ورزش و تغذیه در ایام نوروز

در صورت امکان ورزش و نرمش را در ایام نوروز صبح و زمانی که شکم خالی است اجرا کنید. علت این کار این است که در ابتدای صبح ذخایر گلیکوژن بدن به دلیل مصرف آن در طول خواب شبانه در پایین‌ترین سطح است، بدین ت



ه هر حال اگر امکان اجرای تمرین در صبح ایام نوروز برایتان میسر نیست حداقل سعی کنید صبح ها ۱۵دقیقه تمرین ایروبیک(هوازی) با استفاده از دوچرخه ثابت، پیاده روی یا دویدن انجام دهید. با اجرای همین تمرین هوازی صبحگاهی، باعث می شوید که از همان ابتدای صبح بدن تان با سرعت متابولیسم بالاتری شروع به کار کند.

از حجم وعده های غذایی بکاهید و درعوض به دفعات آن بیفزایید. سعی کنید زمان وعده های غذایی را از قبل مشخص کند. صبحانه، نهار، شام و ۲ میان وعده در صبح و عصر بهترین وعده های تغذیه ای هستند.

آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود در آورید. مزایای نوشیدن آب به اندازه کافی عبارتند از کنترل اشتها، افزایش متابولیک(سوخت و ساز بدن) ،… .با مصرف آب، نیازی به نوشیدن مایعات غیرضروری نیست.

سعی کنید از غذاهای فیبری بیشتری استفاده کنید. اکثر افراد از مواد فیبری به اندازه کافی در طول روز مصرف نمی کنند. فیبرها نه تنها باعث افزایش سطح سلامت می شوند بلکه به طور محرز باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می شوند. سبزیجات با برگ سبز و انواع سالاد سبزیجات وغلات بهترین منبع مواد فیبری هستند.

سعی کنید که از خوردن کربوهیدراتهای ساده قبل از خواب اجتناب کنید. از این گروه کربوهیدارات ها می توان به اکثر غذاهای سرپایی و آماده، ساندویچ های سرد، پیتزا و شیرینی و شکلات ها و نان های سفید اشاره کرد. خوردن این نوع غذاها قبل از رفتن به رختخواب ضمن این که از فرایند سوخت وساز بدن جلوگیری می نماید، باعث می شود که بدن مستعد ذخیره چربی نیز بشود.

زودتر به رختخواب بروید. که خواب باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. کورتیزول هورمونی است که باعث ذخیره چربی و سوزاندن بافت عضله می شود. هم چنین کمبود خواب باعث کاهش سطح تستسترون که سطح بالای آن برای افزایش عضلات و چربی سوزی شدیدا مورد نیاز است می شود.

به رغم آن که نیاز به خواب در افراد، مثل هر چیز دیگر زندگی متفاوت است و از فردی به فرد دیگری تا حدودی تفاوت دارد ولی به طور کلی و به عنوان یک قاعده کلی خواب شبانه ۶تا۸ ساعت  برای اکثریت افراد مورد نیاز است.

امید است با رعایت نکات ساده ی تغذیه ای، نوروزی سلامت داشته باشید.