‌مانند.

کسانی که ذهن شفاف‌تری دارد قطعا پیشرفت می‌کنند. قبل از جلسه تابلوهای نوروزی برترها را که تکمیل کرده بودند مشاهده کردم و 2 نمونه را انتخاب کردم که اتفاقا جزو کسانی هستند که در نیم‌سال دوم رشد کرده‌اند.

رتبه‌ها در نیم‌سال دوم جابه‌جا می‌شود.

در بالای برگه‌ی نظرخواهی همواره نمودار آزمون‌ها را قرار می‌دهم. امروز آخرین آزمون از پروژه‌ی 5 بود و از اهمیت بالایی برخوردار بود. چون شما وارد نیم‌سال دوم شدید و مباحث جدید را مطالعه می‌کردید. پدر ومادرها اگر آگاه باشید که فرزندان شما چه کار می‌کنند آن‌ها موفق‌تر می‌شوند. لزوما قرار نیست شما به آن‌ها آموزشی علمی بدهید ولی کار اصلی شما این است که در جریان کارهای فرزندتان باشید.

پروژه‌ی 6 از امروز آغاز شد. در 7 فروردین مطالب پایه و 20 فروردین مطالب پیش 1 را آزمون می‌دهید. تقریبا 85درصد کنکور را امتحان می‌دهید و نتایج این آزمون‌ها مهم هستند.

چه کار باید انجام دهید تا در نیم‌سال دوم پیشرفت بیشتری داشته باشید؟

اول این‌که از برنامه‌ی آزمون جدا نشوید و از برنامه‌ی مدرسه رها نشوید. قطاری که از ریل جدا شده به ظاطر آزاد است ولی به هیچ مقصدی نمی‌رسد.

دوم این‌که در آزمون‌ها غیبت نکنید.

هم‌چنین روش‌هایتان را بشناسید و بتوانید آن‌ها را بنویسید.

ذهن واضح و شفاف داشته باشید. 


4 عامل موفقیت درسی شما عبارتند از:

1-محیط (اول پدر و مادر بعد دوستان )

در جلسه‌ای که با برترهای مدارس سرای دانش در هفته‌های گذشته داشتم تمام آن‌ها بیان می‌کردند در مسیر با پدر و مادرمان در زمینه‌ی مسائل درسی‌مان گفتگو می‌کنیم.

2- زحمت و تلاش

در نیم‌سال دوم از نیم‌سال قبل باید بیشتر زحمت بکشید و بسیار بیشتر درس بخوانید.

صحبت‌های دانش‌آموزانی که در این نیم‌سال بیشتر درس می‌خوانند:

الان هفته‌ای 50 ساعت درس می‌خوانم ولی در نیم‌سال اول 40 ساعت در هفته درسی می‌خواندم.

در نیم‌سال اول 30 ساعت در هفته درسی می‌خواندم ولی الان 35 ساعت مفید درس می‌خوانم.

49 ساعت مطالعه در هفته را به 65 ساعت در این نیم‌سال رسانده‌ام.

قبلا 77 ساعت و  الان 84 ساعت درس می‌خوانم.

کاظم قلم‌چی: شما باید دفتر برنامه‌ریزی خود را دقیق و کامل پر کنید و صفحه‌ی 182 را هم تکمیل کنید. از اولیا هم می‌خواهیم در تکمیل صفحه‌ی 182 فرزندانشان به آن‌ها کمک کنند. ما باید در جامعه زحمت و تلاش را ارزشمند بدانیم.

از 20 ساعت مطالعه در تابستان آغاز کردم و به 90 ساعت مطالعه رسیده‌ام.

تابستان 50 ساعت درس می‌خواندم الان به 75 ساعت رسانده‌ام.

در نیم‌سال اول 30 ساعت مطالعه در هر هفته داشتم ولی الان به 35 ساعت رساندم.

من ساعت مطالعه‌ام را از 48 ساعت مطالعه به 60 ساعت در هفته رسانده‌ام.

........................................

در این جلسه سارا تراب (رتبه‌ی 2 علوم انسانی سال 89) حضور دارد. سارا تراب دفتر برنامه‌ریزی خودشان را تا روز آخر کنکور تکمیل می‌کردند. او در این جلسه بیان کرد که هنوز دفترش را دارد.

