فرمول پیشرفت

یک نیم‌سال تحصیلی گذشت و شما روش‌های متعدد و منابع گوناگونی را در خلال برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌های برنامه‌ای کانون تجربه کردید و از روز اول، مدام به دنبال بهتر شدن و پیشرفت درسی و تحصیلی بوده‌اید.



یک نیم‌سال تحصیلی گذشت و شما روش‌های متعدد و منابع گوناگونی را در خلال برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌های برنامه‌ای کانون تجربه کردید و از روز اول، مدام به دنبال بهتر شدن و پیشرفت درسی و تحصیلی بوده‌اید. چگونگی فراگیری و اجرای این روش‌ها را از فراشناخت خود یا همتایان و مهندسی منابع را در آغاز راه گفتیم و اینک در میانه‌ی مسیر بیش‌تر به آن می‌پردازیم. شما اکثر توان خود را در جهت ارتقای جایگاه ترازی خویش به کار برده‌اید و باز هم خواهید برد.

از این پس، با حجیم‌تر و دشوارتر شدن مطالب درسی- که البته برای شما سخت‌کوشان چندان هم دشوار نخواهد بود- و جدی‌تر شدن رقابت، کم کم گروهی خود را از بقیه جدا می‌کنند و مصمم‌تر به فتح خاک‌ریزهای پیش رو خواهند پرداخت و تا ایستگاه کنکور، روزبه‌روز بر فاصله‌ی خود با سایرین خواهند افزود. این گروه اقلیت همان منابعی را استفاده می‌کنند که ما به کار می‌بریم و در همان آزمون‌هایی برتر می‌شوند که ما هم شرکت می‌کنیم؛ اما باید بدانیم علاوه بر این‌که تلاش بیش‌تری نسبت به دیگران به خرج داده‌اند (که بدیهی است یکی از عوامل، همین است)، از چه عوامل مؤثر دیگری بهره برده‌اند که به این موفقیت نائل می‌شوند و چرا برخی از ما به هر دری می‌زنیم از جای خود تکان نمی‌خوریم و درجا می‌زنیم یا حتی نسبت به گذشته‌ی خود، روزبه‌روز افت بیش‌تری می‌کنیم؟

شخصیت قهرمانی، اولیای پیگیر، یک‌برنامه‌ای بودن و با برنامه‌ی راهبردی پیش رفتن، غیبت نکردن در آزمون‌ها و کسبِ تعادل مناسب در درس‌های مختلف عمومی و اختصاصی به علاوه‌ی تلاش بیش‌تر، همه و همه از جمله فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی برتری این دانش‌آموزان پیشتاز بوده و خواهد بود. اگر به جز این عوامل مهم، به دنبال پیشنهادی عینی و عملیاتی برای تحول و پیشرفت خود هستید، به این استراتژی توجه کنید و اگر پسندیدید، آن را تجربه کرده و شخصی‌سازی کنید:

شما غیر از این‌که باید در رقابت با رقیب اصلی که خودتان باشید، روی تثبیت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف خود تمرکز کنید، باید با هر وضعیت ترازی که هستید و در همان بازه، فرصت‌ها و تهدیدات را نیز کشف کنید و با رصدِ وضعیت درس‌های مختلف رقبای خویش، روی نقاط ضعف و قوت آن‌ها هم برنامه‌ریزی کنید و با شناخت نیازهای واقعی خود، فرمول زیر را سرلوحه‌ی فعالیت‌های درسی قرار دهید تا از «آن‌چه هستید» به سمت «آن‌چه باید باشید» یا «آن‌چه می‌توانید باشید» حرکت کنید:

راهبرد اول: نقطه‌ی ضعف من، نقطه‌ی قوت بقیه نباشد.

به عنوان مثال دانش‌آموز رشته‌ی تجربی که می‌داند درس زیست، مهم‌ترین درس او به لحاظ بالا بودن ضریب و سطح دشواریِ احتمالی خواهد بود، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند که اگر نمی‌تواند چند از ده این درس را به میانگین بازه و رقبای اصلی برساند، حداقل آن را تا یک سطح نرمال و قابل قبول ارتقا دهد و با سایر درس‌ها این عقب‌ماندگی را جبران کند. اکثر دانش‌آموزان تراز بالا معمولاً در درس عمومی ادبیات که در سال‌های اخیر بیش از گذشته تعیین‌کننده شده، چند از ده قابل توجهی دارند. پس من هم نباید چند از ده کم‌تر از پنج در ادبیات داشته باشم و باید برای این مهم چاره‌جویی کنم.

راهبرد دوم: نقطه‌ی ضعف سایرین را به نقطه‌ی قوت خود تبدیل کنم.

شناخت نقاط ضعف رقبای هم‌بازه، فرصت خوبی برای بالا کشیدن خود از وضعیت فعلی است. دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی خوب می‌دانند که چند از ده متوسط به بالای درس ریاضی چه کمکی به رشد ترازشان می‌کند و به همین ترتیب مباحثِ ریاضیات گسسته و هندسه‌ی تحلیلی در رشته‌ی ریاضی، ریاضیات و هندسه‌ی پایه در رشته‌ی تجربی، درس‌های پایه در گروه هنرستان و کلاً درس‌های عمومی در همه‌ی رشته‌ها!

همه‌ی این موارد قبلاً ثابت شده است و فقط کافی است تا با برنامه‌ریزی بهتر و تمرکز بیش‌تر روی این اهداف، آهسته و پیوسته وضعیت خود را بهبود بخشید و حتی جهش ترازی گام به گام و متعارف داشته باشید. این‌که شما استراتژی دفاعی اول را دنبال می‌کنید یا راهبرد هجومی دوم را در پیش می‌گیرید یا ترکیبی از هر دو راه (که پیشنهاد ماست)، به تدوین مناسبِ برنامه‌ی شخصی شما که تلفیقی از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه خواهد بود و اجرای به‌هنگام و با کیفیت این برنامه بستگی دارد تا هم‌ زمان لازم را برای اجرای این تاکتیک‌ها به دست آورید و هم از قبل به کارهای اصلی و مهم‌تر خود پرداخته باشید.

دانش‌آموزانی که پیشرفت می‌کنند، نه کتاب و نرم‌افزار آموزشی بیش‌تر می‌خرند، نه ساعت مطالعه‌ی وحشتناک آن‌چنانی دارند، نه در کلاس‌های متنوع بیش‌تری شرکت می‌کنند و نه از کره‌ی مریخ آمده‌اند! تفاوت دانش‌آموزان برتر با سایر دانش‌آموزان در توجه به جزئیات است؛ همان جزئیات و روش‌هایی که کلیات را می‌سازند و به پیش می‌برند و شاید از نظر ما سطحی، معمولی و ساده جلوه می‌کنند.

سیستم اطلاعات جغرافیایی از جغرافیای چهارم انسانی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم انسانی)
دبیر : حبیبه محبی