سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

گزارش آتلاین سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 1394 را در زیر بخوانید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

در ابتدای این جلسه، در راستای جشن پیشرفت درسی که در تمامی نمایندگی‌های کانون فرهنگی آمورش در سراسر ایران برگزار شد، از برترهای پسر و دختر تهران عکس یادگاری تهیه شد که در زیر آمده است:

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

برترهای پسر تهران- جشن پیشرفت درسی 23 بهمن 1394

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

برترهای دختر تهران- جشن پیشرفت درسی 23 بهمن 1394

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

دختران رشته‌ی تجربی حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 1394

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

دختران رشته‌ی ریاضی و انسانی حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 1394

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 94 + فایل صوتی

پسران حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 23 بهمن 1394


در جلسه‌ی گذشته یک مدل را ارائه کردیم و در این جلسه در قالب چند ارائه توسط دانش‌آموزانی که نیم‌سال اول خود را ارزیابی کرده‌اند برای برنامه‌ریزی برای نیم‌سال دوم، آموزشی را به صورت کارگاهی ارائه دهیم.

نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است و دلایل آن را قبلا ذکر کردیم. برخی از این دلایل عبارتند از:

اول این‌که کارنامه‌های به‌روز در دست دارید از جمله کارنامه‌ی نیم‌سال اول، 5 نوع درس و کارنامه‌ی مبحثی

دوم این‌که انگیزه‌ی شما با نزدیکی به کنکور، بسیار بیشتر است.

امسال دلیل دیگری هم اضافه شده است مبنی بر این‌که زمان شما بیشتر از سال‌های قبل است.

مهمترین دلیل شاید این باشد که دوران طلایی نوروز در نیم‌سال دوم قرار دارد و شما می‌توانید از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های جبرانی استفاده کنید.

دو آزمون 7 و 20 فروردین را می‌توانید با آزمون‌های دوران جمع‌بندی نیم‌سال اول نظیر به نظیر مقایسه کنید.

در نیم‌سال دوم شما منابع خود را خانه‌تکانی می‌کنید اگر کتاب‌های سه‌سطحی را نداشتید تهیه می‌کنید و کتاب‌های نوروز و زرد اختصاصی را هم استفاده می‌کنید. کتاب نوروز امروز به دانش‌آموزان برتر تهران هدیه داده می‌شود.

امروز دو دانش‌آموز که قبلا ارائه‌ی خود را در مدرسه‌ی سرای دانش ارائه کردند، نکاتی را به شما بیان خواهند کرد که به شما امکان همزادپنداری و یادگیری از همتایان را فراهم می‌کنند.

البته باز هم تاکید می‌کنم اگر دانش‌آموزی برتر می‌شود به این دلیل است که اولیای برتری دارد. مادر فقط محبت و گذشت و عاطفه و فداکاری نیست بلکه اندیشه هم هست و پدر به جز زحمت و تلاش و تامین معاش خانواده، اندیشه و تفکر و تجربه است. اولیا به شما در تشخیص این‌که اولویت‌ها کدام‌ها هستند و این‌که چگونه چالش‌ها را رفع کنید و بسیاری از موارد دیگر کمک می‌کنند. نقش مشاوره‌ای و آموزشی پدر و مادر از پشتیبان، مشاور و دیگران بیشتر است.

آزمون 7 اسفند به دلیل تلاقی با انتخابات،14 اسفند برگزار خواهد شد.

در آزمون آخر سال، یعنی 21 اسفند شما نیمی از مباحث نیم‌سال دوم را آزمون خواهید داد.

حساس‌ترین و خطرناک‌ترین پروژه، پروژه‌ی هفتم است که در آن پروژه رتبه‌ها جابجا می‌شوند چون برخی از دانش‌آموزان در این بازه از برنامه جدا می‌شوند و کارهای عجیب و غریب می‌کنند یا با برنامه‌ی خودشان پیش می‌روند.

اخطار ما این است که در این پروژه از برنامه‌ی راهبردی رها و جدا نشوید.

در دوران جمع‌بندی نیز با روش سه روز یک‌بار و کتاب زرد اختصاصی جمع‌بندی را انجام می‌دهید.

توصیه‌ی ما به کنکوری‌ها در دوران طلایی نوروز این است که مسافرت نروید، مسافرت کردن برای فراموش کردن خوب است و این فراموشی در مورد درس‌ها هم رخ می‌دهد و به سوم دبیرستانی‌ها هم توصیه می‌کنیم با استفاده از کتاب‌های پرتکرار در نوروز برای امتحان نهایی آماده شوند.

برای هدف‌گذاری برای نیم‌سال دوم واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید و این هدف‌گذاری دور از دسترس نباشد. هدف اگر پیش پا افتاده باشد شما را بی‌انگیزه و اگر بسیار دور از دسترس باشد شما را ناامید می‌کند. در آزمون‌های کانون نیز از کسانی که جهش ناگهانی تراز داشته‌اند آزمون اعتبارسنجی گرفته می‌شود.

کارهایی را که براساس مدلی که بیان کردم باید انجام دهید عبارتند از:

1-دستاوردهای خودتان را در نیم‌سال اول ببینید. نقاط قوت پایدار گذشته‌ی خودتان را در آزمون‌های مدرسه و آزمون‌های کانون به صورت واضح بیان کنید.

2-از خودتان بپرسید چه‌کار کرده‌اید که در دروس نقاط قوت پایدار خود موفق شده‌اید و راهکارهایتان را بیان کنید. اگر بتوانید دلایل متعدد و واضحی را بیان کنید موفق‌تر خواهید بود. محمد استاد محمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91بیان می کرد که وقتی تابستان سال کنکور تمام شد می دانستم تک تک دروس را چگونه بخوانم. یعنی روش مطالعه خود را در تک‌تک درس‌ها یافته بود و این یعنی داشتن فراشناخت.

در ضمن کنکور انتهای مسیر شما نیست، بلکه آغاز راه شماست. بعد از دانشگاه کسانی که مدیریت بهتری دارند موفق‌تر هستند.

3- برای پروژه‌ی 5 و6 هدف‌گذاری ‌کنید شما باید با چندتا از ده‌تا برای آزمون بعدی و پیش‌رو (هدف کوتاه‌مدت) هدف‌گذاری کنید.

4- برنامه‌ی خود را بیان ‌کنید و مشخص کنید با طی چه مسیری به هدف خود خواهید رسید. هدف بدون برنامه آرزوست.

......................................................

پس مدلی را که در جلسه‌ی قبل بیان کردیم را با دو مثال از دانش‌آموزان نشان می‌دهیم:

پویا مختاری چهارم ریاضی با میانگین تراز 5624 و 3 سال کانونی (از دوم دبیرستان) با 400 نمره افزایش تراز:


فیلم و اسلایدهای ارائه پویا مختاری را اینجا ببینید


براساس کارنامه‌ی مدرسه در 7 درس و معدل و کارنامه‌ی آزمون‌ها پیشرفت داشتم. امسال بیشتر روی کارنامه‌ی کانون تمرکز کردم.

در شیمی که 20 شدم دلیل موفقیتم را تسلط کامل بر جزوه می‌دانم.

یکی از راهکارهایم این بود که شب امتحان 1 ساعت آخر شب به جای باز هم درس خواندن، یکی از آزمون‌های سال‌های قبل سرای دانش را از سایت کانون بخش امتحان‌ها حل می‌کردم.

در هندسه و گسسته علت را حل تمرین زیاد می‌دانم.

نقاط قوت من عبارتند از:

دینی پیش و شیمی پیش و فیزیک

دینی پیش هم خیلی قوی هستم و دلیل آن این است که بیشتر تست می‌زنم و بعد از یک‌دور خواندن سراغ تست می‌روم.

شیمی پیش را نتیجه‌ی خوبی گرفته‌ام چون به سوالات کنکور 4 سال اخیر شیمی تسلط دارم.

فیزیک را از کتاب آبی کار می‌کنم و به همین دلیل قوی هستم.

در مشاوره تخصصی در ادبیات تصمیم گرفتم موضوعی مطالعه کنم و با این کار پیشرفت خوبی کردم.

در عربی هم دبیرم به من راهنمایی کرد که بیشتر تست بزنم و 2 از 10 تا پیشرفت کردم امروز هم 6 از 10 زدم.

در جلسه‌ی 25 آذر، پشتیبانم به من گفت که بازیابی را به خوبی انجام نمی‌دهم و ساعت مطالعه‌ام هم خیلی مطلوب نیست در نتیجه تلاش دارم ساعت‌ مطالعه‌ام را هم بیشتر کنم.

دستاوردهای زیر را داشته‌ام:

من در مسیرها و اوقات فراغتم برای دروس عمومی از کتاب‌های کوچک تست می‌زنم و برایم مفید است.

زمانی بود که برای شیمی 5 بار جزوه می‌خواندم ولی الان بیشتر تست و تمرین کار می‌کنم.

هم‌چنین بر خلاصه‌نویسی تاکید دارم.

نگاه به آینده من به 2 بخش تقسیم می‌شود:

در پروژه‌ی 6 تصمیم دارم میانگین ترازم 6000 شود. در 5 درس پیشرفت کنم و به چند از ده 4.5 برسم.

 در نوروز تصمیم دارم در درس‌های شیمی و دینی پایه به تسلط برسم و نسبت به آزمون‌های مشابه نیم‌سال اول حدود 400 نمره‌ی ترازی افزایش پیدا کنم.

......................................................

علیرضا حسنی میانگین تراز 5539 با 300 نمره افزایش تراز:

فیلم و اسلاید های ارائه علیرضا حسنی را اینجا ببینید


ترازم را از ابتدای امسال بررسی کردم و توانستم رشد کنم. آزمون‌ اول تابستان تراز 5200 را کسب کردم و به 5566 رسیدم (میانگین ترازم در ایام تابستان 5293) شد و در آزمون تعیین سطح تابستان 200 نمره ترازی افزایش داشتم و میانگین ترازم به 5474 رسید. در پروژه‌ی اول 200 نمره‌ی ترازی افزایش داشتم و در پروژه‌ی دوم 300 نمره و در پروژه‌ی سوم 350 نمره و در پروژه‌ی چهارم، 300 نمره ترازی افزایش داشتم.

من نقاط قوتم را مشخص کردم که عبارتند از: شیمی و گسسته و هندسه با نمره‌ی 20 و دو درس حسابان و شیمی.

در مقایسه با امتحان ترم سال قبل در درس حسابان، 1 نمره و در درس شیمی 2 نمره افزایش داشتم.

 نقاط قوت پایدار من فیزیک پیش و شیمی پیش بود و در دو درس هندسه تحلیلی و ریاضیات گسسته توانستم پیشرفت داشته باشم.

 به نظر من مهمترین عامل پیشرفتم افزایش ساعت مطالعه‌ی من بود.

راهکارهای جلسه‌ی 3 نفره هم که برایم مفید بودند عبارتند از:

ایجاد تعادل بین دروس اختصاصی و عمومی

توجه به کتاب خودآموزی که فکر می‌کنم سبب این افزایش شد.

مراجعه به سایت و صفحه شخصی‌ام. من صحبت‌های آقای قلم‌چی را بعد هر آزمون در سایت مطالعه می‌کردم.

هدف‌گذاری من به شرح زیر است:

برای پروژه‌ی 5 تلاش دارم افزایش ترازم را ادامه دهم و به تراز 6100 برسم. برای پروژه‌ی 6 تصمیم دارم چند از ده اختصاصی‌هایم را از 3.6 به 5 از ده و چند از ده‌ عمومی‌هایم را از 2.6 به 4 برسانم.

برنامه‌ی من این است که در نوروز، ساعت مطالعه‌ام را تا 60 ساعت در هفته برسانم و بدون حواشی و با تمرکز بالا در عید درس بخوانم.

کاظم قلم‌چی: ایشان مهمترین عامل موفقیت خودشان را افزایش ساعت مطالعه دانستند و به اهمیت سخت‌کوشی تاکید کرده‌اند. این‌که من باهوش هستم دلیل موفقیت هیچ کس نیست. نفر اول هم همین نکته را بیان کردند که تلاش دارند ساعت مطالعه‌ی خودشان را افزایش دهند. نکته‌ی دوم این‌که در ارائه‌ی دوم بارز بود این است که هدف‌گذاری خودشان را براساس چنداز ده رعایت کرده‌اند و برای افزایش آن واقع‌بینانه هدف‌گذاری کرده اند.

بهترین خودتان باشید و این دوستان بهترین خودشان شدند.

هم‌چنین این‌که این دانش‌آموزان فاضلانه به کسی رهنمود نمی‌دهند و ما از پشتیبان‌های ویژه هم می‌خواهیم نظر خودشان را به کسی تحمیل نکنند. دیگر این‌که این دانش‌آموزان به مشاوره‌های دیگران گوش داده‌اند ولی خودشان هم نظرات خودشان را داشته‌اند و خوباوری داشته اند. ایشان هم مدیریت پشتیبان را پذیرفته و به صحبت های پشتیبان و مشاورشان توجه کرده اند و هم روحیه ی قدرشناسی داشته اند و هم روحیه‌ی نصیحت‌پذیری. زینب پیمانی رتبه 1 سال 84 در رشته‌ی تجربی می کفت من نصیحت پذیر هستم در بیمارستان هم حتی اگر خدمه ی بیمارستان هم به من توصیه‌ای کند به آن توجه می کنم.

......................................................

سجاد بابایی معاون آموزشی مدرسه‌ی سرای دانش سیدخندان: تک‌تک دانش‌آموزان مدرسه‌ی سرای دانش سیدخندان نمونه‌های خودشان را ارائه داده‌اند و این دو دانش‌آموز از بین 60 نفر انتخاب شده اند. ما برای نیم‌سال دوم برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم که به شرح زیر است:

 در بهمن و اسفند تعیین وضعیت منابع را در اولویت قرار داده‌ایم. هم‌چنین توجه ویژه خواهیم داشت به بازیابی اطلاعات و مشاوره‌ی تخصصی دانش‌آموزان و در پایان اسفند، امتحانات میان‌ترم را خواهیم داشت.

در نوروز،‌ حل کتاب‌های نوروز و در اردیبهشت‌ماه جلسات 3 نفره را خواهیم داشت. برای امتحانات پایانی هم به روش 3 روز یک‌بار جمع‌بندی خواهیم کرد و همایش دبیران را در روزهای پنج‌شنبه خواهیم داشت.

بازیابی اطلاعات و برتری آن بر بازخوانی

کاظم قلم‌چی: امسال درباره‌ی بازیابی اطلاعات نکات زیادی بیان نکرده‌ام. اکثر شما بازخوانی می‌کنید ولی بازیابی بر بازخوانی برتری دارد. بازیابی در مقابل بازخوانی[1] است. در این گفتگو به دفتر بازیابی اطلاعات اشاره شد، دانش‌آموزان مدارس سرای دانش دفتری به نام "دفتر بازیابی اطلاعات" دارند که بعد از هر تدریس دبیر در کار در کلاس، هر آن‌چه از کلاس قبلی را یاد گرفته‌اند را یادداشت می‌کنند.

بازیابی یعنی این‌که اول امتحان دهید بعد درس بخوانید. این گرایش در کتاب make it stick مطرح شده است. این کتاب تحولی در دنیای آموزش ایجاد کرده است و هر کسی که در حیطه‌ی آموزش کتاب می‌نویسد به این کتاب اشاره می‌کند. در این کتاب بر بازیابی در مقابل بازخوانی و این‌که اول از خودتان امتحان مختصری بگیرید و بعد درس بخوانید و دیگر این که وقتی مطلبی را سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید، تاکید شده است. به نسبت طلایی بازیابی اطلاعات به بازخوانی در این کتاب اشاره شده است و این نسبت حدودا باید 70 درصد بازیابی در مقابل 30 درصد دوباره‌خوانی باشد. این نسبت، میانگین جهانی وضعیت مطلوب امتحان دادن است. بهترین روش بازیابی هم امتحان دادن است. روش و توصیه‌ی من این است هر بار درس خواندن را با امتحان دادن آغاز کنید. کسانی که هنگام ارائه نت برنمی‌دارند اما بعد از ارائه بلافاصله سعی در بازیابی اطلاعاتی که دریافت کردند می‌کنند موفق‌تر هستند.

در مشاوره‌ی تخصصی نیز که در مدارس سرای دانش انجام می‌شود دانش‌اموزان بعد از نهار به صورت انفرادی به دبیران خود مراجعه می‌کنند و مسائل خودشان را با دبیران خود در میان می‌گذارند.

......................................................

ارائه‌ی مادر (زهرا برقراری) دو نفر از دانش‌آموزان در مورد یکی از فرزندانشان (نام دانش‌آموزان: فائزه و هانیه ساعی یکتا):

عنوان: جبران خواهید کرد و پیشرفت خواهید کرد اما اگر برنامه ریزی کنید.

من بعد از هر جلسه‌ی برترها، مطالب و برگه‌هایی که در این جلسات مطرح می‌شود را به منزل می‌برم و از آن‌ها استفاده می‌کنم. راهکارهای دخترم عبارتند از:

توجه به کتاب درسی و سعی در حفظ و تثبیت نقاط مثبت.

شناخت نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن‌ها.

سعی در اصلاح برخی از روش‌های مطالعه و انعطاف داشتن در مورد آن‌ها و جرات داشتن در تغییر روش‌هایی که بازده مطلوبی نداشته‌اند.

کاظم قلم‌چی: این‌که به این جمله اشاره کرده‌اند که جرات تغییر روش‌های ناموفق را داشته باشید بسیار عالی است و به این نکته توجه کنید که هفته‌ی آخر و روز کنکور هیچ روشی را تغییر ندهید  اما از الان تا ماه آخر فرصت دارید تا اگر می‌خواهید روش‌هایتان را تغییر دهید.

منابع تست را در صورت ضعف داشتن در مشاوره با پشتیبان تغییر می‌دهند.

سعی می‌کنند تسلط نسبی بر برنامه‌ی راهبردی داشته باشند.

شناخت ایستگاه‌های جبرانی و جمع‌بندی از نقاط مثبت فرزندم است.

داشتن برنامه‌ی شخصی و تطبیقی برای دو هفته، از دیگر کارهایی است که فرزندم انجام می‌دهد.

کاظم قلم‌چی: دانش‌آموزان روش‌هایی دارند که بی‌شک بهترین روش برای آن‌هاست. می‌توانید روش‌های مطلوب خودتان را به درس‌های چالشی هم تعمیم دهید و در حالتی که این روش مطلوب نبود از کلکسیون‌ روش‌های برترها در سایت کانون استفاده کنید. هر کسی باید اصالت خودش را حفظ کند.

استفاده از تجربیات رتبه‌های برتر.

5 ساعت دقیق روزانه درس می‌خواند.

تقسیم دروس پایه و پیش برای مطالعه به صورت روزانه.

عدم غیبت در آزمون‌ها و جلسات برترها.

حفظ و پایدار نگه داشتن مطالعه‌ی دو درس فیزیک و دینی. چون به فیزیک خیلی علاقه دارد و مطالعه‌ی آن باید متعادل باشد و سخت بودن مطالعه‌ی دینی برای او، ممکن است سبب شود زیاد به مطالعه‌ی این درس رغبت نشان ندهد ولی مطالعه‌ی آن را به صورت متعادل رعایت می‌کند.

دخترم کتاب‌های سه‌سطحی را نیاز داشت که با پاسخ به سوالات دام‌دار از سایت کانون آن‌ها را جایزه گرفته است و از آن‌ها استفاده می‌کند.

تجزیه و تحلیل آزمون‌ها و نکات جلسات برترها به همراه خانواده

فرزندانم برنامه‌ی شخصی دارند و آن را به دیوار اتاقشان نصب کرده اند و صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی‌شان را هم پر می‌کنند.

من معتقدم یک مجموعه در خانواده سبب موفقیت یک نفر می‌شوند و موفقیت تنها نتیجه‌ی تلاش یک شخص نیست.

کاظم قلم‌چی: با توجه به این‌که در قرن‌های اخیر آموزش فردی شده است، نقش آموزشی پدر و مادر اگر بیش از معلم‌ها نباشد کمتر نیست .

توصیه‌ی من به مادران دیگر این است که دنبال راه‌کار باشید ولی فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید.

 در آغاز نیم‌سال دوم سعی کنید ذهنتان را بسیار شفاف و واضح کنید.

......................................................

کوشا جافریان رشته‌ی ریاضی با میانگین تراز تقریبا 8029:

فیلم و اسلاید های ارائه کوشا جافریان را اینجا ببینید


عوامل کلی موفقیت‌ام را در ابتدا بیان می‌کنم.

اصلی‌ترین دلیل موفقیت خودم را در علاقه‌ی بالا و با انگیزه درس خواندن خودم می‌دانم.

 دومین علت را برنامه‌ریزی برای موفقیت می‌دانم. من یک برنامه‌ی کاملا منظم داشتم و من برنامه‌ام را دقیق اجرا می‌کنم.

 نکته‌ی بعدی این است که من روش‌های موفقیتم را به صورت شفاف و دقیق می‌دانم. در شیوه‌ی درس‌خواندنم من از بازیابی به جای بازخوانی خیلی استفاده می‌کنم و با زدن چند تست بعد از مدرسه، اول سعی می‌کنم خودم را ارزیابی کنم و تشخیص بدهم کدام بخش‌ها را کامل متوجه شده‌ام و کدام بخش‌ها را نیاز به بازخوانی دارم.

نکته‌ی چهارم بررسی نتایج است. با بررسی نتایج، من درس‌های نقاط قوت و ضعف خودم را پیدا می‌کنم و سعی می‌کنم نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنم. پیشرفت کردن در درس‌هایی که خیلی ضعیف نیستیم خیلی راحت‌تر است چون مثلا در درسی که همیشه 9 از 10 هستیم حفظ شرایط سخت‌تر است از افزایش چند از ده درسی که خیلی در آن پایین هستیم. 5 از ده را به 7 از ده رساندن خیلی نتیجه‌ی بیشتری دارد.

عامل بعدی این است که عادت به کار در شرایط سخت دارم. من هم مدرسه را جدی می‌گیریم و هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم. من فقط یک غیبت در آزمون‌ها داشتم و با این‌که مدرسه‌ی ما جمعه‌ها برنامه‌هایی دارد و شرکت در آزمون‌ها برایم ساده نیست، در آزمون‌ها بعد از مدرسه شرکت می‌کنم و در برخی از جمعه‌ها در شرایط بسیار پرسروصدا آزمون می‌دهم. اما مهم این است که من عادت کرده‌ام به تمرکز کردن در شرایط دشوار و سعی می‌کنم بسیار به اطرافم حساسیت به خرج ندهم و در همین شرایط هم نتیجه می‌گیرم.

آخرین عامل موفقیت من این است که این کارها را به صورت مداوم تکرار می‌کنم.

ادبیات فارسی

در ادبیات فارسی، وقتی به کانون آمدم قوی نبودم من سعی کردم بیشتر تست‌ها را در قالب موضوعی درست پاسخ دهم؛ یعنی تلاش بر این داشتم که اصلا پاسخ اشتباه نداشته باشم. سعی کردم تست‌های لغت و تاریخ ادبیات را از دست ندهم. در درس زبان فارسی به این نتیجه رسیدم که بیشتر مشابه دروس اختصاصی است و باید تمرین کرد و به مرور مداوم زبان فارسی با تست زدن پرداختم.

عربی

در این درس به مطالعه‌ی کامل نکات مربوط به تست‌های ترجمه و درک مطلب پرداختم و با زدن تست آن‌ها را مرور کردم. فراگیری قواعد با حل تست موضوعی بر مبنای برنامه‌ی آزمون‌ها اقدام بعدی من بود.

دینی

در درس دینی بیشتر تست زدم. در این درس فقط کتاب خواندن کمک نمی‌کند و ابتدا فکر می‌کردم فقط باید مطالب را حفظ کرد ولی نتیجه نمی‌گرفتم.

زبان

در زبان چون زیاد ترجمه انجام داده‌ام قوی هستم و همیشه بالاتر از 8 از 10 پاسخ می‌دهم ولی از این درس هیچ‌وقت غافل نشده ام. در کنکور هم چون کلوز تست و درک مطلب آن مهم است بیشتر روی این قسمت‌ها تمرکز می‌کنم.

ریاضی

من چون المپیاد ریاضی بودم در درس ریاضی قوی بودم و هیچ‌وقت از یک درسی که قوی هم هستم غافل نمی‌شوم. بیشتر تمرکزم را روی دیفرانسیل گذاشته ام. در گسسته تمرکز من بیشتر بر سرعت بوده. 95 درصد زمان مطالعه‌ی ریاضی را به حل تست اختصاص می‌دهم. در گسسته و هندسه‌ی پایه که نقاط قوت پایدار من هستند هم غافل نمی‌شوم در هندسه‌ی تحلیلی بیشتر تست می‌زنم.

فیزیک

درس فیزیک درسی است که در کنکور، ریاضی‌ها در آن درصد بیشتری کسب می‌کنند من در این درس به حل تست‌های فراوان پرداخته‌ام و در این درس وقتی یک رابطه‌ی اصلی را می‌نویسند رابطه‌های فرعی زیادی از آن استخراج می‌شود و من فرمول‌های زیادی حفظ نمی‌کنم و فقط کلی‌ها را یاد می‌گیرم و بر درک مفهومی تاکید دارم.

شیمی

در شیمی ابتدا خیلی برایم سخت بود سوالات را پاسخ دهم و فکر می‌کردم غیرممکن است بتوانم بیش از 60 درصد کسب کنم. برنامه‌ریزی دقیقی برای این درس انجام دادم و برای آن زمان ویژه صرف کردم و در نهایت توانستم نتیجه بگیرم. من هر شب 1 ساعت شیمی می‌خواندم و با این‌که محاسبات شیمی خیلی سخت شده است سعی می‌کردم تست ها را حتی در 45 ثانیه پاسخ دهم. تست‌های حفظی‌ شیمی را هرگز از دست نمی‌دهم. الان شیمی، با یک ماه تمرکز بیشتر، بالاترین درصد و تراز را برایم سبب شده است و هنگام آزمون نه تنها ترس از شیمی ندارم بلکه اگر سر جلسه‌ی آزمون، قادر به پاسخ دادن برخی از سوالات ریاضی و فیزیک نباشم، برای روحیه گرفتن شیمی می‌زنم.

حتی می‌توانیم درس ضعیف خودمان را به قوی‌ترین درس خودمان تبدیل کنیم.

پدر کوشا جافریان: من یک پسر بزرگ‌تر دارم که هر دو دانش‌اموز علامه حلی و هر دو المپیادی بودند و هر دو کنکور دادند. خانواده‌ی ما به آزمون‌های کانون باور دارد و هر دو فرزندم را ثبت‌نام کردیم و از کانون برای کار بزرگی که انجام داده‌اند تشکر می‌کنیم.

فرزند بزرگ‌ترم با این‌که در مدرسه‌ی خودشان جزو میانه‌ها بود رتبه‌ی بسیار بالاتری نسبت به دوستان هم‌مدرسه‌اش کسب کرد. ما در منزل بسیار گفتگو می‌کنیم. کوشا برنامه می‌ریزد و بعد طبق آن عمل می‌کند. بعد از این جلسات ما مطالب صوتی شما را دوباره گوش می‌دهیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم. کار شما در کانون به مرور در حال رشد است و این‌که این مجموعه وقف عام شده است یعنی این مجموعه برای فرزندان مردم بهترین‌ها را خواسته است.مطالب این جلسات می‌تواند درس‌هایی برای زندگی نیز باشد.

......................................................

بعد از این جلسه، شما هم یک پاورپوینت با همین مدل تهیه کنید و هر کسی هم وضعیت خودش را بررسی کند و برگه‌های بازیابی را نیز بنویسید.

[1] Retrieval vs. Rereading

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب