کشف اثر انگشت ستاره‌ای!

تلسکوپ فضایی هابل ناسا و سازمان فضایی اروپا، یکبار دیگر موفق به ثبت یک زیبایی آسمانی شد. این تلسکوپ این بار تصویری از یک ستاره خط نشری به نام IRAS 12196-6300 را ارائه کرد.

کشف اثر انگشت ستاره‌ای!

این ستاره در فاصله 2300 سال نوری از زمین واقع شده و خطوط نشر برجسته‌ای را نمایش می‌دهد و رنگین کمانی از رنگها را با الگوی مشخصی از خطوط تیره و روشن منتشر می‌کند.

ویژگی‌های این خطوط، هنگامی که با اثر انگشت به جا مانده از اتم‌ها و مولکول‌های خاص مقایسه می‌شود، می‌تواند برای نشان دادن ترکیبات شیمیایی IRAS 12196-6300 استفاده شود.

ناسا همچنین گزارش داد که سن این ستاره کمتر از 10 میلیون سال است و در عین حال هیدروژن موجود در هسته آن هنوز شروع به سوختن نکرده است و برخلاف خورشید، این ستاره هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. شواهد بیشتر از جوان بودنIRAS 12196-6300 حضور سحابی بازتابی در اطراف این ستاره است. ستاره‌های سحابی به ابرهای مه آلود میان ستاره‌ای گفته می‌شود که نور ستاره یا ستارگان نزدیک خود را منعکس می‌کند.

تلسکوپ فضایی هابل (HST ) از سال1990 توسط شاتل دیسکاوری در مدار قرار گرفت و ماموریت خود را آغاز کرد، بیش از 1.2 میلیون مشاهدات مختلف انجام داده است. نام این تلسکوپ فضایی از نام یک کیهان شناس معروف به نام ادوین هابل گرفته شده است. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که HST یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا است.

هابل به ستاره‌ها، سیارات و کهکشان سفر نکرده است بلکه این تلسکوپ فضایی در اطراف زمین می‌چرخد و از این اجرام آسمانی تصویربرداری می‌کند.