سلاح جدید دانشمندان در برابر باکتری‌های مقاوم به دارو

محققان با تغییر یک پروتئین کلیدی در شیر مادر، موفق به تولید یک سلاح قدرتمند برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم به دارو شدند.

سلاح جدید دانشمندان در برابر باکتری‌های مقاوم به دارو

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، شیر مادر خواص شگفت انگیزی دارد و علاوه بر رشد نوزاد، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. تحقیقات نشان می دهد شیر مادر حاوی پروتئینی به نام لاکتوفرین است که طیف وسیعی از باکتری های مضر، انواع قارچ و ویروس را نابود می کند. محققان این پروتئین را به یک ویروس مصنوعی تبدیل کردند که می تواند باکتری های مقاوم به دارو را نابود کند. این ویروس مصنوعی با ایجاد حفره ای در غشای سلول باکتری، باکتری را بلافاصله نابود می کند. سرعت عمل این ویروس، به باکتری ها اجازه نمی دهد که در برابر حمله از خود دفاع کنند. این ویروس مصنوعی هیچ آسیبی به سلول های بدن وارد نمی کند.

یکی دیگر از قابلیت های ویروس مصنوعی، امکان ژن درمانی در سلول های انسان است. این روش برای درمان بیماری سلول داسی شکل و دیستروفی عضلانی قابل استفاده است. نتایج این تحقیقات در نشریه Chemical Science منتشر شده است.