هم‌چنین مادر سارا تراب (رتبه 2 کنکور انسانی 89) تحصیلات خیلی بالایی نداشت ولی نقش موثری در موفقیت فرزندش داشت و سارا رتبه 2 کشور شد و مادر شهرام رحیمی (رتبه 1 کنکور 86 رشته تجربی) نیز هر چند سطح تحصیلات بالایی نداشت ولی سبب موفقیت او شد.

سارا تراب: در زمینه‌ی ادبیات و زبان دقیقا مادرم می‌دانست من درسم خوب است و با روش‌هایم آشنا بود.

........................................

اخطار کاظم قلم‌چی: برای زحمت و درس خواندن بیشتر رکورد کم‌خوابی نزنید. خوابتان کمتر از 7 ساعت نشود. در زمان بیداری از اوقاتتان بیشتر و بهتر استفاده کنید. از زمان‌های مرده و هدررفته و کم‌بازده با استفاده از فلش‌کارت و جعبه لایتنر و جعبه‌ی به‌یاد بهتر استفاده کنید. اولیا هم می‌توانند فیش‌های جعبه به‌یاد یا لایتنر را سر میز ناهار یا در زمان‌های استراحت از فرزندانشان بپرسند. در هر زمان‌کمی که دارید از این ابزارها استفاده کنید و حداقل درس‌های عمومی، زبانی، متنی را با این ابزارها مرور کنید.

3- مهارت‌های فراشناختی

کسی که روش مطالعه‌اش را می‌داند و آن را دائم بهبود می‌بخش پیشرفت می‌کند.

روز کنکور بعد از خروج از جلسه باید بتوانید واضح بگویید هر درس را چند از ده پاسخ داده‌اید و رتبه و تراز شما چند خواهد شد و در کدام رشته و کدام دانشگاه قبول خواهید شد.

4- مهندسی منابع

با کتاب‌های آبی کار کنید.

از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کنید.

در نوروز برای مرور و جمع‌بندی کتاب‌های نوروز را استفاده کنید.

برای زمان‌های کم‌بازده هم از فلش‌کارت و جعبه لایتنر و به‌یاد استفاده کنید.

منابع آشفته و زیاد و قطور جواب نمی‌دهد.

...................................................

سه پروژه تا پایان دارید.

در پروژه‌ی 6 و در آزمون‌های عید غیبت نکنید و ابتدا جایگاه خودتان را حفظ و سپس پیشرفت بدهید.

در پروژه‌ی 7 مدرسه را جدی بگیرید برنامه‌ی آزمون‌ها را جدی بگیرید. درس‌ها را قبل از عید تمام نکنید چون طنز مدیریت زمان اتفاق می‌افتد (این‌که زمان را ذخیره می‌کنید و سپس آن را به هدر می‌دهید) در این زمان و امسال شما به شدت به نظم ذهنی نیاز دارید. در این پروژه برخی افت می‌کنند.

تعدادی از دوستان مجید عابدی ثمرین رتبه 9 کنکور 81 رشته ریاضی، قبل از عید از او جلوتر بودند ولی ایشان توانستند از آن ها سبقت بگیرند. دوستان او بعد از عید از برنامه و مدرسه جدا شدند ولی ایشان تا انتها با برنامه آزمون‌ها و با مدرسه همراه بودند و موفق به کسبرتبه تک رقمی 9 کشور کنکور 81شدند. ایشان جزء معدود کسانی بودند که از تهران رتبه تک رقمی کسب کردند. گفتگو با او که سال گذشته در یکی از جلسات نفرات برتر انجام شد در سایت کانون قرار دارد.

در پروژه‌ی 8، دوران جمع‌بندی را به روش 3 روز یک‌بار با آرامش سپری خواهید کرد چون زمان بیشتری دارید.

...................................................

مهسا جاهد: از تراز 6400 به 6900 رسیدم و 500 نمره افزایش تراز داشته‌ام.

مادر مهسا جاهد: من خانه‌دار هستم و همیشه صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی دخترم را می‌بینم. این صفحه را برای پشتیبان دخترم (محبوبه بیگ‌محمدی) می‌فرستم و از پشتیبانش می‌پرسم که کجای کار فرزندم ممکن است اشتباه باشد. در این‌جا هم از پشتیبان دخترم که تاکنون خیلی به او کمک کرده تشکر می‌کنم.

 دخترم سعی می‌کند از خوابش کم کند و بیشتر درس بخواند ولی من مخالف این کار هستم. من برنامه‌ای را که برای چندهفته یا یک مدت دارم را روی یخچال می‌زنم و بعد از انجام هر کار روی آن کار خط می‌زنم یک بار که دخترم در اجرای کارهایش کمی مشکل داشت به او گفتم او هم مشابه من انجام دهد گفتم لیست کارهایت را بنویس و هر کاری را که انجام دادی خط بزن و سراغ درس بعدی برو و او انجام داد و نتیجه گرفت.

مهسا جاهد: هر روز که از مدرسه می‌آیم اول تعیین می‌کنم باید چه کارهایی انجام دهم این کارها را در دفتر برنامه‌ریزی هم قسمت تصمیمات کوتاه‌مدت یادداشت می‌کنم سپس مشابه چیزی که مادرم گفت عمل می‌کنم.

من مطمئن هستم که پیشرفت می‌کنم چون تلاشم را بیشتر کرده‌ام، تابلو نوروز را هم تکمیل کرده‌ام و دفتر برنامه‌ریزی و صفحه‌ی 182 را هم تکمیل می‌کنم و همین الان هم در حال پیشرفت هستم. در نیم‌سال اول کمی گیج بودم روش هایم را تغییر دادم و بهتر شد به عنوان مثال در شیمی کتاب را خیلی خوب نمی‌خواندم وساعت مطالعه‌ام هم در این درس کم بود ساعت مطالعه‌ام را بیشتر کردم و الان نتایجم در این درس بهتر شده است. قبلا هر هفته 35 ساعت مطالعه می‌کردم که آن را به 45 ساعت مطالعه رسانده‌ام. در ایام نوروز تصمیم دارم کتاب نوروز و سه سطحی را استفاده کنم قبلا هم از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کرده‌ام.

کاظم قلم‌چی: مهسا جاهد، هر 4 ویژگی موفقیت را دارد. محیط (و نقش مادرش) و سخت‌کوشی (افزایش ساعت مطالعه) و روش‌های مطالعه (شناخت آن‌ها و بهبود آن‌ها) و مهندسی منابع (استفاده از کتاب‌های سه‌سطحی).

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 94 + فایل صوتی

صفحه 182 دفتر برنامه ریزی مهسا جاهد (یکی از دانش‌آموزان حاضر در جلسه)- جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 1394

...................................................

دو نمونه از برترهایی که تابلو نوروزی خود را به خوبی تکمیل کرده بودند صحبت کردند که در زیر آمده است:


مهیار مرزبان: با تراز 6600 شروع کردم و به تراز 6980 رسیدم.

من مباحث را براساس تسلط و وضعیتم در آن‌ها رنگ کردم مثلا در مبحث ماده‌ی ژنتیک درس زیست، آبی هستم.

من بخش تعداد سوال‌هایی را که پاسخ خواهم داد را هم تکمیل کرده‌ام. سوالاتی را که قبلا نزده‌ام را پاسخ خواهم داد. برخی از مباحث مثلا تجزیه و تنفس را ستاره دار کرده‌ام چون مباحث برخی از ین مباحث برای آزمون 7 فروردین است در نتیجه باید قبل از عید تست‌هایش را کار کنم.

از طرفی چون این تابلو برای 3 اردیبهشت هم قابل استفاده است تست‌هایی را که بعد عید باید پاسخ دهم را هم مشخص کرده‌ام.

کاظم قلم‌چی: در نظرخواهی امروز بیان کرده بودیم که فقط 6 درصد دانش‌آموزان توانستند وضعیت خودشان را در تمام دروس حفظ کنند و در هیچ درسی افت نکنند پس راهنمایی می‌کنم که برای هدف‌گذاری عید تثبیت مهم‌تر از پیشرفت است. اول تثبیت بعد پیشرفت. آزمون 7 فروردین مثل 9 بهمن است کمتر از آن‌چه قبلا بودید کسب نکنید و به تعداد سوال کمتر از آن آزمون پاسخ ندهید بلکه حداقل سطح علمی خودتان را حفظ کنید.

