گفت‌و‌گو با کانونی‌ترین‌ها:سامان نصیری ،6 سال دانش آموز کانون

سامان نصیری از دانش‌آموزان کلاس هفتم مدرسه تیزهوشان شهر رشت است. او از دوستان قدیمی کانون است و امسال ششمین سالی است که با کانون همراه شده است.



سامان نصیری از دانش‌آموزان کلاس هفتم مدرسه تیزهوشان شهر رشت است. او از دوستان قدیمی کانون است و امسال ششمین سالی است که با کانون همراه شده است. پدر سامان دارای مدرک دکترا و عضو هیئت علمی دانشگاه و مادرش کارشناسی ارشد رشته پرستاری است. برادر سامان نیز دانش‌آموز سال دوم تجربی و برای هفتمین سال متوالی دانش‌آموز کانون است.


گفت‌و‌گو با کانونی‌ترین‌ها:سامان نصیری ،6 سال  دانش آموز کانون


چگونه با کانون آشنا شدی؟

برادر بزرگ‌تر من در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و موفق بود. من نیز از تجربه برادرم استفاده کردم و از کلاس دوم دبستان در آزمون‌ها شرکت کردم.


از اینکه چند سال متوالی در آزمون شرکت کرده‌ای خسته نشده‌ای؟

نه اصلا شرکت در آزمون‌ها برایم لذت‌بخش است، چون خودم را بهتر می‌شناسم و به نقاط قوت و ضعفم پی می‌برم. ضمناً با شرکت کردن در آزمون‌ها من با افراد و رقبای جدیدی آشنا می‌شوم.


می‌توانی نام چند تا از این دوستان کانونی را بگویی؟

علیرضا سعادت ، فربد روغنی ، سروش امیری ، ماهان رنجبر ، امین فلاح ، سجاد مهرپیما ، شایان عابدپور. با بعضی‌ها 3 سال و بعضی‌ها 2 سال، اما بیش‌ترشان 1 سال‌.


هماهنگ کردن برنامه‌ی مدرسه و کانون را چگونه انجام می‌دهی؟

کار سختی نیست، چون از هم جدا نیستند. برنامه‌ی آزمون با برنامه‌ی مدرسه پیش می‌رود و اگر برای مدرسه خوب بخوانی با شرکت در آزمون خودت را خوب محک می‌زنی.

تأثیر آزمون‌ها روی درس خواندن شما چگونه بود؟

باعث شد نقاط ضعفم را بشناسم و روی آن‌ها تمرکز کنم. همین برطرف کردن نقاط ضعف موجب پیشرفت تحصیلی من شد. از طرفی پیگیری و راهنمایی‌های پشتیبان هم خیلی مؤثر است و از زحمات پشتیبان خوبم خانم زارع و آقای شاد هم تشکر می‌کنم.


روشی برای درس خواندن داری که مخصوص خودت باشد؟

بله. روش خاص من در درس خواندن این است که درس‌ها را به صورت مبحثی کار می‌کنم. در سال ششم روزی 3 تا آزمون مبحثی کار می کردم. این آزمون‌ها مثل یک امتحان بود و گاهی اوقات پدرم این آزمون‌ها را از من می‌گرفتند.


دفتر برنامه‌ریزی را چگونه پر می‌کنی؟

 من دفتر را روزانه و مرتّب پر می‌کنم و هر درسی را که مطالعه می‌کنم زمانش را در دفتر یادداشت می‌کنم. بعد از اتمام هفته ساعت مطالعه‌ام را با هفته‌های قبلی مقایسه می‌کنم که ببینم در ساعت مطالعه‌ام پیشرفت داشته‌ام یا پسرفت!


بهترین کتابی که استفاده کردی؟

کتاب آبی علوم. چون درس را به صورت مبحثی و روان مطرح کرده است.


خاطره‌ی خوبی از آزمون‌ها داری؟

بله. افتخارات آموزشی که برای من رقم زد. مثلاً چند بار رتبه‌ی اول کشوری شدم و البته در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان نیز پذیرفته شدم.


چه فعالیّت‌های فوق برنامه‌ای را انجام می‌دهی؟

من ورزش را خیلی دوست دارم، زبان خارجه کار می کنم، اهل مطالعه هستم و رباتیک هم کار می‌کنم.


در این شش سال در آزمون‌ها غیبت هم داشتی؟

خیر. خوشبختانه در هیچ آزمونی غیبت نداشتم.


نقش پدر و مادر شما در پیگیری امور آموزشی شما چگونه است؟

پدر و مادر من هر شب ساعت 9 شیوه‌ی انجام تکالیف من را کنترل می کنند. از طرفی برنامه‌ریزی هفتگی را من با کمک پدر و مادرم انجام می‌دهم و در طول روزهای هفته، آن برنامه را به دقت اجرا می‌کنم. بعد از گرفتن کارنامه هم که معمولاً من از طریق پیامک و سایت کانون در روز جمعه کارنامه را دریافت می‌کنم پدر و مادرم نتیجه من را می‌بینند و در مورد نتیجه‌ام با من گفتگو می‌کنند.


اگر نتیجه‌ی دلخواهت را نگیری، خانواده چه واکنشی نشان می دهند؟

کمک می‌دهند تا با یک برنامه‌ریزی ویژه، آن را برای آزمون بعدی جبران کنم.