ژن عامل سفیدی مو کشف شد !

تا بحال فکر کرده‌اید چرا با بالا رفتن سن موهایتان سفید می‌شود؟ سال‌هاست که می‌دانیم کاهش ترشح ملانین، همان رنگ‌دانه‌ای که باعث رنگی شدن موها می‌شود علت آن است.

ژن عامل سفیدی مو کشف شد !

پژوهشگران تا بحال نمی‌دانستند دقیقا چه چیزی باعث کاهش ترشح ملانین می‌شود و مکانسیم آن در جوامع مختلف انسانی چگونه است. اکنون پژوهشی که بر روی ژنوم بیش از ۶۰۰۰ نفر در آمریکای جنوبی انجام شده، نشان می‌دهد ۱۸ ژن در تغییر ویژگی‌های موی انسان دخیل هستند. از جمله ژنی که در رابطه با سفید شدن موی عمل می‌کند. واریته‌ی ژنی که در رابطه با سفیدی مو پیدا شده، فقط در افراد با آبا و اجداد اروپایی یافت می‌شود. این ژن همانی است که در رابطه با روشن شدن مو هم فعال بوده.

آن‌طور که پژوهشگران در نشریه‌ی نیچر می‌گویند، دیگر ژن‌های یافت شده، به ابروهای پیوسته، ضخامت مژه‌های چشم و ضخامت ریش‌ها مربوط هستند. پس‌زمینه‌های متفاوت آزمایش شوندگان که شامل تبار آفریقایی، اروپایی و بومی آمریکایی می‌شد، باعث شد دانشمندان بتوانند رابطه‌ی بین ژن‌ها و مو که در جمعیت‌های همگن پنهان هستند را کشف کنند. پژوهشگران می‌گویند که این اکتشافات می‌تواند به کارآگاهان کمک کند که با استفاده از آزمایش شواهد ژنتیکی، ظاهر مظنونان را حدس بزنند. در ضمن ممکن است زمانی تولید کنندگان دارو بتوانند کاری کنند که موی مردم دیرتر سفید شود.