با توجه به صحبت‌های شما و برگه‌ی نظرخواهی، حفظ وضعیت قبلی‌ام در آزمون‌های دوران طلایی نوروز در مقایسه با آزمون‌های ویژه اهمیت بالایی دارد. در هدف‌گذاری برای عید، عمومی‌ها را ثابت نگه‌ داشتم و در 3 درس می‌خواهم رشد کنم.

کاظم قلم‌چی: پیشنهاد من این است که برای 1 یا 2 درس هدف‌گذاری افزایش چند از ده داشته باشید و در باقی دروس وضعیت قبلی خودتان را حفظ کنید. هدفی که دور از دسترس باشد نشانه‌ی نادانی است یک هدف واقع‌بینانه در نظر بگیرید.

...................................................

مهسا محمدی رشته‌ی انسانی با میانگین تراز 6500:

در تکمیل تابلو نوروز، از یک سری از شکلک‌ها استفاده کرده‌ام در مدرسه هم همین کار را می‌کنم و بیشتر مطالب در ذهنم می‌ماند مثلا در روانشناسی که چند از ده من کم شده بود علامت ناراحت کشیده بودم که یعنی باید علامت ناراحتی به شکل شادی تبدیل شود. برای ساعت مطالعه هم همین طور از شکلک‌ها استفاده کرده‌ام مثلا ریاضی و آرایه هم را که 1 ساعت خواندم و کم بوده غمگین کشیدم یعنی کم کار کردم و باید بهتر شود. من هم‌چنین با مقواهای رنگی، درس‌ها را رنگی کرده‌ام و تابلو نوروز خودم را به دیوار اتاقم خواهم چسباند.

کاظم قلم‌چی: اگر چند از ده شما کم بود اولین دلیل این است که کم زحمت کشیده‌اید دلیل دوم می‌تواند این باشد که روش شما صحیح نبوده. حرکت همزمان دست و قلب و مغز است که البته ابتدا دست (سخت‌کوشی) سپس قلب‌ (انگیزه و اراده) و مغز (تفکر) باید باشد. دقت کنید که لزوما نیاز نیست اول انگیزه داشته باشید بعد تلاش کنید بلکه اول باید تلاش زیادی کنید.

...................................................

در انتها دانش‌آموزان دستاوردی که از ابتدای تابستان تا کنون داشتند یا برداشتشان از این جلسه را بیان کرده‌اند:

در زیست روش خودم را تغییر دادم نتیجه‌ام بهتر شد به این صورت که با خودم راه می‌رفتم و به خودم توضیح می‌دادم و این‌ گونه بهتر یاد می‌گرفتم.

تلاشم را بیشتر خواهم کرد.

متوجه شدم تلاش مهم‌تر از انگیزه داشتن است.

 قبلا به استعداد بیشتر اعتقاد داشتم الان متوجه شدم باید بیشتر تلاش کنم.

جایگاهم را توانستم حفظ کنم و این مهمترین دستاوردم است.

باید در هدف‌گذاری واقع‌بینانه عمل کنم.

باید کمتر خودم را سرزنش کنم. وقتی راضی باشیم پیشرفت می‌کنیم.

دستاوردم این بود که شیوه‌ی چند از ده برایم مفید بود.

در عید تصمیم دارم دستاورد قبلی‌ام را تثبیت کنم.

چون فارغ‌التحصیل هستم کمتر تلاش کردم و تصمیم گرفتم بیشتر تلاش کنم و افراط و تفریط نکنم.

خودم را خوب شناختم و سعی کردم بهترین خودم باشم.

...................................................

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 94 + فایل صوتی

دانش‌آموزان برتری که درس می‌خوانند و از درس خواندشان لذت می‌برند- جلسه‌ی نفرات برتر 21 اسفند 1394


در انتها کاظم قلم‌چی از تمامی دانش‌آموزان کانونی در سراسر کشور خواستند که در آزمون 7 فروردین حضور داشته باشند و برای دوران طلایی نوروز هدف‌گذاری واقع‌بینانه داشته باشند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه