کشف دوردست‌ترین کهکشان با تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف دور دست‌ترین کهکشانی شده است که تا کنون ستاره شناسان شناسایی کرده اند.

کشف دوردست‌ترین کهکشان با تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از یونایتدپرس، علائم نوری گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل که یک گروه بین المللی از ستاره شناسان آن را شناسایی کردند، متعلق به کهکشان GN-z11 است.

تصویر گرفته شده توسط هابل نشان می دهد که این کهکشان داغ و جوان تنها 400 میلیون سال بعد از پدیده «مه بانگ» (بیگ بنگ) به وجود آمده است و نور آن از فاصله 13.4 میلیارد سال نوری به زمین رسیده است.

محققانی که این کشف جدید را انجام داده اند می گویند: آنها از حداکثر قابلیت های هابل استفاده کرده اند و تا زمانیکه تلسکوپ فضایی قدرتمندتر دیگری راه اندازی نشود، کشف کهکشان های دورتر تقریبا امکان پذیر نخواهد بود.

با وجود اینکه کهکشان GN-z11 به اندازه قابل توجهی کوچکتر از کهکشان راه شیری است اما میزبان شمار زیادی از شکل گیری ستاره ها است.

الگوهای توصیفی تکامل ستاره ها وجود چنین کهکشان قابل توجهی را بلافاصله بعد از پیدایش کیهان، پیش بینی نمی کنند.

ستاره شناسان می گویند کشف این کهکشان نشان می دهد که دانش ما در مورد جهان اولیه هنوز بسیار محدود است.

محققان دستاورد خود را روز پنجشنبه در مجله Astrophysical منتشر کردند.