سلامت کنکوری برای یک دانش‌آموز کنکوری

نظم در به‌کارگیری برنامه، یک اصل مهم و اساسی است؛ اما گاهی نگرانی و حتی گاهی کمبود زمان ممکن است در ایجاد نظم و ادامه‌ی برنامه اختلال ایجاد کند.

سلامت کنکوری برای یک دانش‌آموز کنکوری

نظم در به‌کارگيري برنامه، يک اصل مهم و اساسي است؛ اما گاهي نگراني و حتي گاهي کمبود زمان ممکن است در ايجاد نظم و ادامه‌ي برنامه اختلال ايجاد کند. پس در ادامه خواهيم گفت که چگونه اين موارد را حل کنيد.

 

برنامه‌ي کاري داشته باشيد

هر کار بزرگي نياز به يک طرح و برنامه دارد. طرح و برنامه‌ي کلي شما براي کنکور چيست؟ اجراي برنامه‌هاي خيلي دقيق و جزئي به دليل ويژگي‌هاي خاص فرهنگ ما معمولاً امکان‌پذير نيست. اشکال مهم برنامه‌هاي دقيق اين است که وقتي اجرا نمي‌شود يا ناقص اجرا مي‌شود، پيش‌بيني‌هاي بعدي را هم خراب مي‌کند؛ بنابراين يک توصيه‌ي مهم اين است که با در نظر گرفتن عادت‌هاي فرهنگي، يک برنامه‌ي کاري طراحي کنيد که نه خيلي جزئي و نه خيلي کلي باشد. تذکر اين نکته هم ضرورت دارد:‌ به طور حتم هستند دانش‌آموزاني که توانايي طراحي و اجراي برنامه‌هاي دقيق و جزئي را دارند.

 

با طراحي يک برنامه‌ي کلي به نظم ذهني و رفتاري خود کمک کنيد.

قسمتي از توانايي‌هاي خود را براي يک دوره‌ي يک و نيم ماهه‌ي قبل از کنکور ذخيره کنيد.

 

پيش‌بيني تغييرات

اگر برنامه‌ي کاري خود را نسبتاً کلي در نظر بگيريد، مي‌توانيد تغييرات احتمالي را پيش‌بيني کنيد و شرايط خود را با آن‌ها تطبيق دهيد. مهم اين است که شما آمادگي‌هاي لازم براي تغييرات را داشته باشيد. عواملي مانند امتحانات پيش‌بيني نشده، حوادث و رويدادهاي خانوادگي، بيماري، افت انگيزه و...، مي‌توانند باعث تغييراتي در روند برنامه‌تان شوند. گاه ديده شده که دانش‌آموزاني به دليل عدم پيش‌بيني آگاهانه‌ي تغييرات، ممکن است دچار مشکل شوند.

امکان کنترل همه‌ي عوامل محيطي وجود ندارد؛ بنابراين خود را براي هر نوع تغييرات احتمالي در برنامه آماده کنيد و پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دهيد.

 

افت‌هاي مقطعي

يکي از عوامل مهمي که برنامه‌ي کاري را تحت تأثير قرار مي‌دهد و موجب تغيير در آن مي‌شود افت‌هاي مقطعي در روحيه و انگيزه است. اولاً اين افت‌ها را خيلي غير عادي تصور نکنيد. دانش‌آموزان ممکن است با استدلال‌هاي نابجا مسئله را بيش از آن‌چه لازم است بزرگ نشان دهند. ثانياً اگر شما براي تغييرات احتمالي پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده باشيد ديگر ضرورتي ندارد نگران باشيد. ثالثاً هر چه در اين دوره‌هاي افت، کم‌تر با خود و اطرافيان کلنجار برويد و باعث گسترش موضوع نشويد، دوره‌ي افت، کوتاه‌تر و گذراتر خواهد بود. با تفکري منطقي و واقع‌گرايانه مي‌توانيد اين مقاطع را پشت سر گذاشته و عقب‌افتادگي‌ها را جبران کنيد.

افت روحيه در مقاطعي از زمان‌ را غير عادي تلقي نکنيد و بدانيد که اين افت با اراده‌ي شما مي‌تواند گذرا باشد.

 

ساعات جبراني

در طي روز يا هفته امکان دارد به دلايل زيادي ساعاتي را از دست بدهيد. تنبلي و وقت‌گذراني، ترافيک، طولاني شدن مطالعه‌ي يک درس و اتفاقات روزمره‌ي ديگر مي‌توانند برنامه‌ي شما را از روال عادي خارج سازند. اگرچه انسان نمي‌تواند همه‌ي عوامل محيطي را پيش‌بيني و کنترل کند مي‌تواند توانايي‌هاي خود را در اين‌باره تا حد زيادي افزايش دهد. ترافيک، در اختيار شما نيست ولي اين‌که به نيت نيم‌ساعت پاي تلويزيون بنشينيد و تا دو ساعت هم بلند نشويد ديگر به همت و اراده‌ي شما بستگي دارد. براي اين‌که نظم ذهني‌تان مختل نشود، لازم است براي هر هفته حداقل ۳-۲ ساعت وقت جبراني در نظر بگيريد. اگر مشکلي پيش نيامد مي‌توانيد از ساعات جبراني استفاده‌ي بهتري بکنيد.

براي پيشگيري از به هم خوردن نظم برنامه، هر هفته زمان‌هايي را به عنوان ساعات جبراني در نظر بگيريد.

 

 

Menu