قبولی دارو سازی دانشگاه شیراز :چگونه افزایش تراز داشتم؟

محسن بردبار توانسته است از تراز 5200 به 6600 برسد. او اصلا با رشته‌ی تجربی آشنا نبود و کاردانی برق داشت. گفتگوی زیر ماجرای موفقیت اوست...

قبولی دارو سازی دانشگاه شیراز :چگونه افزایش تراز داشتم؟

رتبه‌ی 393 تجربی: با تاکید بر ایستگاه‌های جبرانی، افزایش تراز داشتم!


لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه رشته‌ای چه رتبه‌ای کسب کرده‌اید؟

محسن بردبار هستم رتبه‌ی 393 منطقه‌ی 3 رشته‌ی تجربی کنکور 94 از فیروزآباد شیراز

شما هم‌اکنون در کدام دانشگاه و در چه رشته‌ای مشغول به تحصیل هستید؟

داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

  • 2. از چه سالی به کانون آمدید؟ چه طور شد که در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردید؟

من سال 91 کنکور رشته‌ی فنی‌حرفه‌ای داشتم و همان سال به کانون آمدم و کنکور دادم و رتبه‌ی 50 کنکور شدم، 2 سال کاردانی رشته‌ی برق خواندم و شهریور سال 93 کاردانی گرفتم و همان سال دوباره برای کنکور 94 آماده شدم و دوباره در آزمون‌های کانون و در کنکور تجربی شرکت کردم.

  • چه طور شد که به رشته‌ی تجربی رفتید؟

معدلم خوب بود در دبیرستان هم می‌توانستم از همان ابتدا این رشته بروم یا تغییر رشته بدهم که انجام نداده بودم و در مدتی که کاردانی می‌خواندم تصمیم گرفتم به رشته‌ی تجربی بروم.

  • اولین تراز شما در آزمون‌های کانون چقدر بود و در نهایت تراز شما به چند رسید؟

از 5200 به 6600 رسیدم.

با توجه به این‌که رشته‌ام تجربی نبود و هیچ پیش زمینه‌ی ذهنی نداشتم و تازه داشتم درس‌ها را می‌خواندم زمان کم می‌آوردم در واقع مثل فارغ‌التحصیل‌ها بودم فقط با این ضعف که اصلا با رشته‌ی تجربی آشنا نبودم و قبلا تجربی نخوانده بودم، تازه مطالب جدید را مطالعه می‌کردم و مرور می‌کردم. زمان دوره و مرور که می‌شد ترازم بهتر می‌شد چون تست‌های بیشتری می‌زدم و رشد می‌کردم.


قبولی دارو سازی دانشگاه شیراز :چگونه افزایش تراز داشتم؟



  • چقدر طول کشید تا از تراز اولیه‌ی خودتان به ترازی بالاتر رسیدید؟

در زمان امتحانات نیم‌سال اول ترازم حدود 5200 بود ولی در جمع‌بندی اول به 5600 رسید و ترازهایم پس از این‌که به بالای 6000 رسید ثابت ماند.

  • هیچوقت شد که ناامید شوید یا غیبت کنید؟

پشتکار من رنگ ناامیدی را بسیار کمرنگ کرده بود، به نظر من کسی که انگیزه و پشتکار داشته باشد ناامیدی را پشت سر می‌گذارد.

من حتی یک آزمون هم غیبت نکردم.

در سال کنکور، حداقل یک سال زحمت می‌کشیم وقتی در آزمون شرکت می‌کنیم حداقل با فضای امتحان آشنا می‌شویم حتی اگر در امتحان نتیجه‌ی خوبی نگیریم از سوالات آزمون استفاده می‌کنیم و نکاتی را یاد می‌گیریم، در نتیجه غیبت نمی‌کردم. غیبت کردن یعنی از برنامه‌ی راهبردی عقب ‌ماندن و من هیچ‌وقت نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد، غیبت در امتحان شرایط بد را بدتر می‌کرد. من زمان نداشتم که بتوانم چیزی را جبران کنم و یا عقب بمانم، می‌دانستم اگر غیبت کنم سخت‌تر می‌توانم جبران کنم.

  • آیا در مدتی که کاردانی می‌خواندید برای رشته‌ی تجربی درس می‌خواندید؟

نه فقط سال آخرش نگاهی به کتاب‌های درسی‌اش می‌انداختم تا فقط با موضوعات آشنا شوم، شیمی را کمی خوانده بودم.

  • آیا به منظور افزایش تراز، تغییر روش یا اصلاح روش نداشتید؟

تغییر روش نداشتم ولی نزدیک عید که شد دیدم بهتر است زمین‌شناسی را هم مطالعه کنم. قبل از عید زمین‌شناسی را نمی‌خواندم، سوالات‌ آن را هم پاسخ نمی‌دادم ولی نزدیک عید با توجه به این‌که این درس در رشته‌هایی مثل داروسازی موثر است و من کم کم داشتم به این فکر می‌کردم که ممکن است به رشته‌ی داروسازی بروم، تصمیم گرفتم این درس را هم بخوانم.

  • یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی چقدر در موفقیت موثر می‌دانید؟

من تک‌منبعی بودن را توصیه می‌کنم منبع قبل عید و بعد آن برای من یکی بود و بهتر است این‌گونه باشد و آن هم همان منبعی باشد که در سال‌های پایه هم دانش‌آموزان استفاده کرده بودند. چند منبعی بودن به خودی خود دلهره و استرس ایجاد می‌کند. یک منبعی و یک برنامه‌ای باشید و یک آزمون را دنبال کنید یک راه را انتخاب کنید و در ابتدا سعی کنید درست‌ترین مسیر را انتخاب کنید و سپس به آن اعتماد کنید و انتخابتان چه اشتباه چه درست یک مسیر را طی کنید.

  • با دیدن ترازتان ناامید نمی‌شدید؟ تراز حدود 5000 شاید برای برخی نگران کننده باشد.

من دیدم اگر در شهر خودمان هم قبول شوم خوب است و وقتی برخی از دانش‌آموزان با این‌که 4 سال تجربی خوانده‌اند و کلی هم کلاس کنکور رفته‌اند ولی هنوز ترازشان مانند من است به خودم امیدوار می‌شدم و اصلا جای ناامیدی نداشت.

  • از عوامل زیر کدام را استفاده کردید و کدام را در افزایش تراز موثرتر می‌دانید و چرا؟

  • رها نشدن از برنامه‌ی راهبردی،

سعی می‌کردم از برنامه راهبردی جدا نشوم، ممکن بود از برنامه عقب بمانم ولی خودم را می‌رساندم. در آزمون‌های مبحثی، آزمونی نبود که به تمام مباحث آن برسم ولی در آزمون‌های جمع‌بندی و ایستگاه‌های جبرانی، می‌رسیدم و آماده بودم.

  • تداوم تلاش،

همان پشتکار است که من داشتم.

  • توجه به کتاب درسی،

در زیست خیلی روی کتاب درسی تاکید داشتم و در شیمی و زمین هم که کتاب درسی، منبع اصلی من بود، از عمومی‌ها در ادبیات و عربی و زبان هم همین‌طور بود.

  • تاکید بر نقاط قوت پایدار،

دینی و شیمی و زیست، نقاط قوت پایدار من بودند. من هم معتقدم باید روی درس یا مبحثی که بلد هستید بیشتر تاکید کنید و ضعیف‌ها را هم کار کنید ولی بدانید آن‌چه در کنکور به شما کمک می‌کند نقاط قوت پایدار و نقاط قوت است پس از این نقاط ضربه نخورید.

  • توجه به ایستگاه‌های جبرانی در پنجره‌های باز بهره بردن از دوران طلایی نوروز به عنوان مهمترین ایستگاه جبرانی

خیلی روی ایستگاه‌های جبرانی تاکید داشتم و در ایام ایستگاه‌های جبرانی و جمع‌بندی نتیجه می‌گرفتم.

 در زمان آزمون‌های مبحثی تا آخرین لحظات درس می‌خواندم من اصلا زمان نداشتم خلاصه‌برداری کنم یا خلاصه‌نویسی کنم فقط نکات را در همان کتاب درسی می‌نوشتم و در دوران مرور و جمع‌بندی، کتاب را با سرعت بیشتری می‌خواندم و بیشتر تست می‌زدم. در نیم‌سال اول من جزو نفرات برتر، که برای جلسات نفرات برتر دعوت می‌شوند، نبودم ولی توانستم موفق شوم.

  • ایجاد تعادل بین دروس عمومی و اختصاصی

از اول تا آخر اختصاصی‌ها را با نسبت 80 به 20 در مقایسه با عمومی‌ها مطالعه می‌کردم.

بعد از عید این نسبت را تغییر ندادید؟

نه.

  • کاهش اشتباهات در آزمون‌ها

تعداد اشتباهات من در ابتدا 37 و 38 تا بود که به 14 تا رساندم و تا آخر هم تلاش کردم بیشتر از 14 تا نشود.

  • تاکید بر سوالات استاندارد و تمرین سوالات کنکورهای اخیر (از کتاب آبی)

در برخی از دروس از جمله زیست چون زمان نداشتم فقط تست کنکور می‌زدم ولی در برخی از دروس شاید نیاز به تست تالیفی باشد ولی من در کل با سوالات کنکور موافق‌تر بودم.

  • مدیریت روز آزمون و هوش هیجانی

از عید شروع کردم. یک ماه قبل عید، ترتیب پاسخ‌ دادن من به درس‌هایم فرق می‌کرد یعنی ترتیب درس‌ها را رعایت نمی‌کردم اول زیست و شیمی بعد فیزیک و ریاضی را پاسخ می‌دادم ولی با توجه به سفارش‌هایی که می‌شد بعد از عید این ترتیب را رعایت کردم. به طور مثال می‌گفتند ترتیب دفترچه روانشناسی شده و حساب شده است پس آن را رعایت کنید.

  • با توجه به این‌که ساعت مطالعه در هر درس با تراز آن درس ارتباط مستقیم دارد، آیا برای رشد تراز، افزایش ساعت مطالعه داشتید؟

ساعت مطالعه‌ی من به مرور زمان بیشتر شد اوایل 8 یا 9 ساعت مطالعه می‌کردم که به 10 و 11 ساعت هم رسید ولی بیش از 12 ساعت نشد چرا که بیش از 11 ساعت مطالعه‌ی روزانه برای من بازده نداشت.

  • شناخت روی درس‌ها و روش‌هایتان داشتید؟ مثلا آیا می‌دانستید در هر درس چه روشی برای شما بهتر است؟ به نوعی فراشناخت داشتید؟

روش‌هایم مشخص بود و آن‌ها را می‌شناختم؛ چون کاردانی را در رشته‌ی برق خوانده بودم به روش‌های مطالعه‌ی ریاضی و فیزیک تسلط داشتم شیمی را نیاز داشتم از روی کتاب مطالعه کنم و اگر متوجه نمی‌شدم سراغ درس‌نامه می‌رفتم.

  • آیا درسی بود که در آن افزایش چشم‌گیری داشته باشید؟

در مورد زبان باید بگویم من تا دوماه قبل از کنکور درصدی بهتر از 30 درصد نداشتم 1 یا 2 ماه قبل کنکور زمان صرف آن کردم و لغات پرتکرار هر درس در کنکور را جمع‌بندی و بارها و بارها مرور کردم و این کار بسیار برایم مفید بود که به دیگران هم توصیه می‌کنم. من در نهایت این درس را در کنکور 62درصد زدم.

  • سخن پایانی، آیا توصیه‌ای به کنکوری‌ها دارید؟

زمان صرف تجربه‌ی هر کاری نکنید از تجربه‌های دیگران استفاده کنید. روش‌های صحیح را بشناسید روش مناسب خودتان را پیدا کنید و کار کنید.

بهترین منابع را استفاده کنید. تاکید من روی تست‌های کنکور بود. فقط تست‌های استاندارد کنکور را کار کنید اصلا وقت صرف تست تالیفی نکنید. مگر این‌که خیلی زمان داشته باشید در آن صورت سوالاتی را که در قالب سوالات کنکور تالیف شده‌اند را حل کنید چون آزمونی که قرار است شما در آن شرکت کنید کنکور است.

با برنامه‌ی راهبردی کانون همراه باشید و آن را دقیق اجرا کنید در برنامه‌ی راهبردی، دروس پایه و پیش و تعادل رعایت شده و زمان‌بندی‌های مرور، دقیقا رعایت شده است.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب