ورزش و جلوگیری از سرماخوردگی

گر می‌خواهید در این فصل سرما نخورید، ورزش منظم و متوسط بهترین راه است. یافته‌ها نشان می‌دهند که ورزش دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و ....



ورزش و فعالیت بدنی بخش مهمی از برنامه زندگی یک فرد برای سالم ماندن و جلوگیری از بیماری های مزمن است. فعالیت بدنی مداوم، تناسب کلی بدن شما را افزایش می دهد که این امر به تقویت دستگاه ایمنی کمک می کند.

ورزش منظم، دستگاه ایمنی را تحریک و فعال می کند که باعث می شود کمتر سرما بخورید. ورزش، تعداد و قدرت برخی از سلول های ایمنی بدن را ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش می دهد. ورزش منظم قدرت دستگاه ایمنی در مقابله با عوامل بیماری زا از جمله ویروس های سرماخوردگی را افزایش می دهد. برخی از یافته ها حاکی از این است که ورزش های متوسط همچون ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی، رفتن یک روز در میان به باشگاه یا چند روز در هفته دوچرخه سواری، می تواند میزان سرماخوردگی را کمتر کند.

یک مطالعه نشان می دهد زنانی که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنند ۵۰ درصد کمتر از زنانی که ورزش نمی کنند، سرما می خورند. در این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که پیاده روی منظم با افزایش گلبول های سفید خون ارتباط دارد. در تحقیق دیگری، محققان به این نتیجه رسیدند که تعداد سلول های T (نوع خاصی از گلبول های سفید خون) در افراد ۶۵ ساله ای که ورزش می کنند به اندازه افراد ۳۰ ساله است.

آیا هنگام سرماخوردگی می توان ورزش کرد؟

ورزش عملکرد دستگاه ایمنی را بهتر می کند. بنابراین تا زمانی که بیش از حد به بدن خود فشار نیاورید، ورزش کردن برای سرماخوردگی شما مفید است.
با این حال اگر سرما خورده اید، باید هنگام ورزش بیشتر به بدن خود توجه کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی همچون دارو های ضدگرفتگی بینی، ضربان قلب را بالا می برند. از طرف دیگر، ورزش هم ضربان قلب را افزایش می دهد. هر دوی این عوامل همراه با هم، ضربان قلب را به شدت افزایش می دهند و باعث می شوند که دچار تنگی نفس شوید.


اگر آسم دارید و سرما هم خورده اید، قبل از ورزش حتماً با پزشک مشورت کنید. اگر سرماخوردگی علائم آسم شما را شدیدتر می کند، باید مراقب باشید. در این شرایط ورزش کردن می تواند علائمی همچون سرفه،‌ خس خس سینه و تنگی نفس را افزایش دهد. اگر سرما خورده اید و تب هم دارید، ورزش کردن حرارت بدن شما را بیشتر می کند. به همین دلیل، باید چند روز صبر کنید و بعد از آن، برنامه ورزشی خود را ادامه دهید. ورزش بسیار شدید در هنگام سرماخوردگی، فشار بیشتری را به بدن شما وارد می کند و حال شما را بدتر می کند. این فشار اضافی می تواند روند بهبود شما را کندتر کند.

 

ورزش بیش از حد می تواند میزان ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر کند  
اگر می خواهید کمتر سرما بخورید، حتماً پس از ورزش شدید، زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
دستگاه ایمنی بدن زمانی که تحت فشار نباشد، بهتر عمل می کند. تحقیقات نشان می دهند که ورزش، متوسط ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری های دستگاه تنفسی را افزایش می دهد. اما دانشمندان این نکته را نیز گوشزد می کنند که کسانی که ورزش های شدید انجام می دهند و استراحت نمی کنند، بیشتر در معرض عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند.

لی رغم اینکه ورزش متوسط، ایمنی بدن را افزایش می دهد، انجام ورزش های شدیدی همچون دویدن، شنا و ورزش های دیگر بدون استراحت و تجدید قوای کافی می تواند نتیجه عکس داشته باشد. به عنوان نمونه، شواهد حاکی از آن است که در حین تمرین های شدید و طولانی، ایمنی بدن در برابر عفونت های مجاری تنفسی پایین می آید.


زمانی که شدت ورزش بسیار زیاد است، این امکان وجود دارد که میزان گردش گلبول های سفید خون در بدن کاهش یابد و میزان هورمون استرس (کورتیزول) افزایش یابد که این موجب می شود تا توانایی برخی از سلول های ایمنی بدن کم شود و نتوانند به درستی عمل کنند.

 

هنگام سرماخوردگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر سرما خورده اید و در حین  ورزش،‌ این علائم را مشاهده کردید، ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید:
- افزایش گرفتگی در قفسه سینه
- سرفه یا خس خس


اگر این علائم را مشاهده کردید، پس از توقف ورزش، به سرعت به پزشک مراجعه کنید:
- سفت شدن یا فشار در قفسه سینه
- نفس تنگی شدید
- گیجی یا سرگیجه
- ناتوانی در حفظ تعادل