جذب 15 هزار فارغ‌التحصیل به آموزش و پرورش

وزیرآموزش و پروش گفت: 15هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از مهر سال 1395، جذب آموزش و پرورش می‌شوند.



دانشگاه فرهنگیان از مراکز وابسته به آموزش و پرورش است و در آن معلم و دبیر در رشته های مختلف تحصیلی و مورد نیاز مدارس تربیت می شود.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر فانی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تحلیل سیاست های آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید طی دو سال و نیم گذشته اظهار کرد: اکنون بخشی از نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی و بخشی از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در دو سال گذشته، گفت: پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی افزایش یافته است. در سال 1392 پوشش این دوره 38.2 درصد بود و امسال به55.3 درصد رسید. جهت گیری ما در پوشش دوره پیش دبستانی با اولویت مناطق دو زبانه به منظور توسعه زبان فارسی و مقابله با افت تحصیلی و افزایش کیفیت آموزش است.

فانی بیان کرد: دوره پیش دبستانی اجباری و رسمی نیست. در دوره ابتدایی زمانی که کار را تحویل گرفتیم پوشش تحصیلی 98.3درصد بود و اکنون 98.54 درصد است و هر چه به 100 درصد نزدیکتر می شویم پوشش تحصیلی دشوارتر است.

وی افزود: سال گذشته 110 مدرسه در کشور با یک دانش آموز، 4800 مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز داشتیم و برای پوشش کامل تحصیلی در دوره ابتدایی تلاش می کنیم اما در برخی موارد خانواده ها به دلایل فرهنگی دانش آموزان دختر را به مدرسه نمی فرستند یا به دلایل اقتصادی مانع تحصیل می شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سیاست انسداد مبادی بی سوادی برای مقابله با تولید بی سواد جدید را اجرای کردیم و سال گذشته با مراجعه به در خانواده ها 46 هزار نفر و امسال 25 هزار نفر را به مدارس بازگرداندیم. تشکیل کلاس و مدرسه وظیفه آموزش و پرورش است و مشکلی در ابتدایی نداریم.

فانی گفت: در دوره متوسطه اول نرخ پوشش تحصیلی 94 درصد و متوسطه دوم 82 درصد است البته در دوره متوسطه برای برگزاری کلاس درس به چندین معلم نیاز است.

وی اظهار کرد: برای افزایش نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه چند اقدام را انجام داده ایم از جمله روستامرکزی، آموزش از راه دور و تاسیس مدارس شبانه روزی و هم اکنون 400 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و در تلاش هستیم این مدارس را با کیفیت بالاتری اداره کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از دو سال گذشته طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی اجرا شد چون در تمام طول شبانه روز در مدرسه هستند از وقت اضافی آنها برای تولید استفاده می شود به عنوان مثال در استان خراسان جنوبی دانش آموزان مدارس شبانه روزی به کشت زعفران نیز مشغول هستند که از سود آن هم هزینه های مدرسه تأمین می شود و هم درآمدی در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.

فانی بیان کرد: در دوره ابتدایی به دلیل شش پایه شدن، فاصله سنی بین دانش آموز کلاس اول و ششم زیاد است و این ممکن است مشکلات تربیتی ایجاد کند. در مدارس ابتدایی که بیش از 200 دانش آموز دارد در 60 درصد مدارس دوره ابتدایی را به دو دوره سه ساله تقسیم کرده ایم.

وی افزود: مهر امسال موفق شدیم طرح رتبه بندی را برای 830 هزار نفر از معلمان اجرا کنیم. این طرح اقدام موثری برای افزایش انگیزه فرهنگیان بود.اجرای طرح رتبه بندی در سال 1394 با اعتبار 13 هزارو 500 میلیارد ریال محقق شد و در سال آینده با 35 هزار میلیارد ریال اعتبار ادامه می یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت:در حال حاضر 371 مرکز مشاوره خانواده به خانواده ها ی دانش آموزان خدمات می دهند همچنین در کنار مدارس تیزهوشان طرح شهاب را از سال 1393 در 32 منطقه کشور آغاز شده و در مجموع 128 هزار دانش آموز در این طرح شرکت دارند.

فانی اظهار کرد: طرح شهاب، رسیدگی به دانش آموزان با استعدادهای برتر در مدارس عادی است. هم اکنون دو ایده مطرح است؛ ایده نخست بر جداسازی دانش آموزان تیزهوش تأکید دارد اما ایده دوم معتقد به آموزش آنها در مدارس است. ما هر دو طرح را پذیرفته ایم و در طرح شهاب دانش آموزان مستعد را در مدارس آموزش می دهیم و امسال 386 هزار دانش آموز پایه چهارم و پنجم ابتدایی در طرح شهاب تحت پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: امسال در سطح 55 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت را داریم که در 25 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت توسط روحانیون انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش بودجه این وزارتخانه در طول دولت تدبیر و امید گفت: در دو سالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد افزایش 64 درصدی بودجه آموزش و پرورش را داشتیم و این نشان می دهد که دولت به این وزارتخانه توجه دارد اما این رشد بودجه ای هم کفایت آموزش و پرورش را نمی کند.

فانی بیان کرد: در سال 93 حدود 9 هزار و 24 کلاس درس و در سال 94 حدود 10 هزار و 17 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد. تولید و تصویب سند تحول بنیادین 10 سال به طول انجامید و اقدامات در خصوص آن انجام شد. ساختار نظام آموزشی از چهار سال قبل به 3-3-6 تبدیل شد و امسال در پایه نهم هدایت تحصیلی دانش آموزان را داریم. در دوره متوسطه دوم جدول دروس به تصویب رسید و درس مدیریت خانواده و سبک زندگی هم راستا با اهداف سند تدوین شد و تلاش می شود تا دانش آموزان را برای زندگی کردن تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش بینی درس هنر برای دوره متوسطه دوم، تفکر و سواد رسانه ای، حفظ محیط زیست، سلامت و بهداشت عناوین دروس جدیدی است که به دوره متوسطه اضافه شد. برای تقویت ورزش در مدارس پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم هر هفته دو ساعت کلاس ورزش درنظر گرفته شد.

فانی افزود: ستاد اجرای سند تحول راه اندازی شده است و برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول است و از سال 1395 تا 1399 هر سال بخش هایی از سند اجرا می شود.

وی بیان کرد: وزارتخانه ای که 99 درصد اعتبارات آن پرسنلی است به ساماندهی نیروی انسانی نیاز دارد که هم اکنون از توزیع نامتوازن نیروی انسانی رنج می بریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خرید خدمات آموزشی و مشارکت دولت با بخش غیردولتی در اداره مدارس مدنظر است. کتاب برنامه ششم و برنامه های وزارتخانه در بخش آموزش عمومی تدوین شد و سند تحول مبنای برنامه ششم است. آنچه تقدیم مجلس شده به معنای همه برنامه های آموزش و پرورش نیست بلکه حکم مجلس را نیاز دارد.

منبع :