نوروز 96

تاثیر تکنیک زمان‌های نقصانی برای رتبه‌های برتر

مقاله‌ی زیر، پاسخ برترهاست به سوال زیر: از چه زمانی از تکنیک زمان‌های نقصانی استفاده کردید؟ چه تاثیری برای شما داشت؟



تکنیک زمان‌های نقصانی چیست؟ زمان‌های نقصانی را می‌توان هم برای دروس عمومی و هم دروس اختصاصی به کار برد. در این روش زمان پاسخ‌دهی به هر درس را به یک زمان کمتر و رند تبدیل می‌کنید و بخشی از زمان هر درس را ذخیره می‌کنید. در عین حال با اجرای روش ضربدر و منها در حین آزمون مشخص می‌کنید که در زمان ذخیره شده سراغ کدام سوالات بازخواهید گشت؟ این تکنیک برای دروس عمومی به شرح زیر است:

طی سال های اخیر همواره 18 دقیقه زمان برای ادبیات و 20 دقیقه زمان برای عربی و17 دقیقه برای دین و زندگی و 20 دقیقه برای زبان در نظر گرفته شده است. زمان نقصانی یعنی از هر کدام از این زمان ها دقایقی را کم کنید تا هر کدام 15 دقیقه شوند و در مجموع، 15 دقیقه ذخیره شود. در واقع باید در این 15 دقیقه ها تمام سوال هایی را که بلد بودید را پاسخ داده باشید و 15 دقیقه اضافی نیز داشته باشید. حسن این روش در سادگی آن است. 15 دقیقه چون عدد رندی است، راحت تر می توانید این 15 دقیقه‌ها را مدیریت کنید.

اجرای تکنیک زمان های نقصانی به همراه تکنیک ضربدر و منها باید صورت بگیرد. اگر تکنیک زمان های نقصانی را اجرا کرده باشیم ولی همه سوال ها را ندیده باشیم اشتباه است. مثلا اگر دانش آموزی سوال ها را طبق زمان های نقصانی پاسخ داده باشد و به محض رسیدن به زمان 15 دقیقه سراغ درس دیگر برود بدون این که تمام سوالات را دیده باشد اشتباه است. به جای خواندن تمام سوالات مثلا از 20 سوال، 17 سوال را خوانده باشد. با توجه به این که این تکنیک و روش ضربدر و منها باید در کنار هم اجرا شوند، در مقاله‌ی قبلی در زمینه‌ی مدیریت زمان، نظر برترها در مورد تاثیر تکنیک ضربدر و منها برای برترها بیان شد که می‌توانید آن را در سایت کانون بخوانید.

مقاله‌ی زیر، پاسخ برترهاست به سوال زیر:

از چه زمانی از تکنیک زمان‌های نقصانی استفاده کردید؟ چه تاثیری برای شما داشت؟

سارا همتی رتبه‌ی 1 کشوری تجربی (3 سال کانونی): از اولین آزمون‌ها این تکنیک را اجرا می‌کردم.

کیانا تدبیر رتبه‌ی 2 کشوری تجربی (6 سال کانونی): در سال سوم و چهارم از این روش استفاده کردم. با اجرای این روش، آرامش من بیشتر شد

فائزه قائم‌دوست رتبه‌ی 3 کشوری تجربی (4 سال کانونی): به طور جدی از سال چهارم این روش را اجرا کردم (سال‌های پایه هم استفاده می‌کردم اما جدی نبود و طبق برنامه‌ی خودم بود.) باعث شد تا به راحتی بتوانم سر جلسه‌ی کنکور خودم را مدیریت کنم.

گلنار حسن‌زاده رتبه‌ی 3 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از اردیبهشت این روش را اجرا کردم. در دروس عمومی بسیار کمکم کرد.

صبا فکروند رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 1 تجربی (3 سال کانونی): از همان ابتدا از این تکنیک استفاده می‌کردم و به مرور توانستم زمان بیشتری را ذخیره کنم و وقت کافی برای مرور سوالات داشته باشم.

کیمیا محمدی رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی):  از عید به بعد از این روش استفاده کردم و باعث پیشرفت من شد.

محمدرضا وطن‌خواه رتبه‌ی 8 منطقه 1 تجربی (2 سال کانونی): حدود فروردین به بعد این روش را اجرا کردم و در آزمون‌هایی که از آن استفاده کردم یا سرجلسه‌ی کنکور زیاد برایم مفید بود.

شکیبا دهقانی رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): برای اختصاصی‌ها مفید بود.

معین علا رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 2 تجربی و 8 کشوری (6 سال کانونی): به کنترل زمان کمک می‌کرد.

میثم فرج‌پورنیری رتبه‌ی 6 منطقه 2 و رتبه‌ی 9 کشوری تجربی (1 سال کانونی): در ماه آخر از این تکنیک استفاده کردم. مدیریت زمان به من کمک زیادی کرد و وضعیت من را دگرگون کرد.

غزاله خیری رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 2 تجربی (2 سال کانونی): بعد از عید. سرعت و دقت مرا در سوالات بالا برد.

مهدی برخوری رتبه‌ی 3 منطقه‌ی 3 تجربی (3 سال کانونی): در کمتر شدن آسیب ناشی از کمبود زمان در آزمون‌های جامع موثر بود.

مازیار عسگری‌راد رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 3 تجربی (2 سال کانونی): از دوران جمع‌بندی شروع کردم به استفاده از این روش و بیشتر به آرامش من سر آزمون کمک می‌کرد.

سیدفرزین حسینی رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 3 تجربی (3 سال کانونی): حدود سال سوم شروع کردم به استفاده از این روش. این روش سبب شد حسرت کمتری برای سوالات نزده بخورم.

محمدامین خادم بشیری رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 تجربی (8 سال کانونی): با اجرای این روش، زمان برای بازگشت داشتم.

مهسا جهان‌بخش رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 3 تجربی (4 سال کانونی): در آزمون‌های جامع استفاده کردم و درصدهایم بیشتر شد.

مهین بناوند رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 3 تجربی (7 سال کانونی): از اسفند. سبب ایجاد تعادل در درصد اختصاصی‌ها و عمومی‌هایم شد.

فاطمه خبری رتبه‌ی 9 منطقه‌ی 3 تجربی (2 سال کانونی): از بعد از عید به طور کامل این روش را اجرا کردم و حسن آن، کم نیاوردن زمان بود.

محمد اسلامی مهرجردی رتبه‌ی 3 ایثارگران تجربی (6 سال کانونی): از بهمن‌ماه. باعث می‌شد تا سرجلسه‌ دچار سردرگمی نشوم.

نوشا سمیعی‌فر رتبه‌ی 151 منطقه‌ی 1 تجربی (3 سال کانونی): تقریبا از خرداد 93 که شروع به حل سوالات کنکور کردم این تکنیک را کامل اجرا کردم. در سال فارغ التحصیلی‌ام هم که کاملا با آن آشنا بودم از اول سال کامل آن را رعایت می‌کردم. در جلسه‌ی کنکور هم کامل توانستم با آرامش آن را اجرا کنم و باعث شد اضطرابی در جلسه برای زمان نداشته باشم.

مهسا تهامی رتبه‌ی 196 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): در زمان جمع‌بندی شروع به استفاده از این روش کردم و باعث شد که بعد از آزمون احساس پشیمانی‌ام از ندیدن کامل سوالات کمتر شود و مخصوصا در کنکور برایم بسیار موثر بود.

نیکا ملکی رتبه‌ی 269 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): من تقریبا همیشه از این روش استفاده می‌کردم ولی بعد از عید که آزمون‌های جامع را بیشتر کار می‌کردم این روش برایم پررنگ‌تر شد.

زهرا سورانی رتبه‌ی 286 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از عید استفاده از این روش را آغاز کردم.

رهام بصیر رتبه‌ی 290 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از عید این روش را اجرا کردم.

مهران میرزایی رتبه‌ی 609 منطقه‌ی 1 تجربی (3 سال کانونی): در دو ماه آخر برای جمع‌بندی و آزمون‌ دادن در خانه از آن استفاده کردم و به ویژه برای دروس عمومی بسیار عالی بود.

محمد ملکی رتبه‌ی 329 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): بعد از عید آغاز به استفاده از این روش کردم. این تکنیک کمک بسیاری در ذخیره‌ی زمان داشت.

پرنیان فتحی رتبه‌ی 342 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از بعد از عید.

مائده صلح‌جو رتبه‌ی 359 منطقه‌ 1 تجربی (1 سال کانونی): در آزمون‌های شبیه کنکور سراسری همه را رعایت کردم.

فائزه افشار رتبه‌ی 425 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): از عید، بخصوص در عمومی‌ها و در دروسی مانند ادبیات که زمان کم می‌آوردم سبب شد به راحتی پیشرفت کنم و زمان هم اضافه بیاورم.

سهیلا حسین‌زاده رتبه‌ی 523 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از بهمن‌ماه اجرا کردم و درصدهایم افزایش یافت.

سمیرا شیرزاد رتبه‌ی 572 تجربی: از تکنیک نقصانی استفاده می‌کردم و تمرین این تکنیک‌ها در زمان حل تست‌های شبیه‌سازی کنکور به حفظ زمان در کنکور به من کمک کرد.

متینه‌سادات میری رتبه‌ی 638 منطقه 1 تجربی (4 سال کانونی) از سال سوم از این روش استفاده کردم و باعث تسلط بیشتر من شد و در سال کنکور دیگر مشکلی نداشتم و می‌توانستم وقتم را به خوبی مدیریت کنم.

کسری پیامی رتبه‌ی 710 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از دی به بعد و باعث شد که در آزمون‌ها و در کنکور، برای عمومی‌ها تقریبا 10 یا 15 دقیقه و برای اختصاصی‌ها حدود 20 تا 40 دقیقه وقت اضافی بیاورم.

نیلوفر شرفی رتبه‌ی 838 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): در زمان آزمون‌های سه روز یک‌بار باعث شد سوالات آسان همه آزمون را زده باشم.

سروش حمزه رتبه‌ی 950 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): معمولا از تکنیک زمان‌های نقصانی در آزمون‌های آخر استفاده می‌کردم و باعث شد که در آزمون نهایی (کنکور) هم بتوانم به خوبی از آن استفاده کنم.

غزال صالحی رتبه‌‌ی 974 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): از ابتدای سال سوم از این روش استفاده کردم.

عباس آسکانیرتبه‌ی 2 منطقه‌ی 3 ریاضی (3 سال کانونی): از سال سوم به بعد به من کمک می‌کرد تا تمام سوالات را حداقل یک‌دور بخوانم و آن‌هایی را که بلد هستم را پاسخ دهم.

مائده آشفته رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 رشته‌ی ریاضی (3 سال کانونی): در جمع‌بندی‌ها خیلی از این روش بهره بردم. این تکنیک با تکمیل ضربدرو منها به من اطمینان می‌داد که زمانی مناسب برای بازگشت در اختیار خواهم داشت بنابراین با اطمینان از سوالات وقت‌گیر می‌گذشتم.

زهرا یوسفی رتبه‌ی 376 منطقه‌ی 1 ریاضی (5 سال کانونی): در روش سه‌روز یک‌بار در دوران جمع‌بندی از لحاظ مدیریت زمان موثر بود.

هلیا جلالی رتبه‌ی 424 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): از بعد از نوروز استفاده کردم که باعث مدیریت بهتر زمان و کمتر شدن اضطرابم شد.

سینا رنج‌کش‌زاده رتبه‌ی 8 کشوری ریاضی و 4 منطقه‌ی 2 (2 سال کانونی): یک ماه مانده به کنکور از آن استفاده کردم و در مدیریت زمان آزمون‌ها به من کمک کرد.

سینا جمال‌زادگان رتبه‌ی 420 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): از بعد از عید

علیرضا معماریان رتبه‌ی 369 منطقه‌ی 1 ریاضی (3 سال کانونی): از بعد ترم 1 استفاده کردم و باعث موفقیت من شد.

نیلوفر طریقت رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): در دوران جمع‌بندی. دیگر وقت کم نمی‌آوردم.

محمدجواد کریمی رتبه‌ی 100 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): از نوروز به بعد

روژان فیروزنیا رتبه‌ی 826 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): 2آزمون مانده به عید. به شدت سر کنکور کمکم کرد که نگران زمان نبودم و این‌که همه‌ی سوالات را دیده بودم سر کنکور به من آرامش می‌داد.

زهرا دهقانیان رتبه‌ی 360 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): از ابتدای مهر به صورت کامل آشنا شدم و از همان موقع به کار گرفتم.

فاطمه اخوان رتبه‌ی 193 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): از اوایل سال چهارم خیلی به آرامشم در آزمون کمک کرد.

نیکی محمودزاده رتبه‌ی 84 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی):از آزمون‌های بهمن از این روش استفاده کردم. از سوالات وقت‌گیر زودتر می‌گذشتم و هول نمی‌شدم و وقت کم نمی‌آوردم.

علی رمضانی رتبه‌ی 288 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): در آزمون‌های جمع‌بندی این روش را اجرا کردم، می‌توانم بگویم اگر از این روش استفاده نمی‌کردم رتبه‌ام این نبود.

مصطفی جدیدی رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 ریاضی (1 سال کانونی): در آزمون جامع آن را به کار می‌بردم. با این کار دغدغه‌ی وقت کم آوردن نداشتم.

محمد مبارکی رتبه‌ی 3 منطقه‌ی 3 ریاضی (3 سال کانونی): از عید. باعث می‌شد وقت کم نیاورم و با یک روش مشخص به سوالات پاسخ دهم.

مهرناز میرزایی رتبه‌ی 988 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): از نیم‌ترم دوم استفاده کردم و سبب کاهش استرس من شد.

سعید اکبری رتبه‌ی 390 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): از اردیبهشت‌ماه استفاده کردم. در کنکور واقعا به من کمک کرد!

آرش تاجیک رتبه‌ی 61 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): از ابتدای سال پیش این روش را اجرا کردم- داشتن مسیر مشخص برای آزمون‌ها نتیجه‌ی این روش بود.

هلیا مهران‌نژاد رتبه‌ی 267 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): برای آزمون‌های جامع از این تکنیک استفاده کردم و بسیار مفید بود حتی در کنکور نیز همین روش را به‌کار بردم.

حسین صیادعبدی رتبه‌ی 2 منطقه‌ی 3 انسانی (2 سال کانونی): از بهمن‌ماه برای دروس عمومی اجرا کردم. در کنار تست‌شناسی و ضربدر و منها باعث می‌شد که برای مباحث وقت‌گیر (درک مطلب یا ریدینگ) وقت کم نیاورم و به آن‌ها پاسخ بدهم.

الهه خضری رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 2 انسانی (3 سال کانونی): از تابستان از این روش استفاده کردم.

شهلا شوقی رتبه‌ی 6 ایثارگران انسانی (3 سال کانونی): بعد از عید اجرا کردم و جلوگیری از کمبود زمان در آزمون‌ها شد.

سیمین میرابراهیمی رتبه‌ی 7 ایثارگران انسانی (1 سال کانونی): تاثیر این روش برایم بهینه‌سازی وقت در کنکور بود.

صدف وفا رتبه‌ی 8 کشوری و 5 منطقه 1 انسانی (1 سال کانونی): از پائیز. سبب شد در کنکور یک ساعت برای اختصاصی‌ها و یک ربع برای عمومی‌ها زمان اضافه بیاورم.

الهه شرافتی رتبه‌ی 1 شاهد انسانی (3 سال کانونی): از سال چهارم، باعث افزایش درصدهایم شد.

فاطمه اسدی رتبه‌ی 3 منطقه‌ی 3 انسانی (3 سال کانونی): در دوران جمع‌بندی به صورت جدی از این تکنکیک استفاده می‌کردم و خیلی مفید بود و باعث شد با آرامش خاطر سوالاتی را که بلدم در مرحله‌ی اول جواب بدهم.

سیدمحمدامین حسینی رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 2 انسانی (1 سال کانونی): از بهار. در دروس عمومی دیگر نگرانی‌ای برای زمان نداشتم.

آرزو آئینه‌وند رتبه‌ی 154 منطقه‌ی 1 انسانی (1 سال کانونی): از شروع مهرماه به محض این‌که با آن آشنا شدم.

محمدمهدی جلادتی رتبه‌ی 4 ایثارگران انسانی (1 سال کانونی): متاسفانه ماه آخر. اما در همین مدت کم هم تاثیر فوق‌العاده‌ای بر من داشت.

سمن اخگری رتبه‌ی 497 منطقه‌ی 1 انسانی (3 سال کانونی): در زمان جمع‌بندی و آزمون‌های 3 روز یک‌بار تکنیک زمان‌های نقصانی ر ا شروع کردم که باعث شد یک ربع در دروس عمومی و نیم‌ساعت در دروس اختصاصی اضافه بیاورم و صرف سوالاتی کنم که کنار آن‌ها ضربدر زده بودم.

نیلوفر هوشمند رتبه‌ی 448 منطقه‌ی 1 انسانی (1 سال کانونی): از اردیبهشت‌ماه به بعد از این تکنیک به وسیله‌ی تکنیک ضربدر و منها بهتر استفاده کردم؛ البته از آزمون‌های اول سال با این تکنیک آشنا بودم.

پریسا فلاحت‌گر رتبه‌ی 820 منطقه‌ی 1 انسانی (2 سال کانونی): نیم‌سال دوم این روش را اجرا کردم.

مهتا عباسپور رتبه‌ی 10 ایثارگران انسانی: از زمانی که فهمیدم هم‌چین روشی وجود دارد و خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند منم اجرا کردم.

علی بندرچی رتبه‌ی 237 منطقه‌ی 1 زبان (2 سال کانونی): در تمامی آزمون‌ها این روش را اجرا کردم و به افزایش سرعت عمل من کمک کرد.

سنا اکرمی رتبه‌ی 341 منطقه‌ی 1 زبان (1 سال کانونی): از آذرماه این روش را اجرا کردم. بسیار مفید بود به صورتی‌که من در جلسه‌ی کنکور اصلا کمبود زمان نداشتم و همه‌ی زمان‌بندی‌هایم برنامه‌ریزی شده شود.

مهداد کرباسی رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 1زبان (1 سال کانونی): بعد از عید. فاکتور سختی یا دشواری را که منجر به اضطراب می‌شد از بین می‌برد.

سیده کیمیا مصطفوی رتبه‌ی 455 منطقه‌ی 1 زبان (4 سال کانونی): از اولین آزمون به من کمک می‌کرد روی یک درس نمانم و وقت برای همه‌ی درس‌ها داشته باشم.

مهلا محمودی رتبه‌ی 185 زبان منطقه‌ی 1 (3 سال کانونی): از سال اول دبیرستان این روش را اجرا می‌کردم، در این روش زمان را صرفه‌جویی می‌کنیم و بعد روی تست‌های ضربدر زده شده صرف می‌کنیم.

علی‌رضا طباطبایی رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 هنر (1 سال کانونی): بعد از عید و زمان دوران جمع‌بندی. برای پاسخ‌گویی به درک مطلب عربی و ریدینگ انگلیسی به من کمک کرد.

فاتح عیسی‌زاده رتبه‌ِ 5 منطقه‌ی 3 هنر (1 سال کانونی): از دوران جمع‌بندی به بعد فرصت مطالعه‌ی دوباره‌ی تست‌ها و زدن آن‌ها را به من می‌داد.

پریا منصوری رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 2 هنر (1 سال کانونی): یک ماه آخر. منجر به کاهش استرس من شد.

نادیا خشتی رتبه‌ی 141 منطقه‌ی 1 هنر (1 سال کانونی): از بعد از عید. تا قبل از آن برای سوالات عمومی وقت کم می‌آوردم ولی بعد از آن دیگر این مشکل به وجود نیامد